Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Enter Air w 2020: 154,1 mln zł straty netto i 150,5 mln zł straty operacyjnej

Udostępnij
  • Przychody ENT (ENTER) wyniosły w 2020 r. 471 mln zł i były niższe o 70,9 proc. r/r
  • 154,1 mln zł straty netto i 150,5 mln zł straty operacyjnej. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 174 mln zł straty netto
  • 287 mln zł pożyczki płynnościowej przyznanej przez Polski Fundusz Rozwoju
  • Powrót Boeingów MAX 737-8 w marcu 2021 r.

– Kilka dni temu obchodziliśmy 11 rocznicę pierwszego lotu Enter Air i mamy nadzieję, że ogłoszenie wyników za 2020 rok to ostatni akcent nawiązujący do najtrudniejszego okresu w branży lotniczej odkąd jesteśmy na rynku. Ponieśliśmy istotne straty, ale nasz model biznesowy po raz kolejny udowodnił dużą odporność na nieprzewidziane sytuacje. Szybko podjęliśmy działania optymalizacyjne i funkcjonowaliśmy na tyle, na ile to było możliwe realizując mniej więcej 30% operacji co rok wcześniej. Był to wynik prawie dwukrotnie lepszy od większości linii lotniczych w Europie, ale muszę przyznać, że kosztowało nas to bardzo dużo wysiłku i wymagało elastyczności  mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. Wolimy jednak patrzeć w przyszłość, a nie oglądać się za siebie. Optymistycznie patrzymy na nadchodzący sezon letni. Dużo wskazuje na to, że dzięki intensyfikacji szczepień i wprowadzonym procedurom bezpieczeństwa w miejscowościach turystycznych tegoroczne wakacje będą już wyglądały normalnie, a jeśli tak będzie to chętnych na zagraniczne wyjazdy nie zabraknie. Cały czas rozmawiamy z touroperatorami i wiemy, że zainteresowanie ze strony klientów jest duże. Jesteśmy gotowi na sezon. Nasze maszyny regularnie latają, dwa kolejne samoloty powinny przyjść do nas przed sezonem, niedawno wróciły też dwa MAX-y, do których mamy duże zaufanie i dzięki którym możemy zoptymalizować loty do najdalszych destynacji – dodaje Polaniecki.

Enter Air, największa polska prywatna linia lotnicza miała w 2020 r. 470 mln zł przychodów, czyli o 70,9% mniej od 1 614,7 mln zł osiągniętych w 2019 r. Działalność Grupy i funkcjonowanie całego rynku lotniczego utrudnione przez pandemię COVID-19 i liczne ograniczenia w turystycznych destynacjach co przełożyło się na istotny spadek przychodów i osłabienie wyników w skali całego roku. Z uwagi na występujące od marca 2020 r. ograniczenia w podróżach spółka realizowała około 30% programu handlowego z 2019 r. Szybko wdrożone procedury kryzysowe i dopasowanie firmy do zmiennych warunków w czasie pandemii pozwoliło na zachowanie stabilnej pozycji gotówkowej oraz minimalizację wpływu ograniczeń w funkcjonowaniu branży na wyniki spółki.

Najtrudniejszym okresem dla branży lotniczej był II kw. 2020 r., w którym spółka wykonywała jedynie rejsy za granicą, na zlecenie instytucji i rządów różnych państw. Wznowienie działalności w ograniczonym zakresie nastąpiło na początku III kw. 2020 r. Enter Air pomimo relatywnie stabilnej sytuacji pandemicznej w sezonie wakacyjnym wykonywał jedynie część programu handlowego, z uwagi na ograniczenia w podróżach do wybranych państw i decyzje klientów o rezygnacji bądź odłożeniu podróżowania na kolejne miesiące. W IV kw. 2020 r. podobnie jak w II kw. 2020 r. działalność spółki ponownie była istotnie ograniczona.

W 2020 r. Spółka zanotowała 154,1 mln zł straty netto oraz 150,5 mln zł straty operacyjnej. Na koniec 2020 r. Grupa miała 78,8 mln zł środków pieniężnych.

W lutym 2021 r. Enter Air otrzymał wsparcie w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm w formie pożyczki płynnościowej w kwocie 287 mln zł.

Aktualnie flota Enter Air składa się z 22 samolotów Boeing 737-800 oraz dwóch Boeingów 737 MAX 8. W 2020 r. spółka zawarła porozumienie z Boeingiem, w którym poza kwestiami odszkodowania ustaliła harmonogram dostaw samolotów i zwiększyła dotychczasowe zamówienie na samoloty Boeing 737 MAX 8.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus