Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Kwietniowa dziesiątka, czyli inwestycyjne typy BNP Paribas BM

Udostępnij

Po deklasacji szerokiego rynku w 2024 r., w bieżącym roku portfel BNP Paribas BM nie może złapać wiatru w żagle. Marzec, podobnie jak luty, przyniósł wynik zbliżony do zera (choć tym razem in plus), a i sama liczba pozycji zyskownych do stratnych wzajemnie się równoważyła. Mimo zadyszki, analitycy obstają przy wcześniej wytypowanych spółkach, odnosząc się jednocześnie do ostatnio publikowanych wyników i bieżących doniesień.

 

Ze stopą zwrotu na poziomie -8,55%, MBR (MOBRUK) był w marcu najsłabszym składnikiem portfela BNP Paribas BM. Przecenę można łączyć tak z negatywnymi informacjami płynącymi w ostatnim czasie ze spółki (zamknięcie zakładu w Wałbrzychu, oddalenie odwołania w sprawie przetargu na usunięcie bomby ekologicznej w Rogowcu), jak i przede wszystkim przeciągającym się sporem w sprawie opłat za składowanie odpadów w Wałbrzychu.

„Ryzykiem pozostają sprawy sądowe (w negatywnym scenariuszu kara 90 mln PLN + odsetki) oraz niekorzystna dla spółki interpretacja regulacji przez jednego z zamawiających, co nie jest uzasadnione w ocenie Mo-Bruk. W naszej ocenie powyższe czynniki zostały w dużej mierze zdyskontowane przez ostatnią korektę kursu” – zaznaczają

Jednocześnie specjaliści zwracają uwagę na przewagi konkurencyjne spółki (osiągnięta skala, nowoczesne instalacje, mocny bilans), wysoką rentowność oraz informacje o potencjalnej akwizycji w nowym segmencie (prawdopodobnie odpady morskie).

Słabo w marcu radziły sobie też akcje CDR (CDPROJEKT) (-4,4%), gdzie tajemnicą nie jest, że przecena była w dużej mierze pochodną potwierdzenia przez zarząd, że wydanie kontynuacji Wiedźmina nie nastąpi szybciej niż w 2027 r. Spółka bez zmian pozostaje jednak w portfelu, z uwagi na „silną pozycję bilansową, posiadane marki gier oraz pipeline nowych produkcji na kolejne lata”.

 

Znacznie lepszą końcówkę kwartału zanotowały akcje PKO (PKOBP) (+8,8%), którym sprzyjała publikacja, nie tylko rekordowych, ale i wyższych od oczekiwań wyników.

„PKO BP w 4Q24 odnotował ponad 2,4 mld zł zysku netto, co jest wynikiem o 8% wyższym od konsensusu. Wyniki i dochody z działalności podstawowej poprawiają się, pomimo istotnych obciążeń rezerwami na ryzyko prawne CHF. Wynik odsetkowy sięgnął 6,18 mld zł (+22% r/r) a wynik prowizyjny 1,26 mld zł (+2% r/r). Pozytywnie postrzegamy fakt, że PKO BP dostrzega przebudzenie popytu na kredyt wśród konsumentów i lekki wzrost ze strony przedsiębiorstw. Zarząd spodziewa się w tym roku przyspieszenia wzrostu wolumenów kredytowych, oczekuje wyższej aktywności klientów w warunkach szybszego wzrostu gospodarki” – ocenia zespół BNP Paribas BM

Podobna narracja towarzyszyła rynkowemu liderowi z innej branży. Akcje DOM (DOMDEV) również zaliczyły udany marzec (+7%), wsparty historycznymi wynikami za miniony rok i optymistycznymi prognozami zarządu na kolejne okresy.

„Zarząd zwraca uwagę, że początek br. sprzedażowo pozostaje mocny, natomiast w całym roku planuje przekazać ponad 4,5 tys. lokali vs 3,9 tys. w 2024 r. Powyższe wraz z zapowiedziami podwojenia budżetu na zakup gruntów w br. przekłada się na możliwe rewizje prognoz wynikowych na lata 2026-2027” – czytamy w komentarzu BNP Paribas BM

Gwiazdą marcowego portfela były jednak akcje RBW (RAINBOW), które podrożały w ostatnim miesiącu kwartału o przeszło 15%. Mimo to, w ocenie specjalistów, wycena spółki nadal nie dyskontuje poprawy wyników spółki i utrzymania się pozytywnej koniunktury konsumenckiej w najbliższych kwartałach. I na potwierdzenie tej tezy przywołują tak wstępne wyniki za 2024 r., jak i dane o przedsprzedaży wyjazdów na Lato 2025 (+11% r/r). 

 

Dokładne stopy zwrotu, ich historię i inne szczegółowe parametry dotyczące wyników portfela BNP Paribas BM są dostępne dla abonentów BR Premium po wejściu w panel Twoje zyski z innej strony dostępnego na stronie portfela BNP Paribas BM.

 

Komentarze BNP Paribas BM odnośnie pozostałych składników kwietniowego portfela znajdują się w poniższej tabeli:

Komentarz Zmiana
CDR (CDPROJEKT)

Wyniki za 4Q24 okazały się neutralne, zgodne z oczekiwaniami na poziomie przychodów i nieco wyższe na poziomach wynikowych. Publikacja dodatku Phantom Liberty we wrześniu'23 oraz początek kampanii marketingowej Wiedźmina 4 spowodowały poprawę sentymentu do spółki. Dodatek pozytywnie wpłynął na sprzedaż Cyberpunka, a sprzedaż wolumenowa gier utrzymuje się na dobrym poziomie. Ponadto inwestorzy lepiej postrzegają spółkę na tle pozostałych w branży z GPW, biorąc pod uwagę silną pozycję bilansową, posiadane marki gier oraz pipeline nowych produkcji na kolejne lata. Trailer gry Wiedźmin 4, opublikowany w grudniu 2024r., został pozytywnie przyjęty przez środowisko, a kolejne działania marketingowe są oczekiwane na wiosnę. Przecena notowań po publikacji wyników za 2024 r. była pochodną potwierdzenia przez zarząd, że wydanie gry W4 nie nastąpi szybciej niż w 2027 r. (część inwestorów mogła oczekiwań gry już w 2026 r.)

DOM (DOMDEV)

Ostatnie miesiące przyniosły poprawę popytu na mieszkania, a pozostaje dobra sytuacja na rynku pracy, oczekiwania na obniżki stóp procentowych w 2025 r., odbudowa oferty deweloperów a także malejące szanse na szybkie wdrożenie kolejnych programów rządowych wspierających zakup pierwszego mieszkania (odłożone zakupy). Z drugiej strony niska presja ze strony kosztów budowy powinna wspierać przyszłe rezultaty deweloperów. Dom Development wyróżnia się na tle konkurencji m.in. wysoką ekspozycją na klientów gotówkowych oraz w dużych miastach, przeważającym udziałem projektów premium, jakością inwestycji oraz renomą. Powyższe finalnie przekłada się na stabilność wyników oraz relatywnie wysokie marże. Potwierdzeniem powyższego są rekordowe wyniki 4Q24 (marża brutto na sprzedaży powyżej 30%, zysk netto 273 mln PLN, +37% r/r). Zarząd zwraca uwagę, że początek br. sprzedażowo pozostaje mocny, natomiast w całym roku planuje przekazać ponad 4,5 tys. lokali vs 3,9 tys. w 2024 r. Powyższe wraz z zapowiedziami podwojenia budżetu na zakup gruntów w br. przekłada się na możliwe rewizje prognoz wynikowych na lata 2026-2027.

BFT (BENEFIT)

Zgodnie z szacunkami, spółka wypracowała w 4Q24 EBITDA na poziomie 260,7 mln zł, co oznacza wzrost o 9% r/r. Z kolei EBITDA skorygowana o koszt programu motywacyjnego wyniosła 279,5 mln zł, czyli wzrosła 17% r/r. W tym roku zarząd zakłada dalszą poprawę wyników we wszystkich segmentach operacyjnych. Planowane są otwarcia kilkudziesięciu nowych obiektów, w tym ponad 45 za granicą. Spółka kontynuuje także analizę rynków pod kątem możliwości akwizycyjnych. Grupa Benefit Systems zakończyła 2024 r. z ponad 2 164 tys. kart sportowych (o 13% więcej r/r), a liczba sprzedanych karnetów w Polsce osiągnęła poziom 271 tys. sztuk. Szacunkowa łączna liczba kart w lutym to ponad 2,2 mln, co oznacza przyrost w pierwszych dwóch miesiącach o 71 tys. kart (48 tys. w Polsce i 23 tys. na rynkach zagranicznych). W 2025 roku spółka zakłada dalszą poprawę wyników, liczba użytkowników kart sportowych wzrośnie w Polsce o 130 tys. W dłuższym terminie pozytywnie oceniamy ogłoszone przejęcie tureckiej sieci fitness MAC, która jest liderem tamtejszego rynku. Z jednej strony zabezpiecza to pozycję Benefit na nowym rynku poprzez rozszerzenie oferty dla kart sportowych, z drugiej strony przejęta spółka cechuje się wysoką rentownością i szybkim tempem wzrostu sieci klubów.

