Przychody KPL (KINOPOL) w roku 2020 wyniosły 211,81 mln zł wobec 201,59 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w ubiegłym roku do 35,11 mln zł z 26,1 mln zł w 2019 r. W 2020 r. spółka odnotowała wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej na poziomie 27,24 mln zł w porównaniu do 18,54 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Kino Polska do akcjonariuszy:
Szanowni Państwo,
W imieniu Zarządu Kino Polska TV S.A. („Spółka”) przedstawiam Państwu Raport roczny Grupy Kapitałowej Kino Polska TV S.A. („Grupa”, „Grupa Kapitałowa”) za rok 2020.
Rok 2020, z uwagi na globalną epidemię COVID-19, był bezprecedensowy. Zarówno polska, jak i światowa gospodarka musiały funkcjonować w niespotykanych dotąd okolicznościach. Wiele firm nie poradziło sobie w nowej rzeczywistości, naznaczonej wprowadzaniem pandemicznych obostrzeń, takich jak czasowe zamrażanie niektórych sektorów gospodarki. Tym mocniej chciałbym podkreślić, iż pandemia COVID-19 nie miała istotnie negatywnego wypływu na działalność Grupy Kapitałowej Kino Polska TV S.A.
W okresie 2020 r. nie odnotowaliśmy żadnych problemów z płynnością finansową. Większość segmentów naszego biznesu, w tym Stopklatka, poprawiła swoją rentowność, a wszystkie kanały z portfolio Grupy odnotowały wzrost przychodów ze sprzedaży czasu reklamowego, także stacje nadawane naziemnie, mimo odczuwalnego w drugim kwartale 2020 r. wpływu pandemii. W porównaniu do 2019 r. przychody ze sprzedaży reklam na kanałach Grupy zwiększyły się o 11%. Przychody z emisji zanotowały 10% wzrost i na koniec 2020 r. wyniosły 113 mln zł. Złożyły się na to głównie rosnące wpływy z emisji kanałów filmowych marki FilmBox i kanałów tematycznych, przede wszystkim na rynkach międzynarodowych, tj. w Czechach, Słowacji, Rumunii i na Węgrzech. Przychody Grupy ze sprzedaży ogółem zwiększyły się w omawianym czasie o 5% (r/r). Grupa Kapitałowa stabilnie rozwija się również na rynkach międzynarodowych, gdzie dynamika wzrostu przychodów sięgnęła w omawianym okresie 4,3% r/r. Jednocześnie, w 2020 r. skrupulatnie kontrolowaliśmy koszty, co w połączeniu z większymi przychodami pozwoliło wypracować zysk netto przekraczający 27 mln zł, większy o 47% w porównaniu do 2019 r. Wynik EBITDA wyniósł 88,5 mln zł, co oznacza 14% wzrost (r/).
Dzięki inwestycjom w zakup atrakcyjnych treści oraz przemyślanej polityce programowej, kanały telewizyjne Grupy notowały wyższą oglądalność. W 2020 r. udział naszych stacji w oglądalności widowni komercyjnej wyniósł 2,30% (SHR%, all 16-49, live) i był o blisko 17% większy niż w poprzednim, także rekordowym 2019 r. Udział kanału Stopklatka wyniósł w omawianym czasie 1,09% (SHR%, all 16-49, live) i zwiększył się o niemal 14% rok do roku, a sama stacja stała się jednym z liderów w segmencie kanałów filmowo-serialowych. Udział Zoom TV w rynku wyniósł 0,57% (SHR%, all 16-49, live) i był o prawie 8% większy w porównaniu do 2019 r. Wzrosty zanotowały też kanały Kino Polska Muzyka (+50% r/r), Kino Polska (+36% r/r) oraz Kino TV (+13% r/r). Średni dzienny czas oglądania naszych stacji (ATS) był aż o 19% dłuższy niż w 2019 r., podczas gdy średni wzrost wskaźnika ATS dla całego rynku wyniósł niecałe 3%. Wyraźnie umocniły się kanały filmowo-serialowe, które w całym rynku zyskały ponad 6% więcej widowni niż rok wcześniej.
Rok 2020 upłynął nam również na rozwoju obszaru digital. Inwestowaliśmy także w know-how i rozwijaliśmy współpracę z partnerami, którym dostarczamy atrakcyjne treści na potrzeby platform streamingowych i serwisów VOD. Intensywnie pracowaliśmy nad wdrożeniem nowej platformy FilmBox+, dzięki czemu w pierwszych miesiącach 2021 r. mogliśmy ogłosić jej uruchomienie w Polsce.
Oprócz utrzymania płynności finansowej, w minionym roku priorytetem Zarządu było równoczesne zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom Grupy. Podczas pandemii COVID-19 praca zdalna stała się dla zdecydowanej większości naszego Zespołu codziennością. Chciałabym z tego miejsca podziękować Pracownikom za ich zaangażowanie i profesjonalizm, dzięki czemu udało się w pełni zachować ciągłość działania Grupy Kapitałowej.
Grupa Kapitałowa Kino Polska TV S.A. niezmiennie realizuje swoją strategię. Naszym celem pozostaje osiągnięcie i utrzymanie pozycji jednej z pięciu największych grup telewizyjnych w Polsce oraz uzyskanie średniorocznej oglądalności kanałów należących do naszej Grupy na poziomie 2,6-3% (SHR%, all 16-49, live). Mamy także ambitne plany związane z segmentem digital, gdzie będziemy się sukcesywnie rozwijać poprzez coraz nowocześniejsze platformy i aplikacje własne, a także za sprawą współpracy z lokalnymi i globalnymi partnerami poszukującymi atrakcyjnych treści programowych.
Planując przyszłe działania należy oczywiście mieć na uwadze trwającą pandemię COVID-19. Na dzień publikacji niniejszego Raportu w dalszym ciągu nie przewidujemy istotnie negatywnego wpływu pandemii na wyniki Grupy Kapitałowej. Zarząd niezmiennie monitoruje sytuację, pozostając w gotowości do podjęcia stosowanych działań, mających na celu złagodzenie ewentualnego wpływu pandemii na naszą działalność. Wierzę jednak, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu i determinacji, pozycja Grupy pozostanie niezagrożona, a rok 2021 przybliży nas do realizacji obranych celów.
Serdecznie zapraszam do lektury Raportu.
Bogusław Kisielewski
Prezes Zarządu Kino Polska TV S.A.