Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Sprzedaż w listopadzie oraz sytuacja operacyjna w poszczególnych liniach biznesowych grupy Sescom

Udostępnij

Sescom, spółka technologiczna, działająca głównie w obszarze usług Facility Management, mocno skoncentrowana na nowych technologiach do optymalizacji działalności własnej i klientów firmy, wypracowała według szacunkowych, niezaudytowanych danych w listopadzie 2020 r. 10,6 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek rok do roku o 14,6 proc.

- Działając w wymagającym otoczeniu zewnętrznym konsekwentnie realizujemy zakomunikowaną w bieżącym roku strategię rozwoju. Z optymizmem patrzymy na 2021 r. Oczekujemy, że zrealizowane w bieżącym roku projekty pilotażowe w segmentach Energy oraz Digital zaowocują w przyszłym roku kalendarzowym pełnowymiarowymi kontraktami komercyjnymi. Na uwagę zasługuje 59-proc. wzrost rok do roku sprzedaży w listopadzie w segmencie LPS – utrzymania technicznego pojazdów magazynowych, który pokazuje, że klienci z branży przemysłowej i magazynowej nie zrezygnowali z inwestycji. Ponadto, spodziewamy się wzrostu zainteresowania usługami dezynfekcji w kolejnych miesiącach - komentuje Sławomir Halbryt, prezes Sescomu.

Kluczowe czynniki, które miały wpływ na wielkość sprzedaży grupy Sescom w listopadzie 2020 r.:

  • zamknięcie sklepów odzieżowych w galeriach handlowych w Polsce od 7 do 28 listopada, co spowodowało przesunięcie planowych prac na kolejne miesiące,
  • wprowadzenie ograniczeń handlowych na kluczowych rynkach zagranicznych, mających negatywny wpływ na branżę HoReCa.

Bieżąca sytuacja operacyjna w poszczególnych liniach biznesowych grupy SES (SESCOM):

Facility Management

W Polsce, w związku z nałożonymi 7 listopada 2020 r. restrykcjami handlowymi, polegającymi na zamknięciu większości sklepów detalicznych w galeriach handlowych, na prośbę klientów realizację części planowych prac przeniesiono na grudzień lub styczeń. Trzeba jednak zaznaczyć, że
w związku z nasilającym się trendem omnichannel, niektóre obiekty pozostały dostępne
i funkcjonowały jako wsparcie sprzedaży internetowej. W tych miejscach prace zostały wykonane zgodnie z planem. W obiektach zlokalizowanych poza galeriami handlowymi nie odnotowano zakłóceń w realizacji harmonogramów. W listopadzie polski oddział Sescom, podobnie jak w miesiącach wiosennych, odnotował popyt na usługi ozonowania oraz czyszczenia urządzeń chemią wirusobójczą. Możliwy jest wzrost zainteresowania usługami dezynfekcji w kolejnych miesiącach.

W listopadzie większość kluczowych rynków europejskich grupy znalazła się w „lekkim” lockdownie, co oznaczało możliwość funkcjonowania handlu detalicznego w ścisłych warunkach sanitarnych oraz zamknięcie obiektów HoReCa (z wyjątkiem obsługi na wynos w przypadku restauracji oraz przyjmowania gości w ramach podróży służbowych, w przypadku branży hotelarskiej). Ze względu na bezwarunkowe zamknięcie sklepów odzieżowych w galeriach dla klientów w Czechach oraz Belgii, wolumen zleceń dla branży w tych krajach został mocno ograniczony. W Europie właściciele sieci detalicznych również wykorzystują nieczynne obiekty jako wsparcie sprzedaży wysyłkowej.

W tych miejscach zaplanowane prace są realizowane standardowo.

Wymienione utrudnienia związane z pandemią dotyczą jedynie zaplanowanych prac prewencyjnych, przeglądowych. W całym obszarze działania grupy Sescom prace awaryjne są prowadzone nieprzerwanie w standardowy sposób.

Sescom IT Infrastructure

Do głównych odbiorców usług Sescom dotyczących utrzymania technicznego infrastruktury IT zaliczają się klienci należący do branż: dyskontów spożywczych oraz drogeryjnej. Ich obiekty pozostają otwarte dla klientów, a usługi serwisowe i instalacyjne odbywają się z taką samą intensywnością, jak w analogicznym miesiącu w 2019 r. Warto podkreślić, że epidemia przyczyniła się do wzmożonych inwestycji klientów w automatyzację, czego konsekwencją są kolejne kontrakty na dostawę kas self-cash-out. Na przełomie grudnia i stycznia zrealizowany zostanie projekt dla ogólnopolskiej sieci drogerii dotyczący wdrożenia kas samoobsługowych w 35 lokalizacjach.

Sescom Store

Rozpoczęty 7 listopada lockdown w Polsce nie miał wpływu na bieżące prace linii biznesowej odpowiedzialnej za modernizacje obiektów, ponieważ realizacje odbywały się dla klientów spoza branż dotkniętych obostrzeniami, czyli hipermarketów oraz stacji paliw. Jednym z kluczowych projektów było wykonanie prac budowlano-instalacyjnych przygotowujących 22 hipermarketów międzynarodowej sieci do instalacji dodatkowych kas samoobsługowych. Dodatkowo dla tego samego klienta dokonano wymiany oświetlenia magazynowego na nowe systemy LED w 17 obiektach.

Sescom Energy

Niezmiennie linia Energy, skupiona na świadczeniu usług optymalizacji energetycznej, funkcjonuje bez negatywnego wpływu obostrzeń handlowych. Co więcej, w listopadzie zauważalny był wzrost zainteresowania usługami ze strony nowych klientów. W ramach linii, której działalność została zdynamizowana dzięki rozpoczęciu współpracy z Shell Polska, grupa zrealizowała w listopadzie kolejne dwa projekty pilotażowe z klientami sieciowymi oraz uszczegółowiła możliwości współpracy z siedmioma kolejnymi potencjalnymi klientami z branży retail. Pierwsze efekty tych działań powinny być widoczne w styczniu 2021 r. Bieżące prace operacyjne dla obecnych usługobiorców prowadzone są bez przeszkód.

Sescom Logistics Processes Support (LPS)

Linia LPS, odpowiedzialna za utrzymanie techniczne pojazdów magazynowych, pracuje zgodnie
z harmonogramem. Dane dotyczące listopadowych wolumenów: zleceń serwisowych oraz sprzedaży wózków widłowych pokazują, że klienci z branży przemysłowej i magazynowej nie zrezygnowali z inwestycji w pojazdy transportu bliskiego. W efekcie listopad tego roku był sprzedażowo najlepszym miesiącem w historii linii biznesowej LPS, a obroty w tym okresie wzrosły rok do roku o 59 proc.

Sescom Digital

Dla komórki odpowiedzialnej za rozwijanie i wdrażanie technologii do zwiększania efektywności procesów operacyjnych i pomocniczych listopad był miesiącem kontynuacji projektów pilotażowych, które doprowadzą do podpisania kontraktów komercyjnych w przyszłym roku kalendarzowym.
W styczniu zespół Sescom Digital przeprowadzi kolejnych pięć pilotaży dla ogólnopolskiej sieci dyskontów spożywczych. Prace przeprowadzone w ramach projektów dotyczą identyfikacji, otagowania oraz inwentaryzacji majątku na obiekcie, a także eksportu uzyskanych w ten sposób danych do wybranych systemów klienta. Obecna sytuacja pandemiczna nie wpływa na zaplanowany harmonogram prac.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus