(...) Zarząd SES (SESCOM) (...) przekazuje zaktualizowane informacje dotyczące wpływu epidemii koronawirusa na Grupę Emitenta.
Według wstępnych szacunków Emitenta, skonsolidowane przychody ze sprzedaży wygenerowane w kwietniu 2020 r. są niższe o ok. 25,8% w porównaniu do osiągniętych w kwietniu 2019 roku i wyniosą ok. 7,2 mln PLN. O wartości sprzedaży w kwietniu r/r zadecydowały następujące czynniki:
- spowodowany restrykcjami gospodarczymi spadek wolumenu prac FM dla klientów z branży odzieżowej oraz HoReCa – szczególnie w krajach Europy Zachodniej,
- wzrost liczby zleceń realizowanych dla dyskontów w ramach IT Infrastructure,
- wstrzymanie realizacji zagranicznych projektów budowlanych przez klientów Sescom Store,
- utrzymanie niezakłóconej pracy operacyjnej w pozostałych działalnościach: Energy i Logistics Processes Support.
Obecna baza przychodowa pozwala na stabilne funkcjonowanie Grupy Emitenta. W przypadku opóźnień w otrzymywaniu należności, prowadzone są bezzwłoczne działania windykacyjne. Dodatkowo, w ramach optymalizacji kosztów stałych, Zarząd Spółki podjął decyzję o obniżeniu swojego wynagrodzenia o 40%. Decyzja Zarządu została zatwierdzona uchwałą Rady Nadzorczej Emitenta. Dzięki utrzymaniu dobrej kondycji finansowej i płynnościowej, redukcja zatrudnienia w Grupie na dzień publikacji raportu nie przekroczyła 5% w stosunku do stanu z lutego 2020 r. W celu zminimalizowania ryzyka zarażenia, pracownicy biurowi nadal pracują zdalnie. Firma analizuje stanowiska pracy celem zaplanowania powrotu pracowników do biura i ewentualnego wdrożenia nowych modeli pracy, zapewniających efektywność i bezpieczeństwo.
Poniżej przedstawiono wpływ obecnej sytuacji epidemiologicznej w Europie na bieżącą działalność poszczególnych linii biznesowych Grupy Sescom według informacji na dzień 08.05.2020 r.
1. Sescom Facility Management w Polsce
Prace harmonogramowe dla sklepów wielkopowierzchniowych, stacji benzynowych oraz większości klientów bankowych są realizowane bez zakłóceń. W związku z ponownym otwarciem sklepów wewnątrz galerii handlowych, stopniowo wznawiane są prace zaplanowane jeszcze przed nałożeniem rządowych restrykcji. Cały czas realizowane są również zlecenia związane ze wsparciem klientów w niwelowaniu wpływu pandemii na ich działalność, takie jak dezynfekcje pomieszczeń sklepowych.
2. Sescom Facility Management w Europie
W związku z uwalnianiem gospodarek kolejnych państw Europy, stopniowo wznawiane są prace serwisowe na istotnych rynkach zagranicznych: w Niemczech, w Czechach, w Austrii i Niderlandach. Wznowiono prace dla klientów chorwackich, szwedzkich, greckich i norweskich. Na ten moment to jednorazowe zlecenia wynikające z bieżącej weryfikacji potrzeb klientów.
W związku z ciągłością funkcjonowania sklepów na Węgrzech przez cały okres pandemii, utrzymana pozostaje ciągłość prac dla części lokalnych klientów, którzy nie zdecydowali się na zamknięcie swoich obiektów.
Emitent pozostaje w gotowości do obsługi zgłoszeń awaryjnych klientów z krajów, których władze nie zdecydowały jeszcze o zniesieniu restrykcji dotyczących handlu stacjonarnego.
3. Sescom IT Infrastructure
W ramach linii IT Infrastructure bez przeszkód realizowane są prace serwisowe i instalacyjne dla klientów z branży drogeryjnej oraz sieci dyskontów. W związku ze zmieniającymi się restrykcjami dotyczącymi funkcjonowania handlu, zwiększyły się zamówienia klientów dotyczące instalacji dotykowych kas samoobsługowych, tzw. systemów self-checkout.
4. Sescom Store
Na dzień 08.05.2020 r. spółka Sestore zakończyła prace na większości projektów w Polsce, a na dwóch wznowiona została przerwana wcześniej przez pandemię praca odbiorowa. Dzięki stopniowemu znoszeniu restrykcji w Europie, Sestore przystąpił do wznowienia działań w ramach jednego z zagranicznych projektów budowlanych. Na przełomie maja i czerwca rozpocznie się realizacja kolejnych dwóch zleceń krajowych.
5. Sescom Energy
Linia biznesowa Sescom Energy funkcjonuje bez zakłóceń. W kwietniu zakończono prace instalacyjne infrastruktury SES Control na stacjach paliw SHELL, co pozwoliło rozpocząć kolejną, analityczną fazę projektu optymalizacji energetycznej dla tego klienta.
6. Logistics Processes Support
Działalność operacyjna linii biznesowej realizującej serwis pojazdów magazynowych przebiega bez zakłóceń. Zgodnie z planem realizowane są prace przeglądowe, nie stwierdzono również spadku wolumenu wykonanych zleceń. Zauważalny jest natomiast nieznaczny spadek popytu klientów na nowe wózki widłowe, który może rzutować na spadek przychodów ze sprzedaży pojazdów w kolejnych miesiącach.
Czasowe wstrzymanie funkcjonowania obiektów handlowych w poszczególnych krajach działalności może mieć negatywny wpływ na działalność Emitenta oraz jego wyniki finansowe. W związku z powyższym Zarząd Emitenta na bieżąco analizuje sytuację oraz monitoruje decyzje podejmowane przez władze lokalne, by móc skutecznie przeciwdziałać negatywnym trendom oraz zastosować narzędzia rządowe w poszczególnych krajach. Firma jest w stałym kontakcie z klientami i natychmiast reaguje na ich zapotrzebowanie na specjalistyczne wsparcie w kolejnych etapach odmrażania poszczególnych gospodarek. Informacje o zdarzeniach zidentyfikowanych jako istotne dla sytuacji gospodarczej Spółki oraz jej Grupy będą niezwłocznie przekazywane w raportach bieżących