Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Bumech chce zostać globalnym przedsiębiorstwem górniczym wg strategii 2016-2020

Udostępnij

Strategia BMC (BUMECH) na lata 2016-2020 zakłada intensywny rozwój projektów zagranicznych w zakresie działalności kontraktowej i wydobywczej w Europie, Azji i Afryce oraz dopasowanie i reorganizację krajowej struktury produkcyjnej.

W ramach I filaru strategii (obszaru górniczego), zamierzeniem Bumechu jest ukierunkowanie na projekty wydobywcze i przetwórcze (wzbogacanie) w kraju i za granicą. Główne założenia:

- potencjalne kierunki działalności zagranicznej: m.in. Bałkany, Turcja, Iran, Afryka Środkowa i Południowa - zarówno pod kątem wieloletnich kontraktów górniczych, jak i pozyskania na współwłasność/własność zaawansowanych projektów górniczych;

- rodzaj surowców: działalność wydobywcza m.in. boksytów, cynku bądź miedzi;

- forma prowadzonej działalności za granicą: utworzenie podmiotów zależnych dla górniczych projektów długofalowych.

Grupa nie rezygnuje z rynku polskiego, z którym wiąże duże nadzieje. Bumech liczy na dalszą poprawę koniunktury w branży, nawiązywanie nowych kontraktów i kontynuowanie obecnych (m.in. z LW Bogdanka).

"Naszym celem jest stopniowe i sukcesywne przekształcenie spółki z obecnego podmiotu działającego na rynku krajowym w globalne przedsiębiorstwo przemysłowe z sektora górniczego, operujące na kilku kontynentach. Dostrzegamy atrakcyjność wybranych rynków, zarówno w zakresie bezpośredniej działalności wydobywczej, jak i poprzez eksport naszych produktów i usług. Chciałbym podkreślić, iż już teraz realizujemy przyjętą strategię - poprzez udany start inwestycji w Czarnogórze, czyli naszym pierwszym zagranicznym projekcie" - skomentował prezes Marcin Sutkowski, cytowany w komunikacie.

II filar strategii (reorganizacja krajowej struktury produkcyjnej) zakłada m.in. wydzielenie części produkcyjnej do spółki zależnej poprzez wyodrębnienie fabryki w Iwinach i Rawiczu, a następnie dołączenie po przygotowaniu organizacyjnym fabryki w Katowicach. Inne wybrane składowe zmian opierają się na:

- wzmocnieniu planowania strategicznego i realizacji dużych projektów;

- pozyskaniu wyższych środków obrotowych;

- obniżeniu kosztów bieżących, systematycznej restrukturyzacji zadłużenia;

- wzmocnieniu umiejętności i wiedzy w zakresie oceny geologiczno-górniczej i ekonomicznej;

- pozyskaniu sprawnego managementu, dalszemu zwiększaniu wydajności poprzez pozyskiwanie nowych klientów izleceń, ujednoliceniu systemu zarządzania produkcją, poszukiwaniu synergii w ramach Grupy dla potrzeb usług górniczych;

- określeniu dodatkowych rynków, wzmocnieniu relacji z klientem;

- zwiększaniu wydajności na nowych produktach oraz rozpoczęciu produkcji masowej w perspektywicznym segmencie kół pełno-gumowych;

- wzmocnieniu pionu B+R.

"Kluczem do realizacji kolejnych kroków Bumechu poza Polską jest solidne wzmocnienie potencjału produkcyjno-produktowego tutaj w kraju oraz uporządkowanie struktury Grupy. Czeka nas wiele zmian wewnątrz organizacji, choć już teraz posiadamy silne zaplecze kompetencyjne i wieloletnie doświadczenie w zakresie procesów drążenia wyrobisk podziemnych, a także produkcji, serwisu oraz remontów urządzeń i maszyn górniczych. To na pewno pomoże w realizacji naszych zamierzeń" - dodał Sutkowski.

W kwietniu 2016 r. Bumech, w konsorcjum ze spółką Grottech, podpisał z Uniprom Metali - właścicielem złóż, kontrakt na świadczenie usług wydobywczych w kopalni rudy boksytu w miejscowości Niksić w Czarnogórze. Wydobycie surowca z pierwszego złoża oficjalnie rozpoczęło się 24 września. Czas trwania umowy wynosi 29 lat, a jej podstawowa wartość to 1,1 mld zł. W drugim etapie, w  2017 r. spółka zakłada wdrożenie technologii wzbogacania rudy, dzięki czemu potencjalne przychody z kontraktu mogą wzrosnąć do łącznej kwoty powyżej 2 mld zł. Ostatni, trzeci etap to start prac na złożu Djurkov, czego realizacja przypadnie na przełom 2017 i 2018 r.

Bumech jest przedsiębiorstwem z branży maszynowej świadczącym usługi dla górnictwa. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2009 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus