Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

W III kwartale 2019 r. Grupa Cloud Technologies miała 0,1 mln zł zysku netto

Udostępnij

CLD (CLOUD), działająca na globalnym rynku, polska spółka technologiczna będąca jedną z największych na świecie hurtowni anonimowych danych o użytkownikach Internetu, miała w III kwartale 2019 r. 12,1 mln zł przychodów i 0,1 mln zł zysku netto. Jest to trzeci z rzędu kwartał systematycznej poprawy wyników.

– W trzecim kwartale poprawiliśmy przychody i po raz pierwszy od pięciu kwartałów wypracowaliśmy pozytywną EBITDA i zysk netto. Pomimo niekorzystnej sezonowości był to kolejny kwartał systematycznej poprawy naszych wyników po wyraźnym dołku w pierwszym kwartale tego roku. Pozytywne efekty przeprowadzonej transformacji biznesu już teraz są widoczne w strukturze przychodów i w zdywersyfikowanym, dostosowanym do obecnych realiów rynku portfelu odbiorców, jak również w osiągniętych parametrach finansowych. Mamy pozytywny cashflow operacyjny i stabilny poziom gotówki. Dzięki istotnym wpływom z tytułu należności, w tym roku zrealizowaliśmy też kilka bardzo znaczących inwestycji, na które wydaliśmy łącznie prawie 26 mln zł. Najważniejszą był zakup licencji na platformę DSP, który umożliwił nam dynamiczny wzrost liczby przetwarzanych danych – mówi Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies.

Najważniejsze dane finansowe

Grupa Cloud Technologies wypracowała w III kwartale 2019 r. 12,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 18,2% więcej w porównaniu z analogicznym kwartałem 2018 r. i o 24,7% więcej niż w II kwartale tego roku. W analizowanym okresie dynamicznie wzrosły przychody ze sprzedaży do brokerów powierzchni reklamowych (wzrost o 107,5%), głównie z powodu polepszenia koniunktury na rynku reklamowym. Ta część działalności charakteryzuje się niską marżowością, i tym samym małym wpływem na wyniki Grupy.

Najbardziej rentownym obszarem działalności i kluczowym strategicznym kierunkiem dalszego rozwoju Grupy są przychody ze sprzedaży danych i technologii, które wzrosły o 48,8% r/r. Na wielkość osiągniętych przychodów pozytywnie wpłynęły także wyższe o 19,9% przychody ze sprzedaży do klientów bezpośrednich, nieznacznie spadły natomiast przychody od agencji reklamowych (spadek o 2,8% r/r). Łączne przychody z obu tych grup klientów wyniosły 3,8 mln zł. i był to najlepszy pod tym względem kwartał od II kwartału 2018 r.

Największą część wszystkich przychodów osiąganych przez Grupę stanowią przychody od sieci afiliacyjnych, które podobnie jak III kwartale 2018 r. wyniosły 4,4 mln zł (nieznaczny spadek o 0,6% r/r) i jednocześnie były wyższe o 0,9 mln zł od przychodów z II kwartału 2019 r. Zgodnie z przeprowadzoną transformacją i przyjętymi w 2018 r. zmianami w modelu funkcjonowania całej Grupy, ta część działalności traktowana jest aktualnie, przede wszystkim jako metoda pozyskiwania danych, które są następnie wykorzystywane do świadczenia usług dla pozostałych grup klientów. W ocenie Grupy poziom przychodów z tą grupą kontrahentów ulega stabilizacji.

W okresie trzech kwartałów 2019 r przychody ze sprzedaży Grupy wyniosły 30,1 mln zł i były niższe o 9,3% w porównaniu do analogicznego okresu 2018 r.

W III kwartale 2019 r. Grupa Cloud Technologies miała 0,1 mln zł zysku netto w porównaniu do 1,7 mln zł straty netto w III kwartale 2018 r. i 1,6 mln zł straty w II kwartale 2019 r. Grupa odnotowała w III kwartale 2019 r. 0,3 mln zł zysku na poziomie EBITDA, czyli o 1 mln zł więcej od 0,7 mln zł straty w analogicznym kwartale w 2018 r. Wynik EBITDA był też o 0,6 mln zł wyższy od 0,3 mln zł straty EBITDA w II kwartale 2019 r.

Według ostatniego raportu IAB Polska, podobnie jak na rynkach UE i USA, wydatki na reklamę w Internecie w Polsce były większe od telewizyjnych. Obserwujemy dalszy globalny wzrost rynku reklamy internetowej i przede wszystkim rozwój reklamy programmatic. We wrześniu jako jeden z pierwszych podmiotów w Polsce zostaliśmy sygnatariuszem Kodeksu Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic, którego celem jest zwiększenie jakości i przejrzystości tego modelu zakupu reklam. Monitorujemy też zmiany technologiczne, w szczególności dotyczące zasad funkcjonowania przeglądarek internetowych i obsługi plików cookie. Spółka podąża za rekomendacjami twórców przeglądarek internetowych, oraz między innymi wdrożyła atrybut SameSite, który będzie wymagany przez Google od początku przyszłego roku  – dodaje Piotr Prajsnar.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus