WYBRANE DANE FINANSOWE | 1Q2023 | 1Q2022 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. PLN | |||
Przychody ze sprzedaży | 3 001 951 | 2 816 480 | 7% |
Zysk (strata) na działalności operacyjnej | 69 948 | 84 866 | -18% |
Zysk (strata) brutto | 65 048 | 79 980 | -19% |
Zysk (strata) netto | 51 515 | 63 173 | -18% |
Zysk (strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego | 47 339 | 60 435 | -22% |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 57 750 | 47 344 | 22% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -143 371 | -20 820 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | -27 361 | -19 386 | |
Przepływy pieniężne netto, razem przed skutkami zmian kursów wymiany | -112 982 | 7 138 | |
Średnioważona liczba akcji | 4 392 537 | 4 398 054 | -0,1% |
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą | 10,78 | 13,74 | -22% |
Aktywa razem | 4 903 747 | 4 230 242 | 16% |
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania | 3 896 397 | 3 272 325 | 19% |
Zobowiązania długoterminowe | 336 505 | 388 013 | -13% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 3 559 892 | 2 884 312 | 23% |
Kapitał własny | 1 007 350 | 957 917 | 5% |
Kapitał zakładowy | 4 496 | 4 470 | 1% |
>>> Sprawdź co prognozują analitycy dla NEUCA na kolejne lata <<<
Szanowni akcjonariusze,
Stabilizacja. Myślę, że to słowo najlepiej pasuje do sytuacji w minionym kwartale. Sytuacja gospodarcza jest stabilna, ale krucha. Inflacja nie rośnie, a jej spadek jest symboliczny, rosną natomiast koszty prowadzenia biznesu. Utrzymują się problemy z brakami leków w Europie całkowicie uzależnionej od producentów azjatyckich. Pozytywnych sygnałów dotyczących koniunktury też jak na lekarstwo.
Zmiany legislacyjne
Rynek medyczny także znalazł się pod presją rzeczywistości ekonomicznej i politycznej. Z tego ostatniego powodu brak oczekiwanych reform na rynku zdrowia a w szczególności nowelizacji ustawy refundacyjnej. Ministerstwo Zdrowia przedstawiło pierwszą jej wersję prawie 2 lata temu. Zaproponowano w niej między innymi podniesienie urzędowej marży hurtowej wobec urzędowej ceny zbytu z 5 na 6 procent i nową tabelę marżową dla aptek. Kontrowersje i spory wokół propozycji ustawy nie ustają. Wprawdzie 21 kwietnia Stały Komitet Rady Ministrów zakończył prace nad projektem, ale nie ma pewności czy w tej kadencji Sejmu uda się przeprowadzić nowelizację choćby w okrojonym kształcie.
Rynek apteczny
Hurtowy rynek farmaceutyczny w pierwszym kwartale 2023 roku nadal rósł w tempie 10% r/r*. Ten wzrost wynikał jednak przede wszystkim ze wzrostu cen preparatów a nie rosnącej liczby sprzedanych opakowań**.
Hurtowa dystrybucja leków
Neuca również stabilnie rośnie. W I kwartale 2023 roku udziały rynkowe Grupy NEUCA wyniosły 30,5%*, a obszarze aptek niezależnych: 37,7%***. Grupa w okresie styczeń-marzec br. utrzymała wieloletnią pozycję lidera w rankingu satysfakcji klienta opracowywanym przez Monitor Apteczny i niezmiennie prowadzi we wszystkich kategoriach, utrzymując przewagę nad największymi, średnimi i małymi hurtowniami. NEUCA osiągnęła też wysoki wynik wskaźnika Net Promotor Score na poziomie 67 pkt.
Stabilny i wysoki poziom zaufania ma wpływ na zainteresowanie aptek niezależnych udziałem w programach partnerskich Grupy. Liczba uczestników wszystkich programów partnerskich: IPRA, Partner/Świat Zdrowia na koniec I kw. br. wyniosła łącznie 4029 uczestników (+12,9% r/r). Apteki skupione w programach stanowią ilościowo 31,5% całego rynku w Polsce. Wśród nich Świat Zdrowia najbardziej kompleksowo realizujący misję Grupy i obejmujący ponad 10 % całego rynku aptek. Nasza strategia rozwoju aptek skoncentrowana jest na potrzebach pacjentów jako kierunek dla wzrostu udziałów rynkowych aptek niezależnych. To pacjent jest w centrum naszych działań pod szyldem Świat Zdrowia.
Budujemy pozytywne doświadczenia pacjenta już przed wejściem do apteki - trwa kompleksowy rebranding aptek w całej Polsce – gdzie znacząco zmieniamy wizerunek aptek oraz poprawiamy ich widoczność dla pacjentów. W 195 aptekach został zakończony proces rebrandingu zewnętrznego, do końca roku planujemy zrealizować proces łącznie w 550 aptekach.
Prowadzimy pełną modernizację aptek od podstaw: zmieniając aranżację, wystrój i wyposażenie, poprawiamy ergonomię wnętrza, zwiększając komfort zakupów i świadczonych usług. Zapewniamy doskonałe warunki dla pacjentów do korzystania z opieki farmaceutycznej – gdzie pacjenci mogą skorzystać m.in. z badań diagnostycznych, szczepień, recepty farmaceutycznej czy też otrzymać wsparcie przy skutecznym wdrażaniu zalecanych terapii, jednocześnie wspieramy farmaceutów wiedzą merytoryczną potrzebną do kompleksowej i skoordynowanej opieki nad pacjentem oraz rozwijamy współpracę środowisk farmaceutów, lekarzy i edukatorów.
Obszar Pacjenta
Obszar Pacjenta Grupy NEU (NEUCA) buduje kompleksowy ekosystem zdrowotny dla pacjentów pod wspólną marką parasolową Świat Zdrowia. W pierwszym kwartale 2023 roku kontynuowaliśmy integrację modelu opieki nad pacjentami w ramach jednego operatora medycznego Świat Zdrowia. Koordynuje on opiekę nad pacjentami wykorzystując infolinię medyczną, sieć własnych placówek, przychodnię cyfrową i sieć placówek współpracujących oraz sieć aptek niezależnych z realizowaną tam opieką farmaceutyczną. Świat Zdrowia zapewnia opiekę medyczną dla pacjentów własnych, a także pacjentów naszych partnerów tj. zakładów ubezpieczeń i podmiotów medycznych świadcząc usługi: TPA, zdalne konsultacje, wizyty stacjonarne i badania diagnostyczne oraz usługi medycyny pracy.
Od stycznia do marca 2023 roku działająca w ramach Operatora Medycznego, Infolinia Medyczna pomogła w realizacji świadczeń zdrowotnych ponad 400 tysiącom pacjentów, uzyskując ocenę NPS na poziomie 74.
W pierwszym kwartale 2023 roku powiększyliśmy naszą sieć placówek własnych przejmując 100% udziałów Centrum Medycznego Medyk w Bełchatowie i zyskując 9 tys. pacjentów zadeklarowanych w POZ. Sieć Centrów Medycznych Świat Zdrowia to już 83 placówki w porównaniu do 74 w 2022 roku i ponad 244 tys. aktywnych deklaracji POZ w porównaniu do 209 tysięcy w 2022 roku. Na początku 2023 roku rozpoczęliśmy proces rebrandingu naszych placówek. Jednocześnie trwały prace mające na celu uruchomienie nowego centrum medycznego w Toruniu.
Pierwszy kwartał 2023 roku to 60 mln przychodów w tym obszarze.
Jednocześnie stale rozbudowujemy Sieć Partnerskich Placówek Medycznych, aby zapewnić leczenie naszym pacjentom na terenie całego kraju. Sieć liczy już 3210 placówek realizując pełen zakres świadczeń zdrowotnych. Ważnym elementem dopełniającym opiekę nad pacjentem jest realizacja recept, dlatego stale rozwijamy Apteline - naszą platformę do rezerwacji leków on-line, aby dawać pacjentom szybki dostęp do szerokiej oferty produktów oraz wspierać współpracujące z nami apteki.
