Przychody Grupy MEDIACAP w II kwartale 2020 roku było obciążone wpływem pandemii COVID-19 i wyniosły 24 mln PLN i były niższe od przychodów analogicznego okresu roku ubiegłego o 22%, natomiast wynik EBITDA wyniósł 0,7 mln PLN. Łącznie szacunkowe przychody z działalności kontynuowanej Grupy MCP (MEDIACAP) w I półroczu 2020 wyniosły 51 mln PLN (+3% r/r) a wynik EBITDA wyniósł ok. 0 PLN (wobec 2,6 mln PLN zysku EBITDA rok wcześniej). Wyniki te są zbieżne z planami finansowymi uwzględniającymi negatywny efekt COVID-19. Jednocześnie zarząd szacuje, iż negatywny wpływ COVID-19 na przychody i EBITDA w III kwartale 2020 będzie już zdecydowanie mniejszy niż w II kwartale.
W samym II kwartale 2020 stosunkowo najmniej dotknięty skutkami pandemii był segment influencer-marketingu LTTM, gdzie prowadzono intensywne prace operacyjne i rozszerzano tym samym udział w rynku. Segment odnotował 8%-owy spadek przychodów wobec II kwartału 2019. Segment reklamowy zanotował spadek przychodów rzędu 30% r/r ze względu na odwołanie licznych zaplanowanych na rzecz klientów eventów oraz wstrzymania procesów tworzenia reklam, m.in. ze względu na zamknięte plany filmowe. Segment badań rynku pod marką IQS zanotował 41%-owy spadek sprzedaży - gdzie szereg zaplanowanych procesów badawczych np. grup fokusowych nie mogło być realizowanych w omawianym okresie.
Pomimo niższej sprzedaży kwartał był rentowny na poziomie EBITDA, która według szacunków wyniosła 0,7mln PLN, m.in. dzięki szybko wdrożonemu planowi oszczędnościowemu oraz lepszemu miksowi sprzedażowemu (więcej usług online vs offline). Ponadto wynik EBITDA w II kwartale był dodatkowo obciążony nakładami na markę Mellon Media w wysokości 0,4 mln PLN. Projekt ze względu na słabszą niż zakładano dynamikę rozwoju zakończono w lipcu 2020.
„Drugi kwartał był dla nas szczególnie trudny ze względu na odwołanie przez COVID-19 szeregu zaplanowanych projektów oraz fizyczne uniemożliwienie świadczenia niektórych usług, przede wszystkim w obszarze eventów i badań jakościowych. Osiągnięcie pozytywnego wyniku na poziomie EBITDA zawdzięczamy bardzo odpowiedzialnej i szybkiej reakcji całego zespołu. Działania oszczędnościowe podjęliśmy jeszcze w marcu i kwietniu” - mówi Jacek Olechowski, Prezes Zarządu MEDIACAP S.A.
„Wynik był dodatkowo obciążony przez wydatki na nową działalność contentową pod marką Mellon Media. Formuła zaproponowana w ramach tego projektu nie sprawdziła się i podjęliśmy decyzję o jego zakończeniu. Wyciągnęliśmy jednak dużo cennych lekcji z tej próby i w przyszłości pewnie wrócimy do pomysłów na rentowną działalność w tym obszarze, bo niszę contentową nadal uważam za ciekawą. Obecnie natomiast zasoby i energię inwestujemy w obszary, w które przeżywają gwałtowne wzrosty, takie jak gaming marketing” - dodaje Jacek Olechowski.
„W skali całego roku z powodu pandemii spodziewamy się spadku zarówno przychodów jak też zysku EBITDA. Jednocześnie jestem przekonany, że konstruktywne działania oszczędnościowe i rozwój w segmentach takich jak influencer i gaming marketing pozwolą nam wejść w 2021 rok z lepszą pozycją rynkową, co powinno stopniowo przełożyć się na budowę rentowności nowych biznesów i powrót na ścieżkę wzrostu” – podsumowuje Jacek Olechowski.