Wzrost sprzedaży do klienta końcowego w 2024 r. o 20%, dzięki wzrostowi sprzedaży porównywalnej (LFL) i rozbudowie sieci
Zgodnie z wstępnymi wynikami, ZAB (ZABKA) osiągnęła w 2024 roku wzrost skonsolidowanej sprzedaży do klienta końcowego o 20%, do 27 281 mln zł. Wpływ na zwiększenie wyników sprzedażowych miały przede wszystkim wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) o 8,3%, jak i ekspansja sieci sklepów, których Grupa otworzyła w 2024 roku 1 166.
W samym czwartym kwartale Grupa Żabka odnotowała sprzedaż do klienta końcowego na poziomie 6 889 mln zł (+ 18% względem czwartego kwartału 2023 r.) oraz przyspieszenie wzrostu sprzedaży porównywalnej (LFL) o 1,1 p.p. względem kwartału trzeciego do poziomu 7,1%.
Rok 2024 Grupa Żabka zakończyła siecią 11 069 sklepów, w tym 60 zlokalizowanymi w Rumunii.
Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka, komentuje:
Wstępne wyniki sprzedażowe za 2024 rok potwierdzają, że zgodnie z planem realizujemy założenia zaprezentowane inwestorom podczas IPO. Pozytywnie oceniamy obecną sytuację rynkową i możliwości zakupowe klientów formatu convenience, co pozwala nam kontynuować realizację przyjętej strategii. Jako Grupa Żabka efektywnie wykorzystujemy sprzyjające megatrendy konsumenckie, sukcesywnie zwiększając skalę naszej działalności. Na koniec roku nasza sieć liczyła ponad 11 tysięcy sklepów Żabka, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami otworzyliśmy również ponad 1100 placówek. Dostrzegamy znaczący potencjał do dalszego rozwoju, co pozwala nam z optymizmem patrzeć na 2025 rok.
Dalszy rozwój stacjonarnej sieci sprzedaży
W 2024 r. Grupa Żabka otworzyła 1 166 nowych sklepów, z czego 60 w Rumunii, tym samym powiększając swoją sieć do 11 069 punktów sprzedaży na 31 grudnia 2024 r. W czwartym kwartale Grupa otworzyła 169 nowych sklepów.
Oczekiwana poprawa marży
Grupa Żabka oczekuje, że skonsolidowana skorygowana marża EBITDA za czwarty kwartał 2024 r. osiągnie wielkość zbliżoną do odnotowanej w analogicznym okresie 2023 r. W związku z tym Grupa podtrzymuje oczekiwania komunikowane przy okazji IPO, zakładające poprawę marży na poziomie bliskim górnej granicy docelowego przedziału 12–13% w perspektywie średnioterminowej. Grupa spodziewa się także przyspieszenia wzrostu skonsolidowanej skorygowanej marży EBITDA w całym 2024 r. dzięki stabilizacji kosztów energii oraz rosnącym efektom skali.
Podsumowanie wstępnych wyników za 4Q2024 i 2024 rok
2024 |
2023 |
4Q 2024 |
4Q 2023 |
|
---|---|---|---|---|
Skonsolidowana sprzedaż do klienta końcowego, w mln PLN (1) (dane niebadane), w tym: Żabka Polska (w mln PLN) Nowe Silniki Rozwoju (w mln PLN) |
27 281
26 167 1 114 |
22 775
22 305 |
6 889
6 564 325 |
5 833
5 712 121 |
Wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) |
8,3% |
10,8% |
7,1% |
10,6% |
Nowo uruchomione sklepy |
1 166 |
1 100 |
169 |
138 |
Liczba sklepów na koniec okresu w tym Rumunia |
11 069 60 |
10 014 |
- Sprzedaż realizowana przez sklepy działające pod szyldem Żabka, a także przez tzw. Nowe Silniki Rozwoju. Wielkość ta nie jest tożsama z przychodami ze sprzedaży Spółki.