Przychody ETL (EUROTEL) w roku 2020 wyniosły 427,39 mln zł wobec 436,11 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w ubiegłym roku do 24,57 mln zł z 21,04 mln zł w 2019 r. W 2020 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie 19,59 mln zł w porównaniu do 15,86 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Grupy Eurotel do akcjonariuszy:
Szanowni Państwo,
Przekazujemy skonsolidowany raport roczny za 2020 rok Grupy Eurotel, w którym mamy nadzieję znajdą Państwo potwierdzenie, że potrafimy osiągać sukcesy na konkurencyjnym i nieprzewidywalnym rynku oraz że warto inwestować w nasze akcje.
Trudno o bardziej trafne stwierdzenie, że miniony rok był wyjątkowy. Byliśmy wszyscy świadkami bezprecedensowej sytuacji, w której wydarzenia w otaczającym nas świecie, były trudne do przewidzenia. W tym roku, w którym trzykrotnie musieliśmy zamykać nasze sieci sprzedaży i ograniczenia związane z pandemią dotykały wielu obszarów naszego, nie tylko gospodarczego życia, udało nam się powtórzyć rekordowy w naszej historii wynik finansowy.
Wyjątkowo bliska współpraca oraz wysiłek naszych pracowników, partnerów oraz firm z którymi współpracujemy, pozwoliły nam na zapewnienie bezpieczeństwa i utrzymania stabilności działania spółek Grupy w czasie zawirowań związanych z zamykaniem gospodarki i ograniczeniami z tym związanymi. Skorzystaliśmy również z pomocy oferowanej przez Państwo, która jednak miała dla nas w większości przypadków charakter zwrotny, ale pozwoliła przetrwać nam najtrudniejszy okres.
W 2020 roku osiągnęliśmy przychody skonsolidowane w Grupie wysokości 427 385 tys. zł oraz zysk netto wysokości 19 586 tys. zł, który jest wyższy od ubiegłorocznego o 24 %. W Eurotel SA przychody wyniosły natomiast 363 787 tys. zł co jest obniżeniem tej wartości o ok. 6% oraz zysk netto wysokości 16 066 tys. zł, co jest poprawą o 2% procent w stosunku do poprzedniego roku.
Głównym źródłem przychodów był jak w poprzednich latach segment iDream związany ze współpracą z firmą Apple. Osiągnięte wyniki są o tyle powodem do zadowolenia w 2020 roku, że udało się je uzyskać mimo wspomnianych ograniczeń w sprzedaży oraz problemach związanych z dostępnością towaru wynikających z zaistniałej sytuacji pandemicznej. Na skutek ograniczeń w handlu stacjonarnym, dynamicznie zyskał na znaczeniu segment e-commerce, co jednak mimo jego wielokrotnie wyższej sprzedaży w stosunku do wcześniejszych okresów, nie pozwoliło na zrekompensowanie utraconych korzyści w wyniku zamknięcia sklepów stacjonarnych.
Segment T-Mobile w ramach Eurotel SA odczuł znacząco zwłaszcza pierwsze zamknięcie gospodarki, ale osiągnięte przez niego wyniki, mimo, że nieznacznie gorsze niż w poprzednim roku, udało się jednak utrzymać na stabilnym poziomie dzięki wsparciu ze strony operatora oraz podjętym działaniom w celu obniżenia kosztów. W segmencie Canal+ udało się poprawić wynik w stosunku do poprzedniego roku, co na tak dojrzałym i konkurencyjnym rynku jest dobrym rezultatem. Wpływ na większe zainteresowanie tego rodzaju ofertą miała na pewno również sytuacja pandemiczna.
W spółce zależnej Viamind Sp. z o.o. osiągnęliśmy znaczną poprawę wyników, która w kategorii zysku netto przełożyła się na ponad 56% wzrost rok do roku wynosząc 2 864 tys. zł i 30% wzrost przychodów osiągając poziom 63 985 tys. zł. Oba główne segmenty działalności tej spółki, czyli sprzedaż w sieci Play jak i produktów Xiaomi w sieci MiMarkt złożyły się na wspominane wzrosty. Cieszy to, tym bardziej, że w przypadku sieci Play część salonów była jednak w 2020 roku zamknięta lub działała w ograniczony sposób, a w sieci MiMarkt mieliśmy do czynienia nie tylko z problemami wynikającymi z zamknięcia salonów sprzedaży, ale również stosunkowo krótką historią funkcjonowania na rynku i wynikającą z tego niską rozpoznawalnością marki. Z tego samego powodu sklep internetowy również nie mógł znacząco uzupełnić braku sprzedaży w kanale tradycyjnym podczas lock-down gospodarki.
Soon Energy Poland Sp. z o.o. jako spółka stowarzyszona była najbardziej odporna na zawirowania rynkowe związane z epidemią, ale w jej przypadku największy wpływ na osiągane wyniki miało zakończenie kolejnego programu wsparcia dla fotowoltaicznych instalacji indywidualnych. Miało to pod koniec roku znaczący wpływ na ograniczenie zleceń w tym segmencie, ale mimo to udało się tej spółce uzyskać poprawę wyników w stosunku do poprzedniego roku i wykazać 52% wzrost przychodów oraz 69% wzrost wyniku w kategorii zysku netto rok do roku na poziomie całkowitym wynoszącym 1 430 tys. zł.
Tradycją w Eurotel SA było dzielenie się za akcjonariuszami wypracowanym zyskiem. Wyjątkowość 2020 roku polegała również na tym, że pierwszy raz w historii naszej Spółki na rynku kapitałowym, nie wypłaciliśmy dywidendy za poprzedni rok. Uzasadniliśmy to w czasie WZA niepewną sytuacją związaną z pandemią i brakiem możliwości przewidzenia dalszego rozwoju sytuacji. Zwróciliśmy również uwagę na konieczność zapewnienia Spółce środków na pokrywanie bieżących zobowiązań w sytuacji ograniczonych przychodów. Te obawy zostały zweryfikowane przez czas i zdobyte przez nas doświadczenie jak sobie radzić w nowej rzeczywistości, co pozwala nam zawnioskować jako Zarząd o wypłatę dywidendy za 2020 rok w kwocie, która mamy nadzieję będzie adekwatna do omawianej sytuacji, ale również zapewni bezpieczeństwo działania Spółki, gdyż ryzyka związane z epidemią nadal w jakimś stopniu będą nam towarzyszyć w najbliższym czasie.
Na zakończenie raz jeszcze dziękuję wszystkim, którzy bezpośrednio lub pośrednio wspierali nas w tym trudnym i wyjątkowym roku i których wysiłki pozwoliły nie tylko na zapewnienie w tym czasie bezpieczeństwa spółkom Grupy Eurotel, ale również na osiągnięcie przez nie tak dobrych rezultatów. Mam tu na myśli przede wszystkim pracowników spółek naszej Grupy oraz partnerów z którymi łączy nas wieloletnia współpraca. Państwu jako naszym inwestorom i akcjonariuszom dziękuję za liczne wyrazy wspierania oraz za cierpliwość, którą mamy nadzieję wynagrodzić osiąganymi wynikami.
W imieniu Zarządu Eurotel SA
Prezes Zarządu
Krzysztof Stepokura