SES (SESCOM), spółka technologiczna, działająca głównie w obszarze usług technicznego Facility Management (FM), wypracowała w roku obrotowym 2019/20 (październik 2019 - wrzesień 2020) 135,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost rok do roku o 3 proc. W analizowanym okresie firma osiągnęła 10,7 mln zł EBITDA, czyli o 21 proc. więcej rok do roku. Zysk netto wyniósł 5,4 mln zł, co jest wartością zbliżoną do tej, osiągniętej rok wcześniej.
- Fundamentem naszego biznesu pozostają usługi FM, które w minionym roku obrotowym odpowiadały za 63 proc. wygenerowanej sprzedaży. FM ewoluuje i coraz mocniej wiąże się z analityką danych i nowymi technologiami. Nasza oferta i model biznesowy w obliczu wyzwań związanych z pandemią koronawirusa nie tylko się obroniły, ale potwierdziły zasadność naszych decyzji strategicznych, czego wyrazem są uzyskane wyniki. Systematycznie pracujemy nad dywersyfikacją oferowanych usług oraz klientów, wykorzystując przestrzeń do wzrostu, jaką dają zmiany rynkowe i rozwój nowych technologii. Przykładem takiego spojrzenia jest rozwijanie koncentrującego się na paliwie wodorowym projektu HGaaS czy rosnąca liczba pilotaży technologicznych, które w najbliższych latach zaowocują kontraktami wdrożeniowymi. Naszym celem pozostaje systematyczny wzrost skali i efektywności biznesu, która zapewni wzrost rentowności- komentuje Sławomir Halbryt, prezes Sescomu.
Pandemia koronawirusa przyczyniła się do nałożenia restrykcji w handlu w Polsce oraz większości krajów Europy. Obostrzenia utrudniły Sescom realizację prac technicznych, głównie poza granicami Polski, co miało negatywny wpływ na wartość przychodów, szczególnie w III kwartale roku obrotowego. Pomimo trudności przychody skonsolidowane w analizowanym okresie wzrosły rok do roku o 3 proc., do 135,8 mln zł.
Na uwagę zasługuje istotny wzrost wyniku EBITDA. Należy jednak zaznaczyć, że czynnikiem wpływającym na wzrost jego wartości był m.in. wzrost kosztów amortyzacji. Wynikał on z konieczności zastosowania wymogów standardu MSSF 16, zgodnie z którym opłaty związane z wykorzystaniem aktywów będących przedmiotem najmu zostały uwzględnione w pozycji amortyzacja oraz w kosztach finansowych, jako koszt odsetek.
Mimo wyzwań związanych z ograniczeniem w handlu w Europie w II kwartale 2020 r. marże wygenerowane przez grupę pozostały na podobnym poziomie, co rok wcześniej. Marża EBITDA wyniosła 7,9 proc., co oznacza wzrost rok do roku o 1,2 p.p. Marża netto osiągnęła poziom 4,0 proc., czyli o 0,1 p.p. mniej w ujęciu rok do roku.
Na koniec września 2020 r. spółka dysponowała środkami pieniężnymi w kwocie 17,5 mln zł w porównaniu z 6,9 mln zł na koniec września 2019 r. Wskaźnik długu netto/EBITDA na koniec września 2020 r. wynosił -0,94.
W roku obrotowym 2019/2020 z usług grupy skorzystało 378 klientów, w tym ok. 30 proc. odbiorców zagranicznych. Pod opieką techniczną specjalistów Sescom znalazło się 129 950 urządzeń oraz pojazdów magazynowych. Operująca w 25 krajach Europy sieć serwisowa Sescomu, licząca 1 041 firm współpracujących zrealizowała 113 734 zleceń, wobec 116 654 w roku obrotowym 2018/19.