Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Osłabienie koniunktury i spadki w produkcji przemysłowej odbiły się na wynikach LUG w II kwartale

Udostępnij
  • 81,57 mln zł (+6,4% r/r) szacunkowe  przychodów ze sprzedaży w I pół. 2019 roku
    oraz 39,52 mln zł (-5,1% r/r) w II kwartale;
  • 29,52 mln zł zysku brutto narastająco za sześć miesięcy (spadek o 6,9% r/r) oraz 12,27 mln zł zysku brutto w II kwartale (spadek  o 29,8% r/r) ;
  • 2,2 mln zł straty netto w II kwartale w stosunku do -0,95 w I pół. 2019 r.;
  • 3,27 mln zł EBITDA (spadek o  43,7% r/r) w ujęciu narastającym oraz -0,19 mln zł w II kwartale br.

LUG, jeden z czołowych europejskich producentów systemowych rozwiązań z zakresu profesjonalnej techniki świetlnej, opublikował szacunkowe wyniki za II kwartał i I półrocze 2019 roku. W pierwszej połowie roku sprzedaż osiągnęła poziom 81,57 mln zł, poprawiając ubiegłoroczny wynik o 4,91 mln zł pomimo spadku w II kwartale 2019 r. o 5,1% do wartości 39,52 mln zł. Na dynamikę przychodów w II kwartale br. wpływ miały wyniki wypracowane w czerwcu, w którym nastąpiły istotne przesunięcie inwestycji na kolejne miesiące, a co za tym idzie również przychodów.

Poziom przychodów Grupy Kapitałowej LUG w II kwartale roku przełożył się na zysk brutto na sprzedaży na poziomie 12,27 mln zł względem 17,48 mln zł (-29,8% r/r) w analogicznym okresie 2018 roku.
W II kwartale roku Grupa wypracowała skonsolidowany wynik EBITDA w wysokości -0,19 mln zł, natomiast w okresie 6 miesięcy 2019 roku wynik EBITDA spadł o 43,7% i wyniósł 3,27 mln zł. W okresie kwiecień – czerwiec bieżącego roku LUG odnotował stratę netto w wysokości 2,25 mln zł, natomiast wynik netto w ujęciu narastającym za 6 miesięcy bieżącego roku  uległ obniżeniu i wyniósł -0,95 mln zł.  Marża brutto na sprzedaży w  półroczu 2019 r. spadła o 5,2 pp r/r i osiągnęła poziom 36,2 proc. co jest podyktowane m.in. narastającą presją cenową wywołaną osłabieniem koniunktury w przemyśle. Analogicznie w II kw. br. marża brutto na sprzedaży spadła o 11,0 pp i osiągnęła poziom 31,0 proc. wobec 42,0 proc. wypracowanych w 2018 roku.

- Przyczyną zaistniałej sytuacji było najsilniejsze od 2012 roku osłabienie koniunktury w budownictwie oraz drastycznie słabe wyniki produkcji przemysłowej w Polsce. PMI w czerwcu spadło o 2,7% r/r co jest najgorszym wynikiem od ponad 2 lat.  To jeden z czynników gospodarczych, który bezpośrednio wpłynął na naszą działalność. Część spodziewanych przez nas decyzji inwestycyjnych naszych kontrahentów w kraju została odroczona. Śledzimy jednak na bieżąco sytuację i w mojej opinii możemy liczyć na poprawę wyników w kolejnych kwartałach roku. - mówi Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG S.A.

Projekty realizowane przez Grupę LUG mają charakter długoterminowy. Cykl życia projektu to średnio dwa-trzy lata. Warto jednak zauważyć, że strategicznym kierunkiem rozwoju Grupy Kapitałowej LUG S.A. jest internacjonalizacja biznesu i rozwój na rynkach międzynarodowych.

- Zmiany gospodarcze zachodzące w Polsce takie jak presja cenowa czy osłabienie koniunktury wpłynęły na naszą decyzję o wzmocnieniu aktywności w zakresie rozwoju rynków eksportowych. W tym celu skonsolidowaliśmy struktury sprzedażowe i wzmocniliśmy zespół odpowiedzialny za ekspansję zagraniczną. To kolejne decyzje, które mają  uniezależnić nas od lokalnej koniunktury, a tym samym wpłynąć na poprawę przychodów. Dzięki nim chcemy także szybciej realizować naszą strategię internacjonalizacji podkreśla Ryszard Wtorkowski.

Prezentowane wartości mają charakter szacunkowy i mogą ulec zmianie. Skonsolidowany raport Grupy Kapitałowej LUG S.A. za II kwartał 2019 roku zostanie opublikowany 14 sierpnia 2019 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus