Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

TXM skupia działalność na polskim rynku i rozpoczyna restrukturyzację sieci

Udostępnij

TXM Textilmarket, polska sieć dyskontów odzieżowych, poinformowała o złożeniu wniosku o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego w formie przyspieszonego postępowania układowego. Zarząd Spółki wierzy, że podjęte działania pozwolą usprawnić funkcjonowanie sieci oraz zapewnić stabilizację jej sytuacji finansowej w przyszłości.

Przyjęte założenia restrukturyzacji opierają się na utrzymaniu i dalszym rozwoju dotychczasowej działalności TXM, przy uwzględnieniu zmian organizacyjnych niezbędnych do osiągnięcia wyznaczonych celów. W ramach zainicjowanego procesu Spółka będzie dążyła do zawarcia układu z wierzycielami.

- Jesteśmy nastawieni na otwarty dialog z kontrahentami i bankami finansującymi. Banki bardzo dobrze znają naszą sytuację i wstępnie zgodziły się na utrzymanie finansowania TXM, do czasu przedstawienia wszystkim wierzycielom ostatecznego planu restrukturyzacji. Wierzymy, że uda nam się wypracować porozumienie, które - biorąc pod uwagę sytuację Spółki - będzie satysfakcjonujące dla wszystkich stron - mówi Bogusz Kruszyński, p.o. Prezesa Zarządu TXM.

Wraz z wnioskiem o rozpoczęcie postępowania Spółka złożyła wstępną wersję planu restrukturyzacji. Zakłada on m.in. zakończenie działalności za granicą, zamknięcie nierentownych sklepów w Polsce oraz optymalizację zapasu i dalszą redukcję kosztów.

- Restrukturyzacja Grupy obejmie szereg inicjatyw optymalizujących działania sieci, które w efekcie mają doprowadzić do poprawy bieżącej płynności i wyników finansowych TXM - komentuje Agnieszka Smarzyńska, Wiceprezes Zarządu TXM. – W realizacji naszego ambitnego planu możemy liczyć na naszych Akcjonariuszy, którzy wierzyli w nas i nadal wierzą. W sierpniu ubiegłego roku wsparli nas kapitałem obejmując emisję po cenie znacznie wyższej niż rynkowa, jednak ostatecznie nie udało nam się uniknąć pogłębionej restrukturyzacji. Obecnie wspierają nas w planowaniu i wdrażaniu działań naprawczych – dodaje.

W przygotowaniu planu naprawczego pomagają Spółce również eksperci z Ernst & Young. Efekty ich prac powinny być znane do połowy maja br., z kolei do końca maja TXM przedstawi wszystkim wierzycielom ostateczny plan restrukturyzacji.

- Doradcy, z którymi obecnie współpracujemy, to wysokiej klasy specjaliści w obszarze retail, sprzedaży oraz procesów restrukturyzacyjnych. Niektórzy członkowie zespołu w przeszłości wspierali projekt restrukturyzacji spółki Monnari, który zakończył się biznesowym sukcesem. Jesteśmy przekonani, że wspólnie opracujemy skuteczny i trwały plan przywrócenia TXM na ścieżkę rozwoju - mówi Marcin Łużniak, Wiceprezes Zarządu TXM.

TXM opublikował dziś wstępne wyniki finansowe za 2018 rok oraz dane dot. sprzedaży w marcu br.

W ubiegłym roku Grupa osiągnęła skonsolidowane przychody na poziomie 353,5 mln zł, co stanowi spadek o 8,5% w ujęciu rocznym. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 140,5 mln zł, co oznacza marżę brutto na poziomie 39,7%, o 0,9 p.p. wyższą niż rok wcześniej. Ujemne wyniki netto i na poziomie operacyjnym są wynikiem m.in. odpisów na rzeczowe aktywa trwałe w planowanych do zamknięcia sklepach na rynku polskim i rumuńskim, a także odpisu na należności handlowe od spółki rumuńskiej.

TXM wypracował w marcu br. przychody w wysokości ok. 22 mln zł. Obroty osiągnięte przez Grupę w ubiegłym miesiącu były o 20% niższe niż w analogicznym okresie 2018 roku, jednak zostały zrealizowane przy niższej o blisko 6% powierzchni sieci handlowej. Warto również dodać, iż marzec 2018 r. był okresem przedświątecznym, co wspierało sprzedaż w tamtym okresie. W ujęciu narastającym, w pierwszych trzech miesiącach br. przychody Grupy TXM wyniosły 64 mln zł.

Sieć TXM na koniec marca składała się z 375 sklepów własnych o łącznej powierzchni 100,0 tys. m2 i była o 5,8% niższa niż na koniec marca 2018 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus