Z finansowego punktu widzenia pandemiczna hossa na rynku rękawic jednorazowych wyraźnie się skończyła, co widać w wynikach Mercatora. Przychody spadły o 69 proc. do 542,5 mln zł, co oznacza, że powróciły one do poziomów z 2019 r. Niestety nie można tego samego powiedzieć o zyskach. O ile w 2019 r. strata netto wyniosła zaledwie minus 2,3 mln zł, to w 2022 r. strata netto wyniosła minus 189,6 mln zł. Wyłączając z wyniku netto odpisy (127,5 mln zł), Mercator wciąż wygenerował w 2022 r. stratę netto większą niż w 2019 r. (minus 62,1 mln zł). Tym samym nie dziwi zachowanie kursu w ostatnich latach. W październiku 2022 (jeden ze szczytów pandemii) akcje kosztowały 770 zł, podczas gdy dzisiaj kurs wynosi zaledwie 41,2 zł, co i tak jest wciąż więcej niż przed wybuchem pandemii, kiedy w latach 2014-2019 notowania znajdowały się w dość szerokiej konsolidacji 5-20 zł. Wyższy kurs wynika m. in. z pozycji finansowej jaką Spółka wypracowała w okresie pandemii. Aktywa wzrosły prawie 3-krotnie, a kapitał własny ponad 7-krotnie. W naszej ocenie, podstawowym zadaniem Spółki obecnie to kontrola kosztów umożliwiająca uzyskanie rentowności przez Spółkę, spodziewamy się, że przy ustabilizowaniu otoczenia rynkowego i braku istotnych odpisów, może to nastąpić już w 2023 r.
pobierz pełny biuletyn