Największy polski producent AGD zamierza wejść do grona trzech największych wytwórców sprzętu grzejnego w Europie. Oprócz wzrostu mocy produkcyjnych w fabryce we Wronkach priorytetami programu inwestycyjnego o wartości 500 mln zł są automatyzacja i digitalizacja – program Amica 4.0, a solidne rezultaty finansowe trzech kwartałów 2019 roku stanowią dobrą bazę do realizacji celu 4 mld zł sprzedaży przy 8% marży EBITDA w 2023 roku.
W zaktualizowanej strategii Grupy AMC (AMICA) kluczowymi czynnikami wspierającymi wzrost sprzedaży jest koncentracja na sprzęcie grzejnym, skuteczna transformacja cyfrowa w każdym obszarze działalności oraz wzmocnienie pozycji marek, szczególnie w Polsce (Amica), Skandynawii (Gram), Rosji (Hansa) i Hiszpanii (Fagor – jedna z najbardziej rozpoznawanych lokalnie marek dołączyła we wrześniu br. do portfolio Grupy Amica). Wzrost rentowności mają z kolei wspierać liczne inicjatywy zwiększające efektywność we wszystkich obszarach działalności, optymalizacja kosztów zakupu komponentów i towarów handlowych, jak również skuteczne zarządzanie spójnym i kompleksowym portfolio produktowym. Główną przewagą rynkową Grupy Amica pozostanie wysoki stosunek jakości do ceny, a jednocześnie konsumenci w segmencie popularnym mogą liczyć na wprowadzanie do urządzeń Grupy Amica kolejnych innowacyjnych i użytecznych rozwiązań.
- Amica wypracowała mocne kompetencje w zakresie produkcji sprzętu grzejnego, dlatego zamierzamy wykorzystać nasze przewagi w tym zakresie, stając się do roku 2023 jednym z trzech największych producentów sprzętu grzejnego w Europie, gdzie skoncentrujemy również wysiłki sprzedażowe. Jednocześnie marka Fagor pozwoli nam zaistnieć na Półwyspie Iberyjskim w takiej skali, o jakiej od lat myślimy. Analizujemy także możliwości przejęć, skupiając się na sile marek i nowych rynkach – wskazuje Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.
- Wsparciem dla strategii, której celem jest wzrost przychodów i zyskowności, znajduje się program transformacji cyfrowej Amica 4.0. Dotyczy on zarówno produkcji, jak również zarządzania, handlu, marketingu czy operacji finansowych. Skupiamy się także na zwiększeniu efektywności procesów wewnętrznych i wspieraniu zaangażowania całego, międzynarodowego zespołu, tworzącego Grupę Amica – dodaje Robert Stobiński, Członek Zarządu Grupy Amica ds. transformacji cyfrowej.
HIT2023 Grupy Amica to pierwsza długoterminowa (10-letnia) strategia polskiej spółki publicznej. Jej aktualizacja wynika wprost ze zmian otoczenia biznesowego, jakie miały miejsce w ostatnich pięciu latach: recesji w Rosji i innych rynkach wschodnich, brexitu, konsolidacji branży na poziomie producentów i dystrybutorów, wzrostu kosztów materiałów, komponentów, pracy i energii.
- O ile na czynniki zewnętrzne nie mamy wpływu, o tyle w ramach dotychczasowej realizacji strategii HIT2023 mamy satysfakcję z istotnego zwiększenia wartości Grupy Amica dla akcjonariuszy dzięki czynnikom wewnętrznym. W ramach dywersyfikacji sprzedaży dokonaliśmy przejęcia Sideme we Francji oraz CDA w Wlk. Brytanii, pozyskaliśmy w tym roku kolejną silną markę lokalną, która jest doskonale znana w Hiszpanii - Fagor. Wdrożyliśmy kompletne linie produktów do zabudowy X-type i Q-type oraz wprowadziliśmy do sprzedaży m.in. na rynku w Polsce urządzenia, których do tej pory nie mieliśmy w ofercie – chłodziarki do wina i szuflady grzejne. Wyraźnie zwiększyliśmy przychody oraz moce produkcyjne i ich efektywność, generując rosnące zyski. Regularnie wypłacamy dywidendę – wskazuje Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.
Porównując rok 2018 do roku 2013 (bazowy dla strategii HIT2023), przychody wzrosły o około 80%, przy czym w ramach dywersyfikacji geograficznej największym obszarem przychodowym stała się Europa Zachodnia. O 26% wzrosła produkcja kuchni i piekarników, a sprzęt grzejny do zabudowy ma już 47% udziału w strukturze sprzedaży tego asortymentu. Wynik EBITDA w 2018 roku przekroczył próg 200 mln zł, rosnąc o 64% względem rezultatu z 2013 roku.
Warto zauważyć, że okres trzech kwartałów 2019 roku wpisuje się w długoterminowy rozwój Grupy Amica w ramach realizacji strategii HIT2023.
Podsumowanie rezultatów finansowych:
Od stycznia do września br. przychody Grupy Amica wzrosły o 5% rdr, do blisko 2,2 mld zł, co przełożyło się na wyższe tempo wzrostu wyników finansowych: zysk operacyjny zwiększył się o 9%, do prawie 109 mln zł, a wynik EBITDA o 7%, przekraczając 149 mln zł. Grupa Amica dba jednocześnie o pozycję gotówkową oraz bezpieczne wskaźniki finansowe, wśród których wskaźnik długu netto do EBITDA utrzymuje się poniżej 1,5
- Otoczenie biznesowe i presja kosztowa pozostają wyzwaniami na cały bieżący rok, konsekwentnie realizujemy jednak strategię wzrostu. Zyskujemy dzięki podjętym działaniom proefektywnościowym, z których dotychczas największą inwestycją był automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z centrum logistycznym przy fabryce kuchni we Wronkach – komentuje Michał Rakowski, Członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych.
Wzrost Grupy Amica wspiera ekspansja produktowa - do oferty wprowadzono w tym roku nowe linie produktów Q-type oraz X-type. Oprócz atrakcyjnej stylistyki oferują one również innowacyjne rozwiązania użytkowe oraz zostały rozbudowane o urządzenia, które do tej pory były oferowane na nielicznych rynkach. Zarówno chłodziarki do wina, jak i szuflady grzejne zapewniają klientom jeszcze większy wybór i daję nowe możliwości aranżacji kuchni. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei BakingPro System™ podnosi jakość domowych wypieków. Wybranymi modelami można także sterować za pomocą smartfona. Płyty gazowe wyposażono w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki czemu użytkownicy zyskali niespotykaną w tej kategorii produktów możliwość precyzyjnego dobrania wielkości płomienia. Nowe, wydajne okapy wyposażono w sterowanie sensorowe Touchless®, które umożliwia sterowanie za pomocą gestów bez dotykania urządzenia. Z kolei zmywarki z innowacyjnymi ramionami natryskowymi WaterSpinner, gwarantują perfekcyjne zmywanie oraz możliwość zarządzania przestrzenią dzięki rozwiązaniu MaxiSpace3.