CLD (CLOUD), działająca na globalnym rynku, polska spółka technologiczna będąca jedną z największych na świecie hurtowni anonimowych danych o użytkownikach Internetu, wypracowała w IV kwartale 2019 r. 12,5 mln zł przychodów i miała 1,4 mln zł EBITDA. W całym 2019 r. przychody Grupy wyniosły 42,7 mln zł, a EBITDA 0,5 mln zł.
– Za nami kolejny z rzędu kwartał systematycznej poprawy wyników, w którym wypracowaliśmy satysfakcjonujące przychody i EBITDA. Zgodnie z naszymi założeniami motorem wzrostu są usługi oparte na danych, na które postawiliśmy wprowadzając zmiany w modelu funkcjonowania Grupy. Strategicznym celem Grupy jest uczynienie z Data Enrichment największego segmentu pod względem wolumenu przychodów. Zwiększyliśmy też przychody ze wszystkich pozostałych segmentów działalności poza sieciami afiliacyjnymi, których udział świadomie ograniczamy od kilku kwartałów – mówi Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies.
Najważniejsze dane finansowe
Grupa Cloud Technologies miała w IV kwartale 2019 r. 12,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 19,7% więcej niż w analogicznym kwartale 2018 r. Najistotniejszy wpływ na wzrost przychodów miały wyższe o 71,5% przychody ze sprzedaży danych i technologii. Był to najwyższy w historii poziom obrotów Grupy z tego obszaru działalności. W porównaniu do IV kwartału 2018 roku przychody te zostały również osiągnięte przy zdecydowanie bardziej rozbudowanej i zdywersyfikowanej bazie odbiorców. Segment Data Enrichment jest najbardziej rentownym obszarem działalności i kluczowym strategicznym kierunkiem dalszego rozwoju Grupy.
W analizowanym okresie Grupa osiągnęła też istotny wzrost przychodów od klientów agencyjnych (wzrost o 62%) oraz od klientów bezpośrednich (wzrost o 10%). Łączne przychody z obsługi obu tych grup klientów raportowanych w segmencie Data Consulting sięgnęły 4,7 mln zł i był to najlepszy w historii kwartał pod względem generowanych przychodów dla tej działalności Grupy. W IV kwartale 2019 r. wzrosły również niskomarżowe przychody ze sprzedaży do brokerów powierzchni reklamowych (wzrost o 47,6%), a spadły jedynie przychody ze sprzedaży do sieci afiliacyjnych, które wyniosły 3,5 mln zł (spadek o 18,4% r/r). Spadek ten wynika z kontynuacji polityki Grupy w zakresie ograniczenia skali współpracy z tą grupą odbiorców, a przychody z tej działalności traktowane są obecnie jako metoda pozyskiwania danych w celu ich dalszego wykorzystania.
Grupa Cloud Technologies miała w IV kwartale 2019 r. 1,4 mln zł zysku na poziomie EBITDA, czyli o 1,1 mln zł więcej niż w poprzednim kwartale i o 2,1 mln więcej od 0,7 mln zł straty w analogicznym kwartale 2018 r. W analizowanym okresie Grupa zanotowała 1,0 mln zł straty netto, w porównaniu do 1,5 mln zł straty netto w IV kwartale 2018 r. Negatywny wpływ na poziom wyniku netto miały przede wszystkim ujemne różnice kursowe w wysokości blisko 0,8 mln zł oraz odpis na niewydane gry mobilne na kwotę 0,6 mln zł.
– Z perspektywy całego roku, jesteśmy zadowoleni z tego co udało nam się osiągnąć. Mamy stabilny poziom gotówki i istotnie zmniejszyliśmy poziom należności handlowych, który był niższy o 17,4 mln zł w porównaniu do końca 2018 roku. Zawarte porozumienie z jednym z naszych kontrahentów zostało w całości zrealizowane, a wpływy ze spłacanych należności były głównym źródłem finansowania zakończonych w tym roku inwestycji – dodaje Piotr Prajsnar.
W całym 2019 r. przychody ze sprzedaży Grupy wyniosły 42,6 mln zł i były o 2,4% niższe od 43,7 mln zł wypracowanych w 2018 r. Wynik na poziomie EBITDA wyniósł 0,5 mln zł i był niższy od 2 mln zł EBITDA wypracowanych w 2018 r. Grupa miała też 4,4 mln zł straty netto w porównaniu z 0,9 mln zł zysku netto w analogicznym okresie.