Dzięki zdywersyfikowanym liniom biznesowym, ECH (ECHO) utrzymało stabilne wyniki operacyjne i finansowe. W 2020 roku spółka osiągnęła zysk netto w wysokości 122 mln zł, co było efektem przekazania klientom 1 505 mieszkań, wzrostu wartości realizowanych projektów komercyjnych oraz zakończonych projektów Resi4Rent.
Biorąc pod uwagę nową rzeczywistość, w której funkcjonuje spółka, trendy społeczne oraz zmieniające się preferencje klientów, Echo Investment coraz bardziej koncentruje się na sektorze mieszkaniowym. Mieszkania na sprzedaż i mieszkania na wynajem stanowią dziś około jednej czwartej wartości aktywów spółki. Ze względu na duży potencjał rozwoju tego sektora w Polsce i mniejsze zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne, ambicją Echo Investment jest znaczące zwiększenie udziału projektów mieszkaniowych w bilansie. Po sfinalizowaniu zakupu większościowego pakietu udziałów w spółce Archicom, tylko w 2021 roku grupa rozpocznie budowę 7 tys. mieszkań na sprzedaż i wynajem.
– W ubiegłym roku podjęliśmy decyzję o zwiększeniu koncentracji na sektorze mieszkaniowym oraz o realizacji większości inwestycji w ramach wielofunkcyjnych, dużych projektów zwanych "destinations". Te kierunki wpisują się w naszą obecną strategię, która zakłada również, że dążymy do pozycji lidera w każdym segmencie, w którym działamy. Zamierzamy rokrocznie zwiększać naszą obecność na rynku mieszkaniowym, a dzięki połączeniu sił z Archicomem nasza grupa stanie się największym deweloperem mieszkaniowym w Polsce – mówi Nicklas Lindberg, prezes Echo Investment.
W 2020 roku deweloper zakończył budowę jedenastu projektów mieszkaniowych w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz rozpoczął budowę i sprzedaż mieszkań w siedmiu nowych inwestycjach, co zwiększyło ofertę o blisko 1,3 tys. mieszkań. W ubiegłym roku Echo Investment pobiło rekordy zarówno w sprzedaży, jak i przekazaniach mieszkań. Spółce udało się podpisać z klientami 1 570 umów sprzedaży, co jest wynikiem o 16% lepszym od ubiegłorocznego. W tym samym czasie klienci odebrali klucze do 1 505 mieszkań, co oznaczało wzrost o 19% w stosunku do 2019 roku. W samym IV kwartale 2020 roku sprzedaż wyniosła 464 lokale, a przekazania –792.
Resi4Rent, największa prywatna firma z mieszkaniami na wynajem w Polsce, ma obecnie blisko 1,8 tys. mieszkań we Wrocławiu, Łodzi i Warszawie, a w 2021 roku odda do użytku kolejne 460 mieszkań i rozpocznie budowę ponad 3 tys. dodatkowych lokali. Docelowo, do 2025 r., wprowadzi do oferty 10 tys. mieszkań w sześciu największych miastach Polski – w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu.
– Sytuacja finansowa Echo Investment jest stabilna. W 2020 r. wypracowaliśmy ponad 122 mln zł skonsolidowanego zysku netto, a na koniec okresu mieliśmy na kontach zgromadzone 327 mln zł. Dodatkowo w 2020 r. kupiliśmy atrakcyjne nieruchomości z przeznaczeniem pod zabudowę o potencjale ok. 275 tys. mkw. powierzchni mieszkaniowej i usługowej. Z tak mocną sytuacją finansową i imponującym bankiem ziemi jesteśmy gotowi do realizacji naszej strategii – komentuje Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych Echo Investment.
W minionym roku dział biurowy Echo Investment koncentrował się na zakończeniu zgodnie z zakładanymi terminami realizacji budynków biurowych oraz na pozyskiwaniu dla nich najemców. Deweloper oddał do użytku pięć projektów o łącznej powierzchni ponad 125 tys. mkw. Na koniec roku ich średni poziom wynajęcia przekraczał 60%, a obecny poziom komercjalizacji i prowadzone zaawansowane rozmowy zbliżają ten wskaźnik do 85%, co czyni budynki gotowymi do sprzedaży.
W czasie pandemii najbardziej ucierpiał sektor handlowy, głównie ze względu na trzykrotny lockdown i ciągle przedłużające się restrykcje. Priorytetem dla działów wynajmu i zarządzania Echo było wypracowanie porozumienia z najemcami w sprawie zasad powrotu działalności centrów handlowych. Najważniejszym wydarzeniem dla projektów handlowych spółki w 2020 roku było otwarcie pierwszego w Polsce sklepu Primark w Galerii Młociny w Warszawie. Był to jeden z najbardziej oczekiwanych debiutów na polskim rynku, co zdecydowanie wzmacnia atrakcyjność tego projektu.