Przychody Grupy Makarony Polskie w roku 2019 wyniosły 165,59 mln zł wobec 154,02 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Z kolei wynik na działalności operacyjnej spadł w ubiegłym roku do 6,91 mln zł z 8,35 mln zł w 2018 r. W 2019 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie 3,8 mln zł w porównaniu do 5,83 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu MAK (MAKARONPL) do akcjonariuszy:
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,
Przekładam Państwu Sprawozdanie z Działalności i Sprawozdanie Finansowe Grupy Makarony Polskie za 2019 rok.Ubiegły rok był dobry dla naszej firmy. Osiągnęła ona całkowite przychody ze sprzedaży na poziomie 165,6 mln zł, zysk netto na poziomie 3,8 mln zł, zaś EBITDA przekroczyła poziom 13,5 mln zł. Prezentowane wyniki są obciążone odpisem aktualizującym wartość bilansową marki Tenczynek w kwocie 2,6 mln zł. Odpis ten jest konsekwencją decyzji o zmianach w strategii długofalowego rozwoju spółki zależnej Stoczek Natura Sp. z o.o. i zmianie profilu dotychczasowej produkcji tj. ograniczeniu działalności w obszarze nisko marżowych przetworów warzywno-owocowych pod brandem „Tenczynek” oraz przekierowania core biznesu na produkty nowoczesne, m.in. dania gotowe na tackach „So food”. Bez uwzględnienia odpisu na marce Tenczynek zysk netto Grupy wynosiłby 6,4 mln zł i byłby wyższy o 11% od roku poprzedniego, a EBITDA wyniosłaby 16,2 mln zł co stanowiłoby wzrost o 15% w stosunku do 2018 roku. Należy podkreślić, że operacja na marce Tenczynek jest operacją księgową i jako taka nie ma wpływu na działalność operacyjną Grupy Makarony Polskie.
Największy wzrost sprzedaży Grupa Makarony Polskie zanotowała w segmencie produktów makaronowych o ok. 16,6 mln zł, co daje wzrost o 16,3% w porównaniu z 2018 rokiem. Warty podkreślenia jest fakt, że ten pozytywny trend wygenerowały głównie produkty innowacyjne takie jak makarony z roślin strączkowych, walcowane makarony semolinowe z dodatkiem jaj oraz dynamiczny rozwój eksportu, co pozwala optymistycznie patrzeć na perspektywy dalszego rozwoju Grupy.
Wśród wyzwań na 2019 rok, jakie stawiała przed sobą Grupa Makrony Polskie, najważniejsze były projekty inwestycyjne. W tym okresie realizowaliśmy 4 duże projekty o łącznej wartości 28 mln zł. Dwa z nich w zakładzie produkcyjnym w Rzeszowie: pierwszy dotyczył uruchomienia produkcji makaronów wysokobiałkowych, a drugi uruchomienia produkcji makaronów z mąk bezglutenowych. Kolejne dwie inwestycje były realizowane w zakładzie produkcyjnym w Stoczku Łukowskim. Jedna z nich to modernizacja linii produkcyjnej dań gotowych w puszkach i słoikach, a druga to zakup nowej linii do produkcji dań gotowych na tackach.
Z wymienionych inwestycji zakończyliśmy dwie – jedną w Rzeszowie i jedną w Stoczku. Z kolei dwa pozostałe projekty są na etapie rozruchu zakupionych linii, a ich pełne oddanie do eksploatacji jest planowane na 2020 rok. Łączne nakłady finansowe na wymienione projekty i inwestycje towarzyszące w latach 2018 – 2020 wyniosły ponad 50 mln zł.
Głównym wyzwaniem na 2020 rok jest osiągnięcie profesjonalizmu w produkcji szerokiego asortymentu wyrobów na nowych liniach oraz doprowadzenie instalowanych maszyn i urządzeń do ich pełnej wydajności. Chcemy zaproponować konsumentom szeroki wybór produktów o wysokiej jakości i niepowtarzalnym smaku, wpisujących się w modny trend vege tj. opartych na surowcach roślinnych.
W ocenie Zarządu zaangażowanie załogi, realizacja programu inwestycyjnego i rozwój nowych produktów podniosą wartość Grupy Makarony Polskie SA.
Zachęcam do zapoznania się z pełną treścią sprawozdania.
Z wyrazami szacunku,
Zenon Daniłowski, Prezes Zarządu
Szczegółowe dane finansowe Grupy Makarony Polskie są dostępne na profilu spółki w zakładce analiza finansowa.