W pierwszym kwartale 2023 roku zrealizowaliśmy 265 tysięcy zamówień, czyli to 50 tysięcy więcej rok do roku, jednocześnie generując przychody na poziomie 23,5 mln vs 20 mln w poprzednim roku.
Ważnym podmiotem w naszym ekosystemie zdrowotnym jest Ubezpieczyciel TU Zdrowie. Pierwszy kwartał 2023 roku to już niemal 200 tys. ubezpieczonych - porównując do analogicznego okresu w ubiegłym roku to wzrost o ponad 10 %.
Przekłada się to na 19% wzrost przychodów do ponad 28 mln w stosunku do roku ubiegłego.
Obszar Badań Klinicznych
NEUCA konsekwentnie realizuje długoterminową strategię rozwoju Obszaru Badań Klinicznych. Łączy ona umacnianie pozycji ośrodków badań klinicznych z rozwojem kompetencji w organizacji projektów i poszerzaniem możliwości docierania do pacjentów. Bardzo ważnym elementem strategicznej przewagi jest zarządzanie danymi i technologią, które łączą w całość proces od pacjenta po końcowe wyniki badania klinicznego.
W pierwszym kwartale 2023 roku w ramach SMO Pratia Otworzyliśmy w Krakowie zaawansowany technologicznie Ośrodek Badań Klinicznych, w którym zakładamy prowadzenie do 8 000 wizyt klinicznych rocznie w ponad 200 projektach. Na mapie Pratia pojawił się także nowy ośrodek szpitalny współtworzony wraz ze Szpitalem Uniwersyteckim w Galway w Irlandii. To kolejne wzmocnienie naszych kompetencji w obszarze hematoonkologii. Równolegle w ramach Pratia Niemcy zrealizowaliśmy w pierwszym kwartale największy do tej pory projekt pod względem ilościowym – włączyliśmy w badania ponad 500 pacjentów w niespełna dwa miesiące. Wymienione przykłady potwierdzają, że Pratia jest coraz lepiej zorganizowaną platformą zdolną w krótkim czasie sprostać nawet najbardziej wymagającym logistycznie projektom.
Liczba pozyskanych kontraktów w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku zwiększyła się o 24% a ich wartość netto o 15%.
Bardzo ważnym dla nas wydarzeniem w obszarze CRO było podpisanie w styczniu umowy nabycia 72,6% udziałów w OncoBay Clinical Inc., założonej przez uznany w regionie Ośrodków Badawczych - Moffit Cancer Center. OncoBay to wyspecjalizowane CRO, oferujące kompleksowe i elastyczne rozwiązania dla firm biotechnologicznych, które rozwijają swoje innowacyjne terapie w immunoonkologii. Spółka umożliwia prowadzenie operacji klinicznych na terenie USA a poprzez rozwinięty zespół Business Developmentu zapewnia dostęp do amerykańskiego rynku biotechnologicznego. W 1Q skupiliśmy się na konsolidacji struktury organizacyjnej wszystkich spółek w ramach segmentu. Powstał jeden globalny zespół odpowiedzialny za obszar, na czele którego stoi Krystyna Kowalczyk (współzałożyciel oraz CEO OncoBay). Rozpoczęliśmy także prace nad konsolidacją marek dla obszaru CRO oraz długoterminową strategią. Spodziewamy się zakończenia w 2 kw. 2023 r.
W marcu zakończyliśmy wdrażanie platformy Hyggio do zarządzania Ośrodkami Badań Klinicznych w Niemczech, tym samym nasz system dostarcza dziś w czasie rzeczywistym dane ze wszystkich krajów w jakich Pratia prowadzi swoje operacje, czyli z Niemiec, Polski, Czech, Bułgarii, Irlandii, Hiszpanii i Ukrainy. W ramach technologii wspierającej oba obszary CRO i SMO coraz częściej wdrażamy w projektach dla klientów własne rozwiązania. Przekłada się to na obniżenie kosztów zewnętrznych dostawców i uniezależnia nasze biznesy od drogich i skomplikowanych procesów zakupowych.