TOR (TORPOL)

O ile rynek oczekiwał erozji ponadprzeciętnej rentowności, obserwowana odbudowa portfela zleceń częściowo neutralizuje ten negatywny efekt, co potwierdza poziom marży w 4Q24 (blisko 9,0%). Dodatkowo, stabilne koszty budowy (materiałów, podwykonawców) pozostają wsparciem dla rentowności w najbliższych kwartałach. Na koniec 2024 r. spadek natomiast zaliczył portfel zleceń z 4,0 do 3,5 mld PLN. Jednak w otoczeniu uruchamianych przetargów z nowej perspektywy oraz finansowanych z KPO, poziom ten nadal stanowi komfort w polityce cenowej dla ofert w nowych przetargach. Dodatkowo prawdopodobna budowa infrastruktury związanej z CPK będą wspierały inwestycje infrastrukturalne w kolejnych latach, w szczególności na kolei.  Strategię na lata 2025-2027 odbieramy umiarkowanie pozytywnie – zgodnie z oczekiwaniami spółka skupi się na rynku krajowym biorąc pod uwagę rekordowe programy infrastrukturalne.  

RBW (RAINBOW)

Wyniki spółki wspierane są zarówno przez silny popyt na wyjazdy turystyczne, co umożliwiło podnoszenie cen, umocnienie złotego względem USD i EUR (koszty paliwa lotniczego i hoteli) oraz wzrost udziały sprzedaży w kanałach własnych. Według wstępnych wyników w 2024 r. spółka zwiększyła przychody o 23,5%, zysk EBITDA o 59,4% oraz zysk netto o 62,9% r/r. Zwracamy także uwagę na rosnące przedpłaty od klientów (+40% r/r po III kwartale) na poczet zakupu przyszłych wyjazdów. Uważamy, że obecna wycena spółki nadal nie dyskontuje dalszej poprawy wyników i utrzymania pozytywnej koniunktury konsumenckiej w najbliższych kwartałach, co powinno wspierać sektor turystyczny. Świadczą o tym dane o przedsprzedaży wyjazdów na Lato'25 (+11% r/r na koniec połowę marca’25). Spółka podała także, że przychody za styczeń’25 wzrosły o 14% r/r.

PKO (PKOBP)

PKO BP w 4Q24 odnotował ponad 2,4 mld zł zysku netto, co jest wynikiem o 8% wyższym od konsensusu. Wyniki i dochody z działalności podstawowej poprawiają się, pomimo istotnych obciążeń rezerwami na ryzyko prawne CHF. Wynik odsetkowy sięgnął 6,18 mld zł (+22% r/r) a wynik prowizyjny 1,26 mld zł (+2% r/r). Pozytywnie postrzegamy fakt, że PKO BP dostrzega przebudzenie popytu na kredyt wśród konsumentów i lekki wzrost ze strony przedsiębiorstw. Zarząd spodziewa się w tym roku przyspieszenia wzrostu wolumenów kredytowych, oczekuje wyższej aktywności klientów w warunkach szybszego wzrostu gospodarki. Strategia na lata 2025 – 2027 zakłada ambitny cel zwiększenia liczby klientów indywidualnych z 11,3 mln obecnie do 15 mln. Wśród celów finansowych jest m.in. utrzymanie wskaźnika ROE powyżej 18% do 2027 r. (przy założeniu spadku stóp do 3,5%), utrzymanie wskaźnika efektywności kosztowej C/I poniżej 35% i kosztów ryzyka w przedziale 0,7–0,9%. Bank chce również zachowywać zdolność do wypłaty regularnych dywidend. Warto także pamiętać, że PKO BP dysponuje niepodzielonym zyskiem z lat poprzednich w kwocie prawie 9,44 mld zł.

