Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Pharmena realizuje globalne plany i podsumowuje kolejny kwartał wzrostów

Konrad Palka – Prezes Zarządu Pharmena SA
Konrad Palka – Prezes Zarządu Pharmena SA
Udostępnij

Biotechnologiczna spółka Pharmena, wypracowała w IV kwartale 2015 r. 0,9 mln zł jednostkowego zysku netto, czyli o 17 % więcej niż przed rokiem. Zysk operacyjny sięgnął 1,07 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 52 % r/r. Przychody spółki wzrosły o 18% do 5,2 mln zł.

W IV kwartale Pharmena zakończyła II fazę badań klinicznych nad innowacyjnym lekiem przeciwmiażdżycowym i oczekuje, że w ciągu dwóch najbliższych miesięcy otrzyma raport podsumowujący wyniki. 
Brytyjska Komisja ds. Standardów Żywności (FSA) sfinalizowała opinię w sprawie dopuszczenia do obrotu 1-MNA jako składnika żywności i przekazała ją do oceny Komisji Europejskiej. 

Bardzo dobre wyniki Pharmeny to przede wszystkim rezultat rekordowych zamówień na produkty dermokosmetyczne. Spółka konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję w tym obszarze dzięki współpracy z sieciami aptecznymi i drogeryjnymi oraz wprowadzając  na rynek kolejne nowości. Jednocześnie w zeszłym rokuSpółka podjęła intensywne działania skierowane na wzrost sprzedaży eksportowej.  Od początku 2015 r. Pharmena nawiązała współpracę z partnerami z krajów Zatoki Perskiej (Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kuwejt) oraz Dalekiego Wschodu (Korea Południowa). Przychody z tych rynków będą miały wpływ na tegoroczne wyniki Spółki.

- Zapotrzebowanie na produkty dermokosmetyczne rośnie, a my notujemy w tym segmencie wysokie marże. Dlatego stawiamy na dalszy rozwój naszej oferty. Obecnie, w ramach naszych flagowych linii produktowych Dermena i Allerco, wchodzimy w nowy obszar ochrony skóry. Wkrótce na rynek trafi wiele nowości i będą to produkty m.in. przeciw starzeniu się skóry, do pielęgnacji skóry suchej i naczynkowej – mówi Konrad Palka, Prezes Pharmena SA

Na poziomie Grupy, w IV kwartale zanotowano skonsolidowaną stratę w wysokości 2,1 mln zł. Za ujemną rentowność skonsolidowanych wyników Spółki odpowiadają w głównej mierze poniesione koszty związane z prowadzeniem w USA badań klinicznych II fazy nad lekiem przeciwmiażdżycowym. Badania zostały zakończone w październiku 2015 r. Nie były przerwane na żadnym etapie i pokazały, że lek nie wywołuje istotnych działań niepożądanych u pacjentów. Obecnie trwa analiza danych uzyskanych z poszczególnych klinik badawczych. Ekspertyzę dotyczącą tego, w jakim stopniu lek może zrewolucjonizować walkę z miażdżycą ma przedstawić wiodący, kanadyjski ośrodek badawczo-naukowy Montreal Heart Institute.

- Z niecierpliwością czekamy na raport podsumowujący wyniki badań. Powinniśmy poznać go w ciągu dwóch najbliższych miesięcy. Jesteśmy dobrej myśli, dlatego intensywnie przygotowujemy się do przedstawiania naszego projektu koncernom farmaceutycznym. W przypadku otrzymania pozytywnych wyników, chcielibyśmy bardzo sprawnie przejść do procesu komercjalizacji leku, gdyż na oku pojawiają się kolejne projekty – podkreśla Konrad Palka. 

Cząsteczka 1-MNA na bazie której powstaje lek, została użyta także w suplemencie diety mającym zastosowanie w profilaktyce miażdżycy. Projekt został skierowany do Komisji Europejskiej, która miała 60 dni na wskazanie ewentualnych zastrzeżeń wobec wprowadzenia do obrotu składnika nowej żywności. 

- Kilka dni temu w raporcie bieżącym informowaliśmy, iż do Komisji wpłynęły pewne pytania co do naszego projektu. Aktualnie zapoznajemy się z otrzymanymi materiałami. Natomiast jestem przekonany, że w sposób jasny i szybki będziemy w stanie udzielić pozytywnych odpowiedzi.  – twierdzi Konrad Palka. 

W przypadku skutecznej komercjalizacji leku oraz wprowadzenia do sprzedaży suplementu, innowacyjny obszar biznesu Pharmeny zacznie generować znaczące przychody, które będą miały w przyszłości kluczowy, pozytywny wpływ na wyniki finansowe Spółki. Będzie to również przełom 
z punktu widzenia osiągnięć polskiej myśli biotechnologicznej. Projekt leku przeciwmiażdżycowego jest pierwszym tego typu realizowanym przez polską firmę na świecie.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus