Zgodnie z szacunkowymi danymi, MLS (MLSYSTEM) w 2024 roku osiągnął 160,6 mln zł przychodów ze sprzedaży, w porównaniu z 193,3 mln zł rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł 2,8 mln zł, podczas gdy w 2023 roku było to 25,7 mln zł. W analizowanym okresie spółka odnotowała stratę netto na poziomie 32,6 mln zł, wobec 4,6 mln zł straty w poprzednim roku.
- Podejmujemy zdecydowane działania, by nadać spółce nową dynamikę rozwojową. W IV kwartale 2024 roku rozpoczęliśmy proces optymalizacji wewnętrznych struktur, koncentrując się na standaryzacji produkcji i ekspansji eksportowej. Równocześnie dążymy do obniżenia kosztów i poprawy marż, aby wzmocnić konkurencyjność i długoterminową rentowność spółki - efekty tych działań były widoczne już w IV kwartale. Cieszymy się, że mimo kryzysu segment produktów nowej ery kwantowej i szkła powłokowego nie odnotował spadków, a nasi klienci doceniają nasze innowacyjne produkty, ponawiając zamówienia. Rynki zagraniczne stanowią dla nas najbardziej perspektywiczną drogę rozwoju, zarówno z uwagi na oferowany tam miks produktowy, jak i osiągane marże – powiedziała Edyta Stanek, prezes ML System.
W 2024 roku wyniki finansowe ML System były pod presją kilku czynników, które wpłynęły na spadek rentowności. Trudna sytuacja na rynku budowlanym, który pozostaje w stagnacji, oraz wysokie ceny komponentów fotowoltaicznych w porównaniu z tanimi, gotowymi modułami importowanymi z Chin, miały największy wpływ na niższą niż oczekiwano dynamikę przychodów i wyniku. Na wyniki finansowe w 2024 roku znaczący wpływ miały także wzrosty w obszarze stanu zatrudnienia i kosztów wynagrodzeń (44,7 mln zł w porównaniu z 34,3 mln zł w 2023 roku), amortyzacji (26,9 mln zł w 2024 roku w porównaniu z 22,6 mln zł w 2023 roku) oraz koszty finansowania dłużnego, szczególnie związane z inwestycją w zakresie nowej hali produkcyjnej (10,4 mln zł w 2024 roku w porównaniu z 8,6 mln zł w 2023 roku). Największy wpływ na spadek przychodów miała o 78% mniejsza sprzedaż hurtowa klasycznej fotowoltaiki w porównaniu z rokiem poprzednim.
Strata na koniec III kwartału 2024 roku nie została w pełni odrobiona, jednak w IV kwartale tempo spadku wyhamowało. Negatywne czynniki wpływające na gorszą rentowność zostały w znacznym stopniu ograniczone, a spółka pracuje nad dalszą poprawą przychodów w wybranych segmentach oraz zwiększeniem marż.
W maju ubiegłego roku firma rozpoczęła przegląd opcji strategicznych, mający na celu aktualizację kierunków rozwoju. Efektem tego procesu będzie publikacja zaktualizowanej strategii, dostosowanej do wewnętrznych i zewnętrznych wyzwań, przed którymi stoi spółka. Dokument zostanie opublikowany w najbliższych dniach.