WYBRANE DANE FINANSOWE | 2022 | 2021 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. PLN | |||
Przychody ze sprzedaży | 1 565 493 | 1 146 649 | 37% |
Zysk z działalności operacyjnej | 215 944 | 180 018 | 20% |
Zysk brutto | 238 210 | 192 269 | 24% |
Zysk za okres sprawozdawczy | 195 986 | 154 035 | 27% |
Zysk za okres sprawozdawczy przypadający Akcjonariuszom Jednostki Dominującej | 188 258 | 149 242 | 26% |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | 240 576 | 234 843 | 2% |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -96 449 | -176 055 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | -75 162 | -82 523 | |
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty na koniec okresu | 298 034 | 229 761 | 30% |
Zysk za okres sprawozdawczy na jedną akcję zwykłą przypisany Akcjonariuszom Jednostki Dominującej (w PLN/EUR) | 3,63 | 2,88 | 26% |
Rozwodniony zysk za okres sprawozdawczy na jedną akcję zwykłą przypisany Akcjonariuszom Jednostki Dominującej (w PLN/EUR) | 3,63 | 2,88 | 26% |
Szanowni Akcjonariusze,
Z przyjemnością przekazuję Wam raport roczny, przedstawiający wyniki działalności oraz rozwój firmy w 2022 roku, w którym ASE (ASSECOSEE), w tym Payten, osiągnęła znakomite rezultaty.
Pomimo niesprzyjających warunków ekonomicznych, wynikających z rosyjskiej inwazji na Ukrainę, odnotowaliśmy najlepszy rok w historii firmy. Przychody ze sprzedaży Grupy w 2022 roku wzrosły o 33% dzięki zwiększonemu popytowi na nasze produkty i usługi we wszystkich trzech segmentach operacyjnych firmy, a w szczególności w obszarze Rozwiązań płatniczych i dedykowanych. Grupa rosła zarówno organicznie jak i w wyniku przeprowadzonych akwizycji.
Nieustanne dążenie do innowacyjności oraz zaangażowanie w jak najlepszą obsługę naszych klientów zaowocowało w ubiegłym roku licznymi nowymi kontraktami i projektami zrealizowanymi przez ASEE i Payten. Technologie cyfrowe ASEE wspierały cyfrową transformację przedsiębiorstw naszych klientów, umożliwiając im skuteczniejsze i wydajniejsze osiąganie celów. Byliśmy zaangażowani w ponad 20 projektów wdrożeniowych rozwiązań Digital Origination dla największych banków działających w naszym regionie jak i poza nim. Ponadto nasze rozwiązanie omnikanałowe Digital Edge zostało wdrożone w dwóch bankach w Chorwacji oraz w banku w Serbii. Dodatkowo, w Serbii po raz kolejny zostaliśmy uznani za lidera rynku w obszarze centralnych systemów bankowych, dzięki czemu banki wybierały naszą firmę na głównego dostawcę i partnera strategicznego przy realizacji projektów fuzji oraz wymiany centralnych systemów. Całkowite przychody ze sprzedaży Rozwiązań dla bankowości wzrosły w ubiegłym roku o 14%, przy czym największy wzrost odnotowała właśnie linia biznesowa odpowiedzialna za centralne systemy bankowe.
Z kolei w segmencie Rozwiązania dedykowane przychody ze sprzedaży wzrosły o 35%, do czego przyczyniła się głównie linia biznesowa oferująca rozwiązania stron trzecich. W obszarze rozwiązań własnych najlepsze wyniki osiągnęła linia biznesowa odpowiedzialna za inteligentne systemy drogowe oraz w mniejszym stopniu, lecz również godnym uwagi, linia biznesowa oferująca rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi.
Największy wzrost sprzedaży, bo aż o 39%, uzyskał w ubiegłym roku segment Rozwiązania płatnicze działający pod marką Payten. Przychody wzrosły we wszystkich liniach biznesowych, przy czym najlepsze wyniki wygenerowały usługi związane z bankomatami i terminalami płatniczymi POS, a następnie ecommerce. Największą dynamikę sprzedaży usług związanych z terminalami POS osiągnięto w Europie Zachodniej, a następnie w Europie Środkowej i Ameryce Łacińskiej. Usługi związane z bankomatami wzrosły głównie w Rumunii i Serbii, a następnie w Chorwacji, gdzie było to związane z przechodzeniem na walutę euro. Payten, jak również ASEE, będące głównymi dostawcami rozwiązań dla tamtejszych banków oraz sektora płatniczego, odegrały kluczową rolę we wspieraniu procesu przejścia na euro. Ponadto chciałbym nadmienić, że w ramach linii biznesowej e-commerce, sprzedaliśmy nasze rozwiązania w zakresie płatności online do niespełna 1 250 nowych sprzedawców na wszystkich rynkach naszej działalności i przetworzyliśmy łącznie 1,6 miliarda transakcji ecommerce w 2022 roku. Operator płatności internetowych Paratika w Turcji, należący do Payten, zwiększył liczbę obsługiwanych transakcji blisko 4-krotnie, tym samym kilkukrotnie przewyższając wzrost rynku.
Na koniec pragnę z dumą poinformować, że oprócz osiągnięcia solidnych wyników finansowych w minionym roku, wielu pracowników Grupy ASEE i Payten zaangażowało się we wsparcie finansowe oraz wolontariat na rzecz uchodźców z Ukrainy i nie tylko. Nasi pracownicy przekazali prawie 13 500 EUR dla ukraińskich uchodźców, a firma podwoiła tę kwotę. Poza darowiznami pieniężnymi wielu pracowników nadal angażuje się w różnego rodzaju inicjatywy wolontariackie i pomocowe mające na celu ułatwienie integracji uchodźców z polskim społeczeństwem. Więcej szczegółów na temat naszych działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju przedstawiamy w raporcie niefinansowym ASEE.
Patrząc w przyszłość, dostrzegam wiele możliwości, które stoją przed naszą firmą. Będziemy nadal realizować strategię zakładającą poprawę efektywności operacyjnej, koncentrację na strategicznych produktach i rozwiązaniach, a także ekspansję na nowe rynki. Jestem przekonany, że nasza silna kondycja finansowa, innowacyjne produkty oraz zaangażowany zespół pracowników umożliwią dalszy rozwój firmy i budowanie wartości dla naszych akcjonariuszy.
Dziękuję Państwu za zaufanie i ciągłe wspieranie naszej firmy.
Piotr Jeleński, Prezes Zarządu ASEE i Payten