Największy polski producent AGD zanotował w 2020 roku ponad 3 mld zł przychodów i zwiększył zyski, mimo cały czas niepewnej sytuacji na rynku. To efekt sprzyjających tendencji popytowych w drugim półroczu, restrykcyjnej polityki kosztowej oraz bardzo dobrego spozycjonowania strategicznego Grupy AMC (AMICA).

- Za nami bardzo trudny rok na rynkach międzynarodowych, w którym dynamika i skala pandemii COVID-19 zaskoczyła wszystkich. Grupa Amica wyszła jednak z kryzysu wzmocniona, za co pragnę podziękować wszystkim, którzy cały czas na ten sukces pracują. Oprócz działań bieżących i gotowości na różne scenariusze rozwoju sytuacji już w kwietniu uruchomiliśmy projekt Day After, aby identyfikować i odpowiadać na zmiany w otoczeniu, jakie mają miejsce w nowej rzeczywistości. W czwartym kwartale odmroziliśmy inwestycje i z jeszcze większą energią przystąpiliśmy do realizacji planów rozbudowy mocy produkcyjnych, robotyzacji oraz inwestycji w marki i rynki – wskazuje Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.
- Bardzo dobrym przykładem jest w tym kontekście wejście na rynek hiszpański z marką Fagor. Nasze działania marketingowe i siła tej marki sprawiły, iż zrealizowaliśmy całą zakładaną roczną sprzedaż pomimo tego, że wystartowaliśmy przez koronawirusa kilka miesięcy później. Z optymizmem patrzymy na sprzedaż pod marką Fagor tym bardziej, że sfinalizowaliśmy umowę sponsorowania słynnego hiszpańskiego klubu sportowego Atletico Madryt – dodaje Prezes Jacek Rutkowski.
Grupa Amica w minionym roku zanotowała nie tylko solidne zyski, ale wzmocniła również swoją pozycję gotówkową, zapewniającą stabilność działania podczas zawirowań pandemicznych. Ponad 353 mln zł operacyjnego cash flow (+195% rdr) przełożyło się na prawie cztery razy więcej środków pieniężnych niż przed rokiem. Kapitał własny przekroczył próg miliarda złotych.
- Już na początku zeszłego roku mieliśmy wypracowaną jakościowo wyraźnie lepszą pozycję startową niż podczas wcześniejszych historycznych okresów zawirowań i kryzysów. Wykorzystaliśmy tę bazę do dalszego umocnienia naszych finansów. Oczywiście, odmrożenie m.in. wydatków marketingowych zwiększa naszą bazę kosztową, a ceny surowców czy frachtu morskiego są wyzwaniami widocznymi w roku 2021. Podejmujemy jednak inicjatywy optymalizacyjne także w tych obszarach i kontynuujemy prace nad wzrostem efektywności biznesowej. Naszym celem jest dalsza budowa istotnej wartości dla akcjonariuszy – podkreśla Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i personalnych.
Wyzwania w działalności operacyjnej nie przeszkodziły w realizacji programu CSR związanego z pandemią. Wartość zrealizowanych działań osiągnęła poziom 2,8 mln zł. Przekazano urządzenia AGD oraz darowizny pieniężne placówkom medycznym, stacjom pogotowia ratunkowego, uniwersytetom medycznym, laboratoriom, domom pomocy społecznej, jednostkom OSP i oddziałom PCK. Amica wsparła potrzebujących również w zakresie aparatów wspomagających oddychanie, maseczek FFP2, strojów ochronnych, gogli i rękawiczek jednorazowych. Z kolei Fundacja Amicis przekazała tablety dla uczniów szkół, aby umożliwić im zdalną naukę.