Przychody Grupy K2 były w 2018 r. równe 108,79 mln zł, o 1,4% mniej w porównaniu z poprzednim rokiem. Zysk operacyjny spadł w ubiegłym roku do 3,05 mln zł z 5,06 mln zł w 2017 r. Natomiast zysk netto spółki wyniósł w 2018 r. 2,33 mln zł wobec 3,79 mln zł rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu K2I (K2INTERNT) do akcjonariuszy:
Szanowni Państwo,
Grupa K2 zamknęła rok 2018 drugim najlepszym wynikiem finansowym w swojej historii mimo zróżnicowanego obrazu wyników i osiągnięć poszczególnych segmentów. Niezadowalające okazały się przede wszystkim procesy pozyskiwania nowych Klientów w segmencie agencyjnym oraz mediowym. Wprowadzone jednak w drugiej połowie zeszłego roku zmiany przyniosły już zamierzone efekty. Obydwa segmenty otworzyły nowy rok z obiecującym portfelem zamówień.
Jak zawsze, istotny wpływ na ogólny wynik Grupy miał rozwój relacji biznesowych z obecnymi Klientami, którzy zwiększali swoje wydatki zarówno na usługi reklamowe jak i technologiczne.
Do grona nowych Klientów dołączyły m.in. takie marki jak: Samsung, Flying Tiger Copenhagen, Ipsen, PURO Hotels, Grupa Neuca, Komenda Główna Policji czy Komisja Nadzoru Finansowego.
Grupa K2 zanotowała sezonową poprawę wyników w czwartym kwartale 2018 roku. Odnotowane wyniki były jednak poniżej poziomów osiągniętych w rekordowym czwartym kwartale 2017 roku. W efekcie, wyniki całego 2018 roku, dodatkowo obciążone kosztami programu opcyjnego dla członków kierownictwa spółki zależnej FABRITY Sp. z o.o i przy słabszych efektach działań sprzedażowych w segmencie agencyjnym oraz mediowym, są na niższych poziomach w stosunku do roku 2017. Wyniki roku 2018, mimo osłabienia w stosunku do roku 2017, są jednak drugimi co do wysokości wynikami na poziomie operacyjnym i EBITDA na przestrzeni ostatnich 7 lat.
Prognozy wzrostu rynków, na których działa Grupa K2 są optymistyczne. Nastroje Klientów mimo napływających sygnałów spowolnienia gospodarczego są nadal pozytywne. Kolejny rok z rzędu, największym wyzwaniem będzie zapewnienie odpowiedniej liczby wykwalifikowanych specjalistów do obsługi coraz bardziej zaawansowanych projektów i sprostanie rosnącym wymaganiom rynku pracy.
W 2019 roku główne cele strategiczne Grupy nie ulegną zmianie. Naszym celem pozostanie zrównoważony rozwój oparty o interesy Inwestorów, Klientów oraz Pracowników.
Segment agencyjny, w którym działa Agencja K2, po niezadowalającym biznesowo roku 2018 spodziewa się powrotu na ścieżkę wzrostu. Odświeżona marka i wprowadzenie do oferty nowych usług w ramach K2Bots.AI ma zapewnić realizację tego celu.
K2 Media działająca w segmencie mediowym, rozpoczęła proces zmiany marki na K2 Precise. Wynika to z repozycjonowania spółki i skupienia się na usługach z zakresu precise marketing, w tym przede wszystkim programatic, paid search i paid social. K2 Precise położy również nacisk na konsulting i analitykę danych dla swoich największych Klientów. Spółka pozostanie także aktywna w podstawowych obszarach związanych z zakupem mediów.
Spółka FABRITY działająca w segmencie produkcji oprogramowania dedykowanego dla biznesu, po bardzo dobrze zakończonym roku 2018, istotnie przyczyniła się do osiągnięcia pozytywnych wyników Grupy K2. W kolejnym roku zamierza utrzymać tempo wzrostu przychodów w przedziale 15-20% i skupić się na rozwoju sił sprzedażowych, skupionych w szczególności na rynkach Europy Zachodniej. Spółka planuje również zwiększenie udziału przychodów w segmencie outsourcingu specjalistów IT.
Spółka OKTAWAVE, która dostarcza wydajną i bezpieczną chmurę obliczeniową, zakłada rozwój sprzedaży na poziomie rynkowego tempa wzrostu poprzez pełną komercjalizację drugiego centrum danych. Dzięki temu spodziewane jest pozyskanie nowych Klientów dotychczas niedostępnych dla OKTAWAVE. Po zakończonym projekcie inwestycyjnym Horizon, spółka skupi się zarówno na rozwoju technologii Kubernetes i jej dalszej optymalizacji, jak również udoskonaleniu istniejących produktów oraz usług. Wprowadzi również do oferty usługi z zakresu konsultingu i wdrożeń konkurencyjnych chmur obliczeniowych.
W 2018 roku Grupa K2 zakończyła proces przeglądu opcji strategicznych związany ze sprzedażą aktywów reklamowych, mediowych i infrastrukturalnych stawiając na ich dalszy organiczny rozwój w Polsce i za granicą.
Grupa K2 działa na perspektywicznych rynkach usług reklamowych i mediowych oraz produktów cyfrowych opartych o nowe technologie. Wszystkie te rynki charakteryzowały się w przeszłości dynamicznym wzrostem nawet przy niesprzyjającej koniunkturze gospodarczej. Aktualne prognozy specjalistów potwierdzają kontynuację tych trendów.
Wierzę, że bieżące inwestycje Grupy K2 w rozwój produktów i zaawansowanych usług, pozyskany na przełomie roku portfel zamówień oraz utrzymanie w zespole najlepszych specjalistów, zapewnią Grupie stabilny wzrost w tempie rozwoju rynków, na których działa.
Chciałbym przy tym złożyć podziękowania naszej Radzie Nadzorczej, Akcjonariuszom, Klientom oraz Pracownikom za wsparcie oraz zaufanie w roku 2018.
Tomasz Tomczyk, Prezes Zarządu, Warszawa, dn. 28.03.2019
Szczegółowe dane finansowe Grupy K2 są dostępne na jej profilu w zakładce analiza finansowa.