Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

[wideo] Michał Rakowski, Amica: Walczymy o utrzymanie pozytywnego trendu w czwartym kwartale

Udostępnij

Największy polski producent AGD wypracował w trzecim kwartale wysokie dynamiki wzrostu wyników (np. zysk brutto +80% rdr), dzięki czemu cały okres trzech kwartałów bieżącego roku może uznać za udany, szczególnie mając na uwadze zamknięcie gospodarek w związku z pandemią koronawirusa w II kw. 

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z tempa odbicia wyników w trzecim kwartale i ogólnie z okresu trzech kwartałów. Walczymy o utrzymanie pozytywnego trendu w czwartym kwartale. Z października i już prawie całego listopada jesteśmy zadowoleni. O rok 2020 właściwie jestem spokojny - wskazał Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy AMC (AMICA) ds. finansowych i personalnych.

- W 2021 wyzwaniem będą prawdopodobnie koszty stali i transportu. Widzimy gorszą dostępność kontenerów w transporcie morskim z Dalekiego Wschodu do Europy. Oczywiście możliwie mocno optymalizujemy tę sferę, mamy już też doświadczenia nie tylko w zakresie zmiany portów, ale również w zakresie np. transportu kolejowego – dodał.

CFO Grupy Amica objaśnił również, że poprawa marży zysku na sprzedaży w okresie trzech kwartałów br. o 0,7 pkt proc. była możliwa dzięki wzrostowi rentowności sprzedaży towarów (53% przychodów Grupy w trzech kwartałach br.), głównie dzięki zmianie ich portfolio we Francji i Polsce oraz dzięki niższym cenom ich zakupu. Znaczenie miały również niższe ceny zakupu komponentów do produkcji (44% skonsolidowanej sprzedaży).

- Z kolei niższe koszty sprzedaży dotyczą głównie kosztów logistyki, a istotny spadek kosztów ogólnego zarządu to w główniej mierze efekt działań oszczędnościowych, podjętych w związku z COVID-19. Złożyły się na to niższe koszty działań marketingowych i komunikacyjnych oraz niższe koszty administracyjne. W kolejnych kwartałach koszty nadal będziemy trzymać w ryzach, ale w przyszłym roku zamierzamy odblokować np. kampanię promocyjną marki Fagor – powiedział Michał Rakowski.

Zaznaczył również, że Amica odblokowała inwestycje, szczególnie w automatyzację i cyfryzację. CAPEX w 2020 może dojść do 60 mln zł (w okresie styczeń-wrzesień było to 28,7 mln zł), a w 2021 roku powinien mieć istotnie wyższą wartość.

Amica zamierza w 2021 rozpocząć prace nad kolejną strategią długoterminową, aby była ona gotowa przed okresem ważności obecnie realizowanej zaktualizowanej strategii HIT2023.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus