Cloud Technologies, polska spółka technologiczna będąca jednym z największych na świecie dostawców anonimowych profili internautów, które służą do targetowania reklamy internetowej, miała w II kwartale 2020 r. 10,7 mln zł przychodów i 0,3 mln zł EBITDA.
– W drugim kwartale pomimo trwającej pandemii poprawiliśmy nasze przychody o 11%. Zgodnie z naszymi przypuszczeniami COVID-19 nie zakłócił więc bieżącej działalności, ale miał istotny wpływ na wyniki poszczególnych segmentów, a w szczególności na niższe przychody od klientów bezpośrednich. Największe ograniczenia obserwowaliśmy w kwietniu, ale z każdym kolejnym miesiącem sytuacja istotnie się poprawia. Patrzymy optymistycznie na kolejne miesiące, nie wiemy jednak jak się zachowa rynek danych w USA. Epidemia wciąż jest tam mocno rozwinięta i może przełożyć się na kolejne ograniczenia w funkcjonowaniu podmiotów, a tym samym mniejsze zainteresowanie naszymi usługami. Z punktu widzenia strategicznych kierunków rozwoju Grupy najistotniejsza jest wysoka dynamika wzrostu sprzedaży danych i technologii
– mówi Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies.
Najważniejsze dane finansowe
Dane finansowe (mln zł) |
2Q2020 |
2Q2019 |
Zmiana |
1H2020 |
1H2019 |
Zmiana |
Przychody ze sprzedaży razem |
10,7 |
9,7 |
11,0% |
22,0 |
18,1 |
21,7% |
Data Acquisition, w tym: |
5,0 |
5,0 |
0,8% |
11,6 |
9,7 |
20,0% |
- Sieci afiliacyjne |
2,8 |
3,5 |
-20,0% |
7,0 |
7,3 |
-3,8% |
- Brokerzy powierzchni reklamowych |
2,2 |
1,4 |
51,9% |
4,6 |
2,4 |
92,7% |
Data Consulting, w tym: |
2,9 |
3,3 |
-10,2% |
6,2 |
6,0 |
4,7% |
- Agencje reklamowe i domy mediowe |
2,2 |
2,2 |
-0,8% |
4,5 |
4,1 |
9,5% |
- Klienci bezpośredni usług reklamowych |
0,7 |
1,0 |
-30,9% |
1,8 |
1,9 |
-5,7% |
Data Enrichment, w tym: |
2,3 |
1,4 |
64,7% |
3,7 |
2,4 |
52,1% |
- Dystrybutorzy danych i technologii |
2,3 |
1,4 |
64,7% |
3,7 |
2,4 |
52,1% |
EBITDA segmentów |
0,3 |
(0,4) |
- |
(0,4) |
1,4 |
- |
Strata netto |
(0,9) |
(1,6) |
56,3% |
(1,7) |
(3,6) |
47,2% |
W II kwartale 2020 r. przychody ze sprzedaży Grupy Cloud Technologies wzrosły o 11,0% w porównaniu do analogicznego kwartału 2019 r. i osiągnęły poziom 10,7 mln zł.
Wpływ COVID-19 jest najbardziej widoczny w przypadku przychodów z działalności stricte reklamowej, prowadzonej przede wszystkim na terytorium Polski i raportowanych w segmencie Data Consulting. Sprzedaż do klientów bezpośrednich spadła o 31%, natomiast sprzedaż do klientów agencyjnych o blisko 1%. Ograniczenie zleceń od klientów bezpośrednich, wynika przede wszystkim z ograniczonych możliwości prowadzenia działalności przez klientów z najbardziej dotkniętych pandemią branż takich jak turystyka, rozrywka lub motoryzacja.
Najbardziej istotnym z perspektywy Grupy jest fakt osiągnięcia wysokiej, blisko 65%, dynamiki przyrostu sprzedaży danych i technologii – kluczowego strategicznego kierunku dalszego rozwoju Grupy raportowanego w segmencie Data Enrichment. Najistotniejszy z punktu widzenia osiągniętych wyników był wzrost sprzedaży spółki OnAudience Ltd, podmiotu dedykowanego do ekspansji segmentu danych Grupy. Pomimo negatywnego wpływu COVID-19 Grupa odnotowała też wysoki wzrost sprzedaży danych na kluczowych rynkach zagranicznych, w tym USA. Do wzrostu przychodów w tym segmencie przyczynił się również wpływ podpisanych umów sprzedaży licencji na DMP oraz przeprowadzonych transakcji barterowej sprzedaży i zakupu danych.
W segmencie Data Acquisition Grupa odnotowała 20% spadek przychodów z sieci afiliacyjnych oraz istotny blisko 52% wzrost sprzedaży do brokerów powierzchni reklamowych, który z uwagi na niewielką marżowość nie ma istotnego znaczenia dla wyników Grupy. Warty odnotowania jest również wysoki wzrost w kategorii „sprzedaż do pozostałych odbiorców” będący wynikiem jednorazowej transakcji refaktury kosztów usług programistycznych i integracyjnych dla jednego z kontrahentów Grupy o wartości 0,4 mln zł.
Grupa wypracowała w II kwartale 2020 roku zysk EBITDA na poziomie 0,3 mln zł, który był o blisko 0,8 mln zł lepszy w porównaniu do analogicznego kwartału w 2019 roku (strata na poziomie 0,4 mln zł).
W analizowanym okresie Grupa m.in. z uwagi na ujemne różnice kursowe zanotowała 0,9 mln zł straty netto, w porównaniu do 1,6 mln zł straty netto w II kwartale 2019 r.
W całym pierwszym półroczu przychody ze sprzedaży grupy CLD (CLOUD) łącznie wyniosły 22,0 mln zł i wzrosły o blisko 22% w porównaniu do dwóch kwartałów 2019 roku
– Z sukcesem kontynuujemy sprzedaż długoterminowych licencji na wykorzystanie autorskiej technologii do integracji i zarządzania danymi - Data Management Platform (DMP).Od początku roku podpisano w sumie 6 takich umów na łączną kwotę 7,9 mln zł netto. Zwiększyliśmy poziom gotówki do 15,5 mln zł, a Grupa odnotowała dodatnie przepływy pieniężne netto w wysokości 6,3 mln zł, na co wpłynęły zwrot podatku CIT prezentowany w działalności operacyjnej oraz otrzymanie w ramach tarczy antykryzysowej pożyczki 3,4 mln zł z PFR widoczny w działalności finansowej
– dodaje Piotr Prajsnar.