Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Play: Obserwujemy powrót wyników w naszych punktach sprzedaży detalicznej do poziomu sprzed pandemii

Udostępnij
  • W trzecim kwartale przychody z działalności operacyjnej nadal rosły (+0,4% r/r), z wynikiem za dziewięć miesięcy br. na poziomie 5,3 mld zł (wzrost o 1,2% r/r), co wynikało z dalszego wzrostu przychodów z usług, pomimo stopniowego ożywienia w sprzedaży towarów lecz nadal poniżej ubiegłorocznych poziomów.
  • Skorygowana EBITDA w trzecim kwartale wyniosła 663,5 mln zł (+2,9% r/r przy 37% marży) oraz 1,9 mld zł za okres dziewięciu miesięcy (+1,9% r/r przy 36% marży) – na dobrej drodze do spełnienia oczekiwań na cały rok, co odzwierciedla stałą poprawę marży na usługach.
  • Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (FCFE)wyniosły w trzecim kwartale 211 mln zł (-48,5% r/r) na skutek przyspieszonych inwestycji, a także negatywnego wpływu zmiany kapitału obrotowego. Wynik za dziewięć miesięcy wyniósł 732 mln zł, wyprzedzając tym samym oczekiwania.
  • Baza raportowanych abonentów wzrosła o 1,9% r/r do 15,4 mln, a baza aktywnych klientów wzrosła o 2,9% r/r do 12,9 mln, głównie dzięki przejęciu Virgin Mobile Poland.
  • Poprawa średniego ARPU do 34,3 zł zarówno w trzecim kwartale jak również po dziewięciu miesiącach br. odpowiednio o 1,3% i 3,1%. ARPU kontraktowe wzrosło w trzecim kwartale do poziomu 39,6 zł oraz do 39,7 zł w okresie dziewięciu miesięcy br. Wskaźnik rezygnacji obniżył się odpowiednio do 0,73% i 0,71%.
  • Spółka podtrzymuje zrewidowane oczekiwania na cały rok 2020 przy założeniu niższego wzrostu przychodów r/r oraz skorygowanej EBITDA – na obecnym etapie – nadal w przedziale 2,5-2,6 mld zł, natomiast oczekiwania dotyczące nakładów pieniężnych, wolnych przepływów1 i dystrybucji do akcjonariuszy pozostaną niezmienione.

Play (PLY (PLAY)), wiodący polski operator sieci komórkowej, ogłasza dzisiaj wyniki za trzeci kwartał i dziewięć pierwszych miesięcy 2020 roku. Wyniki potwierdzają wiodącą pozycję Play na rynku dzięki dalszemu wzrostowi bazy klientów, przychodów i rentowności.  

Jean Marc Harion, Prezes P4, skomentował:

„Ostatni kwartał oznaczał dla nas stopniowy powrót do 'nowej normalności.' Obserwujemy powrót wyników w naszych punktach sprzedaży detalicznej do poziomu sprzed pandemii. Przychody z użytkowania nadal rosną, podczas gdy przychody z połączeń międzyoperatorskich uległy normalizacji. Sprzedaż towarów jest na zadowalającym poziomie z niewielkim deficytem w stosunku do ubiegłego roku. Podsumowując, wyniki w trzecim kwartale wykazują ciągłą poprawę i są na dobrej drodze do sprostania naszym całorocznych oczekiwaniom.

PLAY działa na pełnych obrotach – wprowadziliśmy nowe oferty mobilne dla klientów kontraktowych i usług przedpłaconych, ulepszyliśmy nasze usługi mobilne i domowe, w tym udostępnioną niedawno usługę szerokopasmowego łącza internetowego, w pełni wspierane przez charakterystyczne dla PLAY kampanie marketingowe.

W kwestii integracji Virgin Mobile podejmujemy zdecydowane kroki naprzód, jesteśmy nadal gotowi na aukcję częstotliwości 5G w paśmie C oraz kontynuujemy prace nad wydzieleniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która będzie zarządzać naszą pasywną infrastrukturą".

Najważniejsze dane operacyjne:

  • Potwierdzenie pozycji Play jako wiodącego operatora mobilno-centrycznego w Polsce:
  • 15,4 mln raportowanych klientów i 12,9 mln aktywnych klientów (odpowiednio +1,9% i +2,9% r/r);
  • Na koniec września 2020 r. udział klientów kontraktowych spadł do 66,3% (+0,2pp r/r) na skutek przejęcia głównie bazy klientów usług przedpłaconych Virgin Mobile Poland, podczas gdy wskaźnik rezygnacji poprawił się do poziomu 0,73% w III kw. i 0,71% w okresie dziewięciu miesięcy;
  • Poprawa średniego ARPU do 34,3 zł zarówno w trzecim kwartale jak również w dziewięciu miesiącach br. (odpowiednio o +1,3% i +3,1% r/r);
  • 83 tys. klientów usługi PLAY NOW BOX TV na koniec III kw. 2020 r., ponad czterokrotny wzrost w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
  • 2,5 tys. klientów stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu pozyskanych od momentu wprowadzenia produktu na rynek pod koniec marca 2020 r.

