Amica, największy polski producent AGD, ma za sobą kolejny udany kwartał. Wzrostowi przychodów towarzyszyły solidne wyniki finansowe, a do akcjonariuszy trafi dywidenda wyższa rok do roku o 33%. Jednocześnie spółka sukcesywnie wprowadza do oferty w kolejnych krajach nową linię produktową Amica X-type oraz rozpoczyna prace nad projektem Amica 4.0
- Wprowadziliśmy linię X-type w Polsce, kolejne rynki to Niemcy i Skandynawia. W drugiej połowie roku nowa linia produktowa wejdzie na rynki wschodnie, a w przyszłym roku na rynek brytyjski. To wydarzenie bez precedensu w skali ostatnich kilku lat. W rezultacie spodziewamy się impulsu wzrostowego dzięki linii X-type, która poza obszarem designu i właściwości technicznych oferuje jeszcze szereg innowacji, ułatwiających wykonywanie zadań kuchennych – podkreślił Michał Rakowski, Członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych.
Wskazał, że na trudnym, słabszym rynku rosyjskim nowa linia X-type powinna istotnie wesprzeć służby handlowe, które przekonują lokalnych dystrybutorów nie tylko siłą łańcucha dostaw, ale również siłą produktów.
- Na Wschodzie cieszy nas na pewno silny wzrost sprzedaży na Ukrainie. Jesteśmy zadowoleni również z Zachodu, gdzie Niemcy rosną blisko o 20%. Uwalniamy też synergie we Francji i Wlk. Brytanii, zastępując stopniowo w zakresie sprzętu grzejnego towary nabywane od zewnętrznych dostawców przez nasze spółki zależne Sideme i CDA wyrobami z naszej fabryki we Wronkach – powiedział CFO Michał Rakowski.
Nakłady CAPEX w bieżącym roku powinny zbliżyć się do 70 mln PLN, z czego 15 mln PLN zostało wydatkowane w I kw. Do końca 2018 roku w specjalnej strefie ekonomicznej, na której terenie ulokowany jest zakład we Wronkach, AMC (AMICA) zainwestowała w dwa lata 180 mln PLN (przede wszystkim wzrost mocy produkcyjnych oraz zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania). Dzięki ulgom podatkowym z tego powodu Amica zaksięgowała znaczne aktywo podatkowe (około 70 mln PLN), które teraz jest „konsumowane”.
- W efekcie obecnie księgujemy już wysokie wartości podatku odroczonego, co może zaburzać analizy zysku netto rok do roku. Dlatego skupiamy się na wartościach takich jak na przykład EBITDA – zaznaczył CFO Grupy Amica, odpowiadając na pytania uczestników spotkania.
Obecne moce produkcyjne kuchni i piekarników w zakładzie we Wronkach to około 1,5 mln sztuk rocznie. W roku 2023, zgodnie ze strategią HIT2023, moce wytwórcze mają wzrosnąć do 2 mln sztuk sprzętu grzejnego. W rezultacie kolejnych inwestycji Amica może w perspektywie 4-5 lat zaksięgować kolejne 50 mln PLN aktywa podatkowego, czyli kwoty ulgi podatkowej, będącej benefitem inwestowania w ramach specjalnej strefy ekonomicznej.
Grupa Amica, tak jak zapowiedział na konferencji podsumowującej rok 2018 Prezes Jacek Rutkowski, pracuje nad aktualizacją strategii. Warto bowiem zauważyć, że Amica jako pierwsza spółka notowana na GPW ogłosiła aż 10-letnią strategię, a jednocześnie uwarunkowania – szczególnie dotyczące rynków wschodnich, istotnie się zmieniły od lat 2013-2014.
- Prawdopodobnie jesienią zaprezentujemy aktualizację naszej strategii. Na pewno można spodziewać się położenia silnego akcentu na digitalizację i zmodyfikowania celów finansowych – wskazał CFO Michał Rakowski.
Podtrzymał przy tym deklaracje przedstawicieli Amiki co do analizy możliwości zakupu mocy produkcyjnych poza segmentem grzejnym oraz co do intencji skokowego rozwoju na rynku hiszpańskim i włoskim, gdzie w grę wchodzą przejęcia dystrybutorów oraz licencjonowanie marek.
- Jeśli chodzi o Hiszpanię, to wciąż trwają rozmowy dotyczące dzierżawy marki Fagor. Spodziewam się, że we wrześniu sprawa powinna być tutaj już jasna. Tworzymy oczywiście różne plany co do możliwości większego zaistnienia w Hiszpanii czy we Włoszech, ale na razie jest za wcześnie, aby je ujawniać – odpowiedział Michał Rakowski, Członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych, na pytania uczestników spotkania dotyczące planów akwizycyjnych.