W dniu 24 sierpnia 2020r. została podpisana umowa inwestycyjna, na podstawie której OEX obejmie za kwotę ok. 6 mln zł 43.000 akcji nowej emisji iPOS S.A., stanowiących 51,0 proc. w podwyższonym kapitale spółki. Tym samym Grupa OEX, specjalizująca się w dostarczaniu usług i technologii w obszarze sprzedaży, powiększyła swój portfel inwestycji w segmencie Retail Services.
Działający od 2014 roku iPOS jest pomysłodawcą i twórcą pierwszego na rynku kasoterminala, łączącego funkcje urządzenia fiskalnego i terminala płatniczego. Kasoterminale iPOS są zintegrowane z autorską chmurową platformą informatyczną iPOS web, służącą do obsługi i analizy sprzedaży, zarządzania towarami oraz magazynem, udostępnianą w modelu SaaS. Urządzenia spełniają wszystkie wymogi tzw. kas online, co potwierdza certyfikacja Głównego Urzędu Miar. iPOS kieruje swoje rozwiązania do małych i średnich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną. Obecnie z rozwiązań iPOS korzysta blisko 3 tysiące punktów sprzedaży. W 2019 roku przychody spółki wyniosły 2,7 mln złotych.
Konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju i budowy wartości Grupy OEX w oparciu o nowoczesne technologie. Spółka iPOS poszerzy nasze kompetencje w obszarze Retail Services, czyli handlu w lokalnych sklepach stacjonarnych, które obsługujemy od lat. Dzięki inwestycji oferta OEX zostanie powiększona o rozwiązania technologiczne umożliwiające klientom obsługę sprzedaży w punktach detalicznych i jej analizy w czasie rzeczywistym, jak również obsługę płatności, których znaczenie rośnie w związku z przechodzeniem konsumentów na rozliczenia bezgotówkowe. Oceniamy, że potencjał wzrostu iPOS w krótkim okresie jest znaczący ze względu na obowiązkową wymianę urządzeń fiskalnych w określonych grupach przedsiębiorców, która na podstawie obowiązujących przepisów będzie musiała zostać przeprowadzona przed 1 lipca 2021 r. W dłuższej perspektywie upatrujemy możliwości wzrostu w rozwoju platformy iPOS web poprzez dodawanie nowych usług np. w oparciu o analizę wielkich zbiorów danych i rozwiązania z zakresu AI oraz machine learning. Nie bez znaczenia są synergie z innymi spółkami z Grupy OEX. Nasze zespoły terenowe realizują obecnie kilkadziesiąt tysięcy wizyt miesięcznie w detalicznych punktach sprzedaży, a dołączenie oferty iPOS będzie kolejną wartością dodaną w portfelu świadczonych usług. – powiedział Jerzy Motz, Prezes Zarządu OEX S.A.
Rynek urządzeń fiskalnych jest szacowany na 1,6 miliona aktywnych urządzeń, z czego 400 tysięcy to zaawansowane i specjalistyczne systemy kasowe, a ok. 1,2 miliona to kasy fiskalne. Obecnie trwa największa, od momentu wprowadzenia obowiązku stosowania kas rejestrujących, wymiana urządzeń, która obejmuje kolejne grupy podatników.
Spółka w pierwszych latach działalności skupiała się na opracowaniu technologii i stworzeniu prototypów, a także rozwoju autorskiej aplikacji web, będącej integralną częścią kompleksowego rozwiązania iPOS smart i smart+. W przyszłym roku spółka zamierza znacząco zwiększyć sprzedaż i przekroczyć próg rentowności. Dostarczamy rozwiązanie, które w cenie zwykłej kasy fiskalnej daje możliwości dotychczas dostępne jedynie w ramach drogich systemów. Szacujemy, że ze względu na obowiązkową wymianę kas, konkurencyjną cenę oraz unikatowe funkcjonalności, takie jak możliwość zdalnego zarządzania sklepem czy punktem usługowym i dostęp do danych analitycznych z dowolnego miejsca, spółka będzie sukcesywnie powiększała swój udział w rynku. Środki pozyskane z emisji akcji obejmowanych przez OEX, chcemy wykorzystać na realizację strategii rozwoju, która obejmuje zwiększenie bazy urządzeń, wzrost liczby abonamentów oraz rozwój funkcjonalności platformy iPOS web – powiedział Adam Tomaszewski, Prezes Zarządu iPOS S.A.
Zarząd iPOS S.A. stanowią jego założyciele i akcjonariusze: Prezes Zarządu Adam Tomaszewski, który posiada ponad 15-letnie doświadczenie na rynku płatności elektronicznych, Wiceprezes Jacek Kucharzewski, który współprojektował i wdrażał dedykowane rozwiązania terminalowe dla dużych sieci handlowych m.in. Orange i Ruch oraz członek Zarządu Michał Pawłowski, który posiada 18-letnie doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu urządzeń fiskalnych, zarówno dla małych sklepów, jak i dużych sieci m.in. JMP “Biedronka”, Lidl, Jysk, Real, Żabka.