Grupa APR (AUTOPARTN), jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, po trzech kwartałach 2019 roku po raz kolejny wypracowała rekordowe przychody ze sprzedaży: wyniosły one 1,1 mld zł (+29% r/r). To efekt wzrostu sprzedaży zagranicznej o 52% r/r (do 425 mln) zł oraz 18-proc. wzrostu przychodów w kraju (do 686,1 mln zł). Poziom sprzedaży w samym III kwartale 2019 r. również był rekordowy w historii Spółki i wyniósł 391,5 mln zł.
Grupa, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami odnotowała w trzecim kwartale 2019 poprawę rentowności na wszystkich poziomach w porównaniu do przejściowo słabszego II kwartału bieżącego roku. W efekcie narastająco po trzech kwartałach 2019 Grupa zanotowała solidne poziomy rentowności. Zysk netto Grupy po 9 miesiącach 2019 roku wyniósł blisko 44,6 mln zł i był zbliżony do ubiegłorocznego poziomu. W samym III kwartale zysk netto wyniósł 15,6 mln zł wobec 15,9 mln zł rok wcześniej. Uwzględniając zdarzenie jednorazowe powiększające przychody w roku 2018 daje to znaczącą poprawę wyników również w ujęciu rocznym.
Rozwijamy się szybko, dostosowując tempo do potrzeb rynkowych - co kwartał notujemy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży zarówno w kraju jak i za granicą. Sprzyja nam otoczenie rynkowe, ale rośniemy szybciej niż rynek. Zdobywamy nowe rynki europejskie i eksportujemy części do ponad 20 krajów. Po trzech kwartałach zanotowaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe i lepszą rentowność kwartał do kwartału, co jest dużym osiągnięciem biorąc pod uwagę stale rosnącą skalę Grupy i nasze tempo rozwoju, które wiąże się z wyższymi kosztami. Naszym celem jest dalsza praca nad wskaźnikami rentowności – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner SA.
Mimo wysokiej ubiegłorocznej bazy Grupa zanotowała rekordowy poziom sprzedaży w III kwartale 2019 roku i narastająco po I-III kw. 2019. Blisko 62% przychodów Grupa wypracowała w Polsce, z kolei 38% na rynkach zagranicznych.
Grupa kontynuuje dynamiczny rozwój organiczny poprzez zdobywanie nowych rynków zbytu, rozbudowę sieci dystrybucji, w tym otwarcia nowych filii. W okresie 9 miesięcy 2019 roku spółka uruchomiła 8 nowych filii. Auto Partner stale rozszerza także ofertę produktową.
Niższa marża brutto (25,7% wobec 26,4% rok wcześniej) po trzech kwartałach 2019 r. ma swoje źródło w niższej przejściowo marży w drugim kwartale br. Wpływ na to miały głównie działania związane z dynamicznym rozwojem: pozyskiwaniem nowych rynków zbytu i odbiorców oraz istotnym wzrostem sprzedaży eksportowej (charakteryzującej się niższą marżą brutto, ale jednocześnie niższymi kosztami operacyjnymi).
W ciągu okresu krótszego niż cztery lata podwoiliśmy nasze przychody ze sprzedaży, co pokazuje naszą efektywność. Dzięki reinwestycjom zysków i stałemu rozwojowi dziś możemy pochwalić się taką skalą. Nowe filie oraz nowe rynki zbytu stopniowo będą pozytywnie przekładały się na nasze wyniki. Dalsza automatyzacja i informatyzacja procesów w Grupie dodatkowo przyśpiesza wiele naszych działań i jest silną przewagą, co dodatkowo wspiera nasz cel bycia jednym z największych beneficjentów rosnącego rynku części samochodowych w Polsce i Europie. Podsumowując mamy przed sobą dobre perspektywy dalszego rozwoju - dodaje Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner SA.
WYNIKI FINANSOWE GRUPY PO TRZECH KWARTAŁACH 2019
KWARTALNA RENTOWNOŚC GRUPY – 2019
RYNEK CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH W POLSCE I EUROPIE
W Polsce branża automotive napędzana jest zarówno przez import aut używanych jak i rejestrację nowych pojazdów. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5t (według PZPM) wzrosła o 2,2% r/r.
Rosnąca siła nabywcza oraz rekordowo niskie bezrobocie w Polsce i Europie przekłada się na wysoką liczbę rejestrowanych samochodów zarówno używanych jak i nowych. W III kwartale 2019 roku PKB Polski wzrósł o 3,9% r/r. Mimo lekkiego spowolnienia gospodarki w Polsce i Europie liczba rejestracji samochodów osobowych jest nadal wysoka, a rynek części samochodowych rozwija się dynamicznie. Sprzyja temu także duży udział stosunkowo starych samochodów w parku samochodowym (przeciętny wiek samochodu w Polsce wg IBRM SAMAR ok. 13 lat; w Europie wg ACEA 11 lat).