Synoptis Pharma
Synoptis Pharma z 19% dynamiką przychodów w 1Q 2023 pozostaje jednym z trzech najszybciej rosnących, pod względem odsprzedaży do pacjenta, koncernów na rynku non – RX. Dynamikę wzrostu zapewniły nam wszystkie statusy rejestracyjne, takie jak leki OTC czy kosmetyki, ale szczególną pozycję zajmują suplementy diety, które rosną w pierwszym kwartale 2023 r. ponad 23% co daje spółce czwartą pozycję na rynku. To kolejny kwartał, w którym ekskluzywna linia produktów dedykowana aptekom, marka Świat Zdrowia, pozostaje liderem wzrostu z ponad 80% dynamiką wzrostu przychodów. ****
W segmencie produkcji farmaceutyków w I kw. br. przychody ze sprzedaży produktów Synoptis Pharma zrealizowane przez segment hurtowej dystrybucji leków w okresie styczeń-marzec br. ukształtowały się na poziomie 84,5 mln zł (wobec 73,9 mln zł przed rokiem) przy 8,6 mln zł zysku operacyjnego.
Synoptis Pharma konsekwentnie realizuje strategię medykalizacji, czyli wprowadzania na rynek produktów o wysokiej wartość terapeutycznej mających silne poparcie środowiska medycznego. Flagowym produktem tej strategii, jest bezdrenowa pompa insulinowa Equil, która została skomercjalizowana w pierwszym kwartale 2023 roku.
Equil jest produktem dedykowanym pacjentom z cukrzycą typu pierwszego, szczególnie dzieciom. Dotąd pacjenci musieli stosować niekomfortowe pompy drenowe. Equil to przełom dla pacjentów, którzy otrzymują najmniejszy na rynku, a jednocześnie dostępny cenowo sprzęt niezbędny do funkcjonowania w chorobie. Equil zadebiutował w przetargach w pierwszym kwartale 2023 uzyskując od razu 19% udziału w rynku pomp insulinowych. Bezdrenowa mikropompa Equil to produkt, w którym Synoptis Pharma łączy promocje medyczną z kompleksową opieką nad pacjentem. Pacjenci mają do dyspozycji całodobową, bezpłatną infolinię, dostęp do wykwalifikowanych trenerów pompowych i serwis dystrybucyjny, zapewniający najwyższą jakość.
Wyniki finansowe Grupy
Obszar biznesów pacjenckich i badań klinicznych wypracował przychody ze sprzedaży w wys. 217,7 mln zł (vs 107,3 mln zł r/r) przy zysku EBIT na poziomie 5,9 mln PLN (w porównaniu do 12,1 mln zł w okresie styczeń - marzec 2022 r.).
Wbrew trudnemu otoczeniu rynkowemu i wysokiej presji kosztowej, NEUCA w I kw. br. osiągnęła 97,7 mln zł EBITDA (vs 107,3 mln zł r/r i 64,4 mln zł kw/kw*****) oraz 51,5 mln zysku netto i 44,3 mln zł zysku netto bez zdarzeń jednorazowych (wobec 63,2 mln zł r/r i 18,9 mln zł kw/kw*****).
Mimo rosnących kosztów i braku oczekiwanego wzrostu marży, kierunek zmian wyznaczonych przez naszą strategie jest stale pozytywny. Stabilizacja rynku powinna postępować. NEUCA poradzi sobie z wyzwaniami rynku dzięki silnym fundamentom, umiejętności dywersyfikacji i ciągłemu rozwojowi. Wciąż jesteśmy najsprawniejsi na rynku hurtowym a nasza pewność wynika ze stale rosnącej satysfakcji naszych klientów.
Źródła: * IQVIA, dane Sell-In ** PHARMASCOPE (IQVIA) – opracowanie własne ODOKA *** Obliczenia własne spółki na bazie miesięcznych danych IQVIA Pharmascope (dane Sell-out) oraz bazy IQVIA OneKey (informacje o aptekach) **** dane dotyczą odsprzedaży do pacjenta w aptece, źródło konferencja PEX PharmaSeguence, 03/2023 ***** Wartość EBITDA w I kw. br. oraz dane w nawiasach bez zdarzeń jednorazowych