CBF (CYBERFLKS)

Spółka zaraportowała neutralne wyniki za 4Q24, które nieco przewyższały konsensusu rynkowy (przychody +31% r/r, Ebitda +27% r/r). Pozytywnym zaskoczeniem okazał się dalszy wzrost w segmencie hostignowym (+19% r/r) oraz CPaaS (+36% r/r). Przy okazji wyników, Spółka podtrzymywała że aktywnie poszukuje celów do przejęcia. Od 1Q25 mają być konsolidowane wyniki niedawno przejętej spółki Shoper. Podstawą oferty Shopera jest platforma e-commerce w modelu SaaS umożliwiająca tworzenie i obsługę sklepów internetowych. Transakcje odbieramy pozytywnie, gdyż po atrakcyjnej cenie Cyber_folks przejmuje potencjalnego konkurenta. Dodatkowo można założyć synergie w postaci powiązania klientów CBF z platformą Shoper. Ponadto w najbliższych kwartałach chce w całości przejąć kontrolę w Sellintegro.

SNT (SYNEKTIK)

Wyniki 4Q24, okazały się nieco niższe od oczekiwań na poziomie przychodów oraz nieco wyższe na poziomie zysku netto. Przychody w radiofarmacji wzrosły o 22% r/r do 12,5 mln PLN. Z kolei segment dystrybucji sprzętu medycznego spadł o 27% r/r do 129,2 mln PLN. W samym 4Q24 spółka zawarła 7 umów na dostawy robotów da Vinci. Zarząd szacuje, że do 2026 roku na rynku jest miejsce na ponad 100 podobnych urządzeń. W marcu 2024 r. FDA zarejestrowało piątą generację robotów chirurgicznych daVinci, co powinno wzmacniać ofertę Synektika w dłuższym terminie. W zeszłym roku spółka podpisała umowę na dystrybucję programu Qure.ai do diagnostyki zdjęć rentgenowskich, co jest dalszym poszerzeniem świadczonych usług. Inwestorzy mogą pozytywnie przyjmować także ogłoszone w marcu plany wydzielenia z Synektika, do osobnego podmiotu, projektu radioznacznika. Pozwoli to na łatwiejsze pozyskanie finansowania, a rozwój projektu nie będzie w takim stopniu obciążał wyników Synektik.

MBR (MOBRUK)

Po okresie słabszych wyników będących rezultatem otoczenia rynkowego (niższe ceny) oraz niższych wolumenów związanych m.in. z okresem modernizacji spalani, trzeci kwartał 2024 r. pokazał powrót do wyższych wyników. Pozytywnie pod tym względem zapowiada się również miniony kwartał, gdzie rozpoznane zostaną również przychody z utylizacji bomb ekologicznych. Z kolei wyzwaniem na bieżący rok jest zagospodarowanie nowych mocy zmodernizowanych zakładów oraz przejętej spółki El-Kajo. Przejęcie El-Kajo oceniamy pozytywnie, w szczególności pod względem formy rozliczenia, nabywanych mocy oraz lokalizacji przejętego zakładu (północ Polski). Dodatkowym czynnikiem sprzyjającym aprecjacji kursu w krótkim terminie mogłoby być informacje o potencjalnej akwizycji w nowym segmencie (prawdopodobnie odpady morskie). MoBruk dzięki przewagom konkurencyjnym (osiągnięta skala, nowoczesne instalacje, mocny bilans) generuje wysoką rentowność oraz wolne przepływy pieniężne, co implikuje wysoką stopę dywidendy oraz pozwala na wzrost skali poprzez przejęcia. Ryzykiem pozostają sprawy sądowe (w negatywnym scenariuszu kara 90 mln PLN + odsetki) oraz niekorzystna dla spółki interpretacja regulacji przez jednego z zamawiających, co nie jest uzasadnione w ocenie Mo-Bruk. W naszej ocenie powyższe czynniki zostały w dużej mierze zdyskontowane przez ostatnią korektę kursu.

VOX (VOXEL)

Spółka dostarczyła solidne wyniki za 3Q24, które okazały się być bliskie konsensusu rynkowego. Kolejny rekordowy kwartał pod względem przychodów (134,5 mln PLN, 5,0% wyższe y/y), przy czym kluczowy segment diagnostyki wzrósł w tym okresie o 14% r/r. EBITDA  wzrosła o 7,0% r/r, a zysk netto 10,0% r/r. Zarząd zapowiada dalszy wzrost wolumenów sprzedaży (wzrost liczby refundowanych badań, wzrost wykorzystania sprzętu, oraz dodatkowe środki na doposażenie w zakresie urządzeń spółki), a z drugiej strony sugeruje utrzymanie dyscypliny kosztowej. Sytuacja spółki powinna być wspierana wzrostem cen regulowanych, a także solidny backlog w Alteris (100 mln PLN vs. 80 mln PLN rok wcześniej). VOX poinformował o zawarciu umowy z PwC w celu znalezienia inwestora strategicznego, który pomógłby w rozbudowie biznesu.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus