Cloud Technologies, działająca na globalnym rynku, polska spółka technologiczna będąca jedną z największych na świecie hurtowni anonimowych danych o użytkownikach internetu, miała w II kwartale 2019 r. 9,7 mln zł przychodów i odnotowała 1,6 mln zł straty netto.
– Za nami kolejny kwartał, na którego wyniki wpłynęła transformacja przeprowadzona w 2018 r. Obserwujemy rosnącą dynamikę sprzedaży danych i poprawę przychodów z najbardziej perspektywicznych i zarazem rentownych obszarów. Wpływ na mniejsze niż zakładaliśmy tempo tych zmian mają jednak w dalszym ciągu czynniki zewnętrzne, w tym przede wszystkim nowe otoczenie prawne i utrzymująca się na rynku niepewność po wprowadzeniu RODO, która w dalszym ciągu ogranicza zakup 3rd party data przez część naszych dotychczasowych partnerów – mówi Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies.
– W pierwszym półroczu kontynuowaliśmy też liczne działania rozwojowe. W styczniu podpisaliśmy umowę zakupu licencji na platformę DSP, dzięki czemu z jednej strony zwiększyliśmy kontrolę nad rozwojem tego oprogramowania, a z drugiej będziemy mogli przetwarzać jeszcze większą ilość danych. W ostatnim czasie rozpoczęliśmy realizację projektów na które otrzymaliśmy dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Nasza obecność na globalnym rynku i liczba przetwarzanych danych systematycznie rośnie. Aktualnie przetwarzamy ponad 44 mld anonimowych profili użytkowników internetu, analizowane dane pochodzą z 200 rynków świata, rośnie też udział danych mobilnych – dodaje prezes.
Dane finansowe (mln zł) |
II kw. 2019 |
II kw. 2018 |
zmiana r/r |
I pół. 2019 |
I pół. 2018 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży* |
9,7 |
10,2 |
(5,0%) |
18,1 |
23,0 |
(21,6%) |
Sieci afiliacyjne |
3,5 |
4,1 |
(14,1%) |
7,3 |
11,3 |
(35,4%) |
Brokerzy powierzchni reklamowych |
1,4 |
1,0 |
39,2% |
2,4 |
2,4 |
0,7% |
Agencje reklamowe i domy mediowe |
2,2 |
2,6 |
(12,6%) |
4,1 |
4,6 |
(12,0%) |
Klienci bezpośredni usług reklamowych |
1,0 |
1,3 |
(20,2%) |
1,9 |
2,5 |
(24,7%) |
Dystrybutorzy danych i technologii |
1,4 |
1,2 |
22,7% |
2,4 |
2,2 |
12,2% |
EBITDA** |
(0,3) |
(0,1) |
- |
(1,2) |
3,4 |
- |
EBIT |
(1,3) |
(0,4) |
- |
(2,9) |
3,0 |
- |
Zysk / (strata) netto |
(1,6) |
0,7 |
- |
(3,6) |
4,0 |
- |
Przychody ze sprzedaży całej Grupy w II kwartale 2019 r. wyniosły 9,7 mln zł i były wyższe o 15% w stosunku do I kwartału tego roku, ale niższe o 5% w porównaniu do analogicznego kwartału 2018 r. Na wielkość osiągniętych przychodów najistotniejszy wpływ podobnie jak w I kwartale 2019 r. miał mniejszy poziom zleceń na usługi reklamowe od klientów krajowych, w efekcie czego zmalały przychody ze sprzedaży do klientów bezpośrednich (spadek o 20,2%) oraz agencji reklamowych (spadek o 12,6%). Przychody od sieci afiliacyjnych, które w dalszym ciągu stanowią największą część wszystkich przychodów osiąganych przez Grupę zmniejszyły się o 14,1%. Zgodnie z przeprowadzoną transformacją i przyjętymi w 2018 r. zmianami w modelu funkcjonowania całej Grupy, ta część działalności traktowana jest aktualnie, przede wszystkim jako metoda pozyskiwania danych, które są następnie wykorzystywane do świadczenia usług dla pozostałych grup klientów.
Najbardziej istotnym z perspektywy Grupy jest dynamiczny wzrost kluczowego strategicznego kierunku dalszego rozwoju Grupy, czyli sprzedaży danych i technologii, która zwiększyła się o 22,7% rok do roku. Największy wpływ miał na to wzrost sprzedaży prowadzonej przez OnAudience Ltd, podmiotu dedykowanego do ekspansji segmentu danych Grupy. Sprzedaż danych i technologii jest najbardziej rentownym obszarem działalności Grupy, ze względu na relatywnie stabilną bazę kosztową. Dalszy wzrost skali przychodów powinien spowodować przyrost marżowości w kolejnych kwartałach. W II kwartale 2019 r. istotnie wzrosły też przychody ze sprzedaży do brokerów powierzchni reklamowych (wzrost o 39,2%), jednak biorąc pod uwagę niewielką marżowość tego rodzaju działalności, wzrost ten nie ma dużego znaczenia dla wyników Grupy.
W całym pierwszym półroczu przychody ze sprzedaży Grupy wyniosły 18,1 mln zł i spadły o blisko 22% w porównaniu do analogicznego okresu 2018 r.
Segmenty działalności
Wyniki segmentów operacyjnych (mln zł) |
II kw. 2019 |
II kw. 2018 |
zmiana r/r |
I pół. 2019 |
I pół. 2018 |
zmiana r/r |
|
Data acquisition |
|||||||
Przychody ze sprzedaży* |
12,2 |
6,5 |
89,0% |
23,9 |
16,4 |
45,9% |
|
EBITDA** |
0,0 |
(0,3) |
- |
0,0 |
3,0 |
(98,7%) |
|
Data consulting |
|||||||
Przychody ze sprzedaży* |
3,3 |
3,9 |
(16,0%) |
6,1 |
7,3 |
(17,2%) |
|
EBITDA** |
(0,2) |
0,7 |
- |
(0,4) |
1,1 |
- |
|
Data enrichment |
|||||||
Przychody ze sprzedaży* |
2,0 |
1,2 |
68,9% |
3,3 |
2,2 |
46,9% |
|
EBITDA** |
0,6 |
0,4 |
25,6% |
0,5 |
0,9 |
(45,1%) |
|
*Przychody przed wyłączeniami pomiędzy segmentami
**EBITDA podana przed wyłączeniami pomiędzy segmentami
Grupa odnotowała w II kwartale 2019 r. 0,3 mln zł straty na poziomie EBITDA, która była nieznacznie niższa od 0,1 mln zł straty w analogicznym kwartale w 2018 r. ale jednocześnie stanowiła poprawę w porównaniu do wyniku za I kwartał 2019 roku (strata EBITDA na poziomie 0,9 mln zł). Spadek rentowności zanotowany został w segmencie Data consulting - strata EBITDA na poziomie 0,2 mln zł wobec 0,7 mln zł zysku w II kwartale 2018 r. Pozostałe segmenty - Data acquisition i Data enrichment poprawiły wynik EBITDA.