ABC (ABCDATA) zwiększyło udział w rynku dystrybutorów IT w Polsce do 23% w I połowie 2016 r. i jest to najlepszy wynik w historii spółki, poinformowała prezes Ilona Weiss. Spółka nie wyklucza także dalszych akwizycji.
"Mimo dużej zmienności i konkurencyjności, spółka zwiększa swój udział w rynku dystrybutorów IT. Nie mieliśmy nigdy tak dużego udziału, bo wynosi on teraz 23%. Tylko w ciągu II kw. zwiększyliśmy nasz udział do 23% z 21%" - powiedziała Weiss podczas spotkania z dziennikarzami.
Dodała, że w przyjętej w zeszłym roku strategii rozwoju, zarząd zapowiadał osiągnięcie udziału w rynku do poziomu 24,5% w 2018 r.
Spółka nie wyklucza także dalszych akwizycji, choć obecnie nie może ujawnić żadnych szczegółów. "Osiągnięcie przez nas zakładanej kapitalizacji na poziomie 1 mld zł w 2018 r. wymaga od nas wysiłku i dotyczy to zarówno rozwoju organicznego, jak i przeprowadzenia ewentualnych akwizycji" - skomentowała prezes.
Podkreśliła, że spółka położyła duży nacisk na rozwój w obszarze VAD, czyli dystrybucji z wartością dodaną. Istotny wpływ w tym obszarze będzie miała podpisana na początku tygodnia umowa zakupu ponad 80% akcji spółki S4E, która notowana jest na rynku NewConnect. "S4E jest liderem, jeżeli chodzi o ten rodzaj biznesowy" - dodała prezes.
Spółka będzie konsolidować wyniki po finalizacji transakcji przejęcia. W 2015 r. przychody S4E spółki wyniosły 226 mln zł, a zysk netto wyniósł 3 mln zł. W I kw. tego roku było to odpowiednio: 75 mln zł i 400 tys. zł. "W momencie przejęcia kontroli będziemy w pełni konsolidować wyniki" - dodała Weiss.
Spółka spodziewa się, że ostateczne zakończenie transakcji nastąpi w ciągu 2-3 miesięcy.
ABC Data oczekuje również dalszego rozwoju spółki S4E. "Będziemy mogli m.in. udzielić gwarancji tej spółce, dzięki czemu będzie mogła się dynamicznie rozwijać i dlatego oczekujemy, że przychody nasze i S4E z obszaru VAD osiągną poziom nawet 1,5 mld zł w 2018 r. " - dodała.
W ostatnich miesiącach na rynku dystrybutorów IT doszło do wypowiedzenia umów przez banki jednemu z dużych graczy w tej branży.
"Z punktu widzenia naszych banków i ubezpieczycieli nasza pozycja jest silna i nie mamy sygnałów, żeby miała się zmienić. Oczywiście, musimy odpowiadać na dodatkowe pytania z ich strony, gdyż zwiększa się ryzyko w naszej branży, w której działamy" - skomentowała Weiss.
Dodała, że instytucje te nie podniosły żadnych opłat dla spółki, co mogłoby skutkować podniesieniem kosztów prowadzenia działalności.
ABC Data jest dystrybutorem sprzętu IT. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 4,86 mld zł w 2015 r.