Rozbudowa sieci zgodnie z założonym celem:

  • Na koniec września działało 8 448 stacji bazowych (+7,4% r/r), w pierwszych dziewięciu miesiącach roku uruchomiono 580 nowych stacji bazowych (223 w III kw.);
  • Zasięg 4G LTE osiągnął 99,2% populacji kraju (+0,5pp r/r) natomiast na koniec września 48% stacji bazowych zostało uaktualnionych do standardu 5G Ready, zapewniając zasięg dla 61% populacji kraju. 5G Legacy jest dostępne w 58 miastach obejmujących 13,2% populacji;
  • Trwa wdrażanie światłowodowego łącza dosyłowego, 265 nowych stacji bazowych podłączonych do sieci w okresie dziewięciu miesięcy 2020 r.

Najważniejsze dane finansowe:

  • W III kw. przychody operacyjne osiągnęły 1 803 mln zł (+0,4% r/r) dzięki wzrostowi przychodów z użytkowania o 1,9% i wzrostowi przychodów z połączeń międzyoperatorskich o 2,8%, które z nadwyżką skompensował spadek sprzedaży towarów o 4,9%. W rezultacie po dziewięciu miesiącach przychody wyniosły 5 302 mln zł (+1,2% r/r).
  • Skorygowana EBITDA osiągnęła w III kw. 664 mln zł (+2,9% r/r) dzięki poprawie marży na usługach o 35 mln zł r/r, w znacznym stopniu zneutralizowanej przez wyższe o 19 mln zł r/r koszty ogólne, administracyjne oraz pozostałe przy zasadniczo stabilnej marży na sprzedaży towarów (+2 mln zł r/r). Po dziewięciu miesiącach 2020 r. skorygowana EBITDA wyniosła 1 901 mln zł (+1,9% r/r).
  • Zysk netto w III kw. wzrósł do 270 mln zł (+15,7% r/r) i do 715 mln zł w pierwszych dziewięciu miesiącach roku (+2,1% r/r), odzwierciedlając głównie niższe koszty finansowe netto i niższy podatek dochodowy.
  • Gotówkowe nakłady inwestycyjne w III kw. wyniosły 269 mln zł (+34,6% r/r) oraz 571 mln zł w pierwszych dziewięciu miesiącach roku (-10,1% r/r), przy czym spadek rok do roku związany był z opóźnieniem, a następnie odwołaniem aukcji częstotliwości 5G w paśmie C, co spowodowało przesunięcie inwestycji w te częstotliwości na rok 2021 i jednocześnie przyspieszenie inwestycji w przepustowość i zasięg sieci w drugiej połowie 2020 r.
  • Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (FCFE, z uwzględnieniem płatności leasingowych) wyniosły w III kw. 211 mln zł (-48,5% r/r), a w pierwszych dziewięciu miesiącach roku 732 mln zł (-3,5% r/r). W obu przypadkach spadek odzwierciedla głównie negatywny wpływ zmian w kapitale obrotowym i wyższe podatki, dodatkowo wzmocniony wyższymi gotówkowymi nakładami inwestycyjnymi w III kwartale.
  • Na koniec września dług netto do skorygowanej EBITDA osiągnął 2,58x, wobec 2,72x na koniec 2019 roku, dzięki solidnemu generowaniu gotówki i wzrostowi skorygowanej EBITDA, pomimo poniesionych w II kw. wydatków na dywidendę w wys. 420 mln zł oraz wydatków na podatki za 2019 r. w wysokości 183 mln zł.

 Marcin Szul, Dyrektor Finansowy P4, skomentował:

„Nasze wyniki w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 roku wskazują na wyraźne oznaki ożywienia gospodarczego po okresie lockdownu. Jesteśmy przekonani, że sprostamy naszym zrewidowanym oczekiwaniom na cały rok. Ciągła poprawa w generowaniu skorygowanej EBITDA i FCFE ponownie zaowocowała niższym poziomem dźwigni finansowej – zadłużenie netto do skorygowanej EBITDA wyniosło 2,58x po przejściowym wzroście w II kw., spowodowanym wypłatą dywidendy i rozliczeniem podatku za 2019 rok. Naszą daleko idącą pewność siebie bazujemy również na tym, że nie zaobserwowaliśmy problemów ze ściąganiem należności gotówkowych od naszych klientów, jednakże zachowujemy ostrożność w podejściu do rezerwy na nieściągalne należności, zaksięgowanej w drugim kwartale".

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus