Grupa CCC zakończyła IV kwartał 2020/21 roku, uwzględniający styczeń’21, zbliżonym rdr wynikiem sprzedażowym. W tym czasie przychody wyniosły blisko 2 mld zł. Przedłużającym się lockdownom na wielu rynkach działalności Grupy towarzyszył dynamiczny wzrost e-commerce, o 84% rdr, a w samym styczniu ponad 78% sprzedaży pochodziło z kanałów online.
Lider sektora obuwniczego w Europie Środkowo-Wschodniej koncentruje się obecnie na przygotowaniach do sezonu wiosna-lato, zarówno od strony produktowej, marketingowej, jak i logistycznej. Grupa CCC zmienia rok obrotowy, który od 2021 r. będzie rozpoczynał się w lutym, a kończył w styczniu, a tym samym będzie bardziej dostosowany do sezonów produktowych charakterystycznych dla branży.
W całym roku obrotowym 2020/21 (13-miesięcznym) przychody wyniosły 5,6 mld zł, z czego 48% stanowiła sprzedaż e-commerce (+71% r/r). W porównaniu z rokiem 2019/20 spadek sprzedaży wyniósł jedynie 3%. - Uważamy to za bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę wprowadzenie kilku lockdownów, w większości w kluczowych dla handlu miesiącach – marcu, kwietniu i listopadzie. Na koniec stycznia 2021 r. na 1029 naszych sklepów otwartych było jedynie 420. To, że kończymy ten rok z takimi wynikami sprzedażowymi jest efektem wcześniej poczynionych inwestycji w technologię, rozwój oferty produktowej oraz e-commerce. To również rezultat szybkiej adaptacji firmy do nowej sytuacji rynkowej, działania scenariuszowego i pełnej mobilizacji zespołu – mówi Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu Grupy CCC.
Marża brutto Grupy w IV kwartale spadła o 1,5 p.p. r/r, na co wpływ miały m.in. wyprzedaże związane z wprowadzanymi locdownami i niższym ruchem w sklepach w okresach je poprzedzających. Jej spadek hamowany był istotną, konsekwentną poprawą w segmencie online (+2,5 p.p. r/r). Grupa CCC utrzymuje dyscyplinę kosztową – koszty wzrosły o 14% rdr, głównie za sprawą rozwijającego się kanału e-commerce (rosły jednak wolniej od dynamiki przychodów).
EBIT 4-miesięcznego Q4’20/21 obciążony został wynikami stycznia, zwyczajowo najsłabszego sprzedażowo miesiąca - w tym roku będącego dodatkowo pod wpływem administracyjnego zamknięcia większości sklepów stacjonarnych.
Siła e-commerce
Rekordowym wynikiem w historii Grupy CCC w IV kwartale 2020/21 był 55% udział e-commerce w łącznej sprzedaży. Głównym silnikiem e-commerce pozostaje eobuwie, którego sprzedaż w IV kwartale 2020/21 roku wyniosła 919 mln zł (+69% rdr), przy marży EBITDA na poziomie 8,9% (+2,7 p.p. rdr). Jednocześnie, dynamicznie rozwijają się pozostałe platformy e-commerce Grupy (ccc.eu, DeeZee), które w IV kwartale 2020/21 odpowiadały już za 16% sprzedaży online, w porównaniu do 9% w tym samym okresie rok wcześniej. Każdy z tych kanałów zanotował trzycyfrowe wzrosty sprzedaży, a samo ccc.eu zaliczyło skok aż o 353% rdr. Dobre wyniki sprzedażowe Grupa zanotowała na Węgrzech i w Rumunii, gdzie pomimo spadków trafficu, dzięki silnemu e-commerce, odnotowane zostały zbliżone rdr wyniki sprzedażowe. Równolegle, widoczne jest zwiększone zainteresowanie stale rozwijaną ofertą odzieży. Sprzedaż na platformie Modivo wzrosła o 137% rdr, a w całym 2020/21 r. wygenerowała ona 268 mln zł przychodu (ponad 5x więcej niż rok wcześniej). Z kolei, udział kolekcji odzieży w przychodach DeeZee w styczniu ‘21 to już 16% (+9 p.p mdm).
Styczeń był kolejnym miesiącem, w którym e-commerce Grupy CCC odnotował bardzo dobre wyniki sprzedażowe, rosnąc o 78% rdr. Na wysoką dynamikę w segmencie online złożyły się wzrosty w eobuwie (+84% rdr) – w tym Modivo (+78% rdr), a także ccc.eu (+67% rdr) i DeeZee (+43% rdr). Rosnącej sprzedaży towarzyszyła także poprawa marży brutto e-commerce o 7 p.p. rdr, związana z wprowadzeniem nowego kalendarza handlowego i zmianą miksu produktowego.
Miniony miesiąc, mimo tradycyjnie wyprzedażowego charakteru, ze względu na zimową aurę, zakończył się dobrym wynikiem pod względem sprzedaży typowych dla sezonu kategorii produktowych (botki, kozaki, śniegowce). Wzrosty w handlu internetowym w tych kategoriach sięgnęły nawet 600%. Co istotne, cały IV kwartał udowodnił bardzo dobry odbiór przez klientów kolekcji jesień-zima, która już zastępowana jest stopniowo produktami z nowej wiosennej oferty.
“Od początku lutego otworzyliśmy wszystkie sklepy CCC w Polsce. Decyzja o uwolnieniu handlu cieszy i jest dobrym sygnałem na przyszłość. Jesteśmy gotowi na bezpieczne i profesjonalne przyjęcie klientów w salonach CCC. Czeka na nich bardzo dobra kolekcja, nowoczesne sklepy i wysokiej jakości obsługa. Mamy zróżnicowaną ofertę na start, zarówno atrakcyjne wyprzedaże, jak również duży udział nowości.”, mówi Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu CCC.
Nowa kolekcja jeszcze mocniej podkreśla wykorzystywane przez CCC trendy modowe i charakter głównych marek, tj. Gino Rossi, Sprandi, Lasocki, DeeZee oraz Jenny Fairy. Grupa nadal inwestować będzie w cieszące się dużym powodzeniem kolekcje kapsułowe. W planach są m.in. te przygotowane przez młodych zdolnych artystów z łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, z którą współpracuje CCC, chcąc inspirować się głosem młodego pokolenia i wspierać rozwój talentów.
Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC na koniec stycznia 2021 roku wynosiła 685 tys. m2. Grupa CCC jest obecna w 30 krajach – w 22 sprzedaż prowadzona jest w 1029 sklepach stacjonarnych, a w 17 poprzez kanał online. Grupa posiada łącznie 70 platform online w całej Europie: eobuwie.pl, ccc.eu, Modivo, DeeZee, Gino Rossi.