Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grupa Sanok Rubber Company z 1,05 mld zł sprzedaży w roku 2019

Udostępnij

SNK (SANOK), notowany na GPW globalny wytwórca elementów gumowych, zanotował w roku 2019 wzrost skonsolidowanych przychodów o 3%, do 1.052,2 mln zł. Wypracował jednocześnie 88,3 mln zł EBITDA, co było zgodne z konsensusem biur maklerskich. Z kolei zysk netto 51,5 mln zł przekroczył oczekiwania rynkowe w wyniku zaksięgowanego aktywa podatkowego, związanego z dokonanymi inwestycjami w specjalnej strefie ekonomicznej. W samym czwartym kwartale Grupa Sanok Rubber Company wypracowała 18,1 mln zł EBITDA  (-29% rdr) przy 247,3 mln zł przychodów (-5% rdr).  

- Rok 2019 był okresem optymalizacji działalności biznesowej, mając na uwadze wysokie ceny surowców i rosnące koszty pracy, cykliczność koniunktury na rynku automotive oraz przejściowe obniżenie ogólnej rentowności poprzez „pokoleniową” zmianę kontraktów motoryzacyjnych. Intensywnie pracowaliśmy nad operacyjnym wdrożeniem nowych produktów w segmencie automotive, stąd nasze marże były pod szczególną presją ze względu na koszty tych działań. Uruchomiliśmy produkcję zaawansowanych produktów dla zupełnie nowych modeli samochodów, co postrzegamy jako czynnik wzrostowy w perspektywie długoterminowej. W pozostałych segmentach operacyjnych sytuacja była bardziej stabilna, notowaliśmy lekki wzrost sprzedaży przy satysfakcjonujących marżach, zwłaszcza w kontekście wielu kwartałów wzrostu bazy kosztowej w zakresie płac, surowców i energii - komentuje Piotr Szamburski, Prezes Zarządu Sanok Rubber Company S.A. 

Rezultaty opublikowane w sprawozdaniu rocznym obciąża aktualizacja wartości aktywów Sanok Rubber Company S.A., który wynika z zakończonych na początku marca br. analiz wartości udziałów i udzielonych pożyczek spółkom zależnym QMRP (Chiny) i Draftex Automotive (Niemcy). W rezultacie wynik netto został obniżony o 41,6 mln zł.

- W trakcie minionego roku sygnalizowaliśmy rosnące wyzwania rynku motoryzacyjnego w Chinach, co odczuła nasza spółka QMRP. W tym roku dodatkowo perspektywa kolejnych kwartałów pogorszyła się wraz ze skutkami epidemii koronawirusa i przynajmniej czasowym załamaniem rynku motoryzacyjnego w Chinach. Wpływ tych wydarzeń zdecydowanie ogranicza potencjał rozwoju dla naszego biznesu w tym segmencie – powiedział Prezes Piotr Szamburski. 

Segment motoryzacyjny odpowiadał w 2019 roku za 60% sprzedaży skonsolidowanej, a pozostałe istotne segmenty biznesowe Grupy Sanok Rubber Company to przemysł (w tym rolnictwo i farmacja) oraz budownictwo i mieszanki gumowe do dalszego przetwarzania.  

- W naszej ocenie, kolejne miesiące i kwartały będą cechować się dużą niepewnością i zakłóceniami w globalnej gospodarce, które szczególnie dla segmentu motoryzacji staną się dużym wyzwaniem. W ramach tego segmentu kluczowe będą dla nas wyniki sprzedażowe konkretnych modeli, przede wszystkim w Europie i Ameryce. Dynamiki ogólnorynkowe nie muszą być tu kluczowe. Dlatego pozostajemy w bieżącym kontakcie z klientami, aby optymalnie i elastycznie reagować na zmiany otoczenia, które następują z dużą częstotliwością – dodał Prezes Szamburski.  

Obecna duża zmienność otoczenia biznesowego, wyzwania roku 2020 stoją za perspektywą wstrzymania wypłat dywidendy (finalną uchwałę podejmie Walne Zgromadzenie). Spółka wypłaciła w lipcu zeszłego roku 26,9 mln PLN dywidendy (1 PLN na akcję), co łącznie w ostatnich sześciu latach oznacza blisko 337 mln PLN dywidend wypłaconych akcjonariuszom (12,52 PLN na akcję, wartość zbliżona do obecnego kursu). Z kolei w obszarze inwestycyjnym zakończył się największy w historii program inwestycyjny, opiewający na ponad 200 mln PLN w latach 2018-2019. Jego najnowszym rezultatem jest oddana do użytku w pierwszym kwartale br. hala o powierzchni 18 tys. mkw. na potrzeby produkcji uszczelek karoserii samochodowych w Sanoku.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus