Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Niższy zysk Amica w I kwartale 2019 r. Spółka miała 13,48 mln zł wyniku netto

Udostępnij

Amica, największy polski producent dużego AGD, kontynuuje długookresowy trend wzrostu skali działania. W roku 2018 skonsolidowane przychody zbliżyły się do 3 mld zł, a w pierwszym kwartale bieżącego roku – po wzroście o 7% rdr – doszły do 680 mln zł. Pozwoliło to Grupie AMC (AMICA) wygenerować w okresie styczeń-marzec br. nieco lepsze w ujęciu rok do roku  wyniki na poziomie operacyjnym i EBITDA, odpowiednio 30 mln zł i 43 mln zł. Z kolei na wynik brutto wpływ miały niższe saldo działalności finansowej, a rezultat netto (13,5 mln zł) obarczony był wyższym podatkiem dochodowym, szczególnie w części odroczonej. Jest to efekt pełniejszego wykorzystywania aktywa podatkowego, związanego z ulgami specjalnej strefy ekonomicznej (7,7 mln zł w I kw.).

Po najważniejszym sezonowo w branży AGD czwartym kwartale, kiedy marża operacyjna Grupy Amica wzrosła o 1,9 pkt. proc. rdr, wynik EBITDA zwiększył się o 47% rdr, a zysk brutto o 79% rdr, pierwszy kwartał obecnego roku był spokojniejszym czasem, w którym budowaliśmy pozycję na kolejne okresy – komentuje Michał Rakowski, Członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych.

Otoczenie rynkowe i presja kosztowa pozostają wyzwaniami w bieżącym roku. Konsekwentnie realizujemy jednak wytyczoną ścieżkę wzrostu, podejmując liczne inicjatywy zwiększające sprzedaż i efektywność operacyjną. W tym drugim obszarze znaczne benefity przynosi nam oczywiście automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z centrum logistycznym przy fabryce kuchni  we Wronkach – dodaje.

Warto zauważyć, że Grupa Amica dzieli się sukcesem bezpośrednio z akcjonariuszami, będąc spółką dywidendową. Z zysku roku 2018 wypłacone zostanie 4 zł dywidendy na akcję (łącznie 30,1 mln PLN), co oznacza wzrost o 33% względem poprzedniego roku (3 zł na akcję). Jej wypłata nastąpi 6 czerwca. br.  

Patrząc na strukturę geograficzną przychodów Grupy Amica w I kw. 2019 roku, widać dalszy dynamiczny rozwój w Europie Zachodniej (+11% rdr), będącej największym rynkiem z udziałem w całkowitej sprzedaży produktów i towarów na poziomie 45% (ponad 289 mln zł). W Niemczech wzrosła sprzedaż szerokiego asortymentu, w Wlk. Brytanii szczególnym powodzeniem cieszyły się kuchnie wolnostojące, a we Francji szerzej - sprzęt grzejny. Na rynku polskim (+8% rdr), który odpowiadał za 26% łącznej sprzedaży, dynamicznie wzrosła sprzedaż pralek i lodówek. Rynki wschodnie stanowiły 13% w całkowitej sprzedaży Grupy Amica, a za spadek wartościowy o 6% rdr odpowiadał regres w sprzedaży towarów handlowych w Rosji, przy czym jednocześnie wartość sprzedaży sprzętu grzejnego wzrosła o 3%. Co więcej, przychody z rynku ukraińskiego zwiększyły się o 30% rdr. W Skandynawii, stanowiącej 9% łącznej sprzedaży (wartościowo +12% rdr) asortymentem mocno wzrostowym były lodówki i zmywarki. Natomiast w regionie Południe, stanowiącym 7% w obrotach (wartościowo +6% rdr), kwartał upłynął pod znakiem zrównoważonego rozwoju.

Wzrost Grupy Amica wspiera obecnie ekspansja produktowa. Do oferty wprowadzono w tym roku nową linię produktów do zabudowy Amica X-type, która została zaprezentowana na ostatnich targach IFA w Berlinie oraz Ptak Expo w Polsce. Nowe produkty - oprócz atrakcyjnej stylistyki - oferują również innowacyjne rozwiązania użytkowe. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei system BakingPro gwarantuje idealną, równomierną dystrybucję ciepła oraz stabilną temperaturę w całym piekarniku. Dodatkowo w ramach nowej linii Amica wprowadza do oferty urządzenia, których do tej pory nie miała w portfolio produktów przeznaczonych na rynek polski, jak szuflada grzejna i winiarki, które z powodzeniem sprzedaje m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii.

Warto wskazać, że Zarząd Grupy Amica rozpoczął prace nad projektem Amica 4.0. Jest to największe w historii firmy zadanie, dotyczące informatyzacji i digitalizacji procesów związanych zarówno z zarządzaniem zakupami i marketingiem, jak również planowaniem, projektowaniem i procesami produkcyjno-logistycznymi.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus