1,1 mln zł zysku netto wypracowało w 2019 roku CRB (CARBONSTU) – developer gier i technologii VR (wirtualna rzeczywistość). To wynik o 230 proc. wyższy, w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku. Spółka zanotowała także r/r blisko trzykrotny wzrost przychodów netto, w 2019 roku wyniosły ponad 2 mln zł. Ubiegły rok był dla studia okresem wzmożonych działań biznesowych. W pierwszym półroczu studio przeprowadziło pierwszą publiczną emisję akcji, z której pozyskało 2,7 mln zł brutto. W grudniu spółka zadebiutowała na rynku NewConnect. Kapitalizacja Carbon Studio wynosi dziś 74 mln zł, co daje blisko trzykrotny wzrost w odniesieniu do jej wartości z dnia debiutu.
- Ubiegły rok okazał się dla nas przełomowy. Efekty naszej pracy widać we wzroście wyników finansowych. Wypracowane w ubiegłym roku przychody netto ze sprzedaży przekroczyły 2 mln zł. Dało to blisko trzykrotny wzrost w porównaniu do wyniku uzyskanego w 2018 roku. Zysk netto osiągnął 1,1 mln zł, co oznacza, że zanotowaliśmy wzrost o 230 proc. więcej niż rok wcześniej. – informuje Błażej Szaflik, prezes Carbon Studio. –Przełomowym wydarzeniem dla naszego studia był debiut na rynku NewConnect. 18 grudnia staliśmy się pierwszą firmą VR, która weszła na polską giełdę. – dodaje Błażej Szaflik. Cena akcji w dniu debiutu wzrosła do 21,35 zł.
W pierwszym półroczu ubiegłego roku spółka przeprowadziła publiczną emisję akcji (IPO), w ramach której pozyskała od inwestorów 2,7 mln zł brutto. 1,8 mln zł przeznaczono na cele produkcyjne. – IPO pozwoliło nam rozwinąć skrzydła i zintensyfikować prace nad grą z uniwersum Warhammera: Age of Sigmar. Oficjalną umowę licencyjną na realizację tego tytułu zawarliśmy z Games Workshop we wrześniu 2019 roku. – dodaje Błażej Szaflik. Games Workshop to wiodący wydawca miniaturek i gier bitewnych. Wartość rynkowa spółki, notowanej na londyńskiej giełdzie wynosi ponad 10 mld zł. Age of Sigmar będzie dostępna na wszystkich głównych platformach VR na przełomie 2020 i 2021 roku. – Emisja akcji umożliwiła nam także kontynuację popularnego cyklu gier z naszej autorskiej serii The Wizards. Pod koniec roku zdecydowaliśmy się na stworzenie kolejnej części pod tytułem The Wizards – Dark Times, początkowo miał to być jedynie dodatek do podstawowej wersji gry. – komentuje Aleksander Caban. Premiera tytułu odbędzie się 4 czerwca. Gra będzie dostępna w wersji na Steam, Oculus Store i Viveport.
W minionym roku na rynku pojawiła się także wzbogacona wersja podstawowej gry The Wizards, pt. The Wizards – Enhanced Edition. W nowej wersji spółka dodała m.in. nowy poziom wydłużający kampanię fabularną oraz nowe języki: angielski, francuski, niemiecki, rosyjski, hiszpański, japoński czy chiński. Odświeżoną wersję gry udostępniono na platformę Sony PlayStation4 i PSVR, a dotychczasowi posiadacze The Wizards otrzymali grę jako darmową aktualizację. W efekcie tytuł, pozwalający graczowi wcielić się w potężnego czarodzieja, ukazał się globalnie na wszystkich znaczących platformach VR. – Premiera The Wizards przyniosła nam znaczący zysk, co również wpłynęło na osiągnięcie pozytywnych wyników za 2019 rok. Warto też dodać, że The Wizards był pierwszą grą VR, jaka ukazała się na popularnej platformie Oculus Quest. – mówi Karolina Koszuta, członek zarządu Carbon Studio.
Szacuje się, że pod względem geograficznym, najwięcej na VR (wirtualna rzeczywistość) i AR (rozszerzona rzeczywistość) wydały w 2019 roku Stany Zjednoczone i Chiny – po ok. 6 mld USD. W Japonii i Europie Zachodniej wydatki na te sektory wyniosły ok. 2 mld USD. – Dynamika wzrostu rynków VR i AR powinna utrzymać się co najmniej przez kilka kolejnych lat. – komentuje Karolina Koszuta.