Mercator Medical, dostawca rękawic jednorazowych na rynkach blisko 70 krajów świata, zanotował w 2018 roku aż 40-procentowy wzrost skonsolidowanej sprzedaży, której wartość przekroczyła 420 mln PLN. Jednocześnie rekordowy okazał się również wynik EBITDA, który zwiększył się wobec trudnego dla branży roku 2017 o 112%, do 30,6 mln PLN.
- Realizowaliśmy z sukcesami założenia strategii rozwoju zarówno w obszarze dystrybucji, gdzie sprzedaż w Europie Zachodniej wzrosła o 221%, jak również w obszarze produkcji. Z końcem września uruchomiliśmy ostatnią linię produkcyjną w naszej flagowej inwestycji, czyli fabryce rękawic nitrylowych, dzięki czemu już w 2018 roku wartość sprzedanych rękawic z własnej produkcji wzrosła o 124%, a bieżący rok będzie już w pełni pokazywał nasze możliwości wytwórcze przy dalszej ekspansji handlowej – podkreśla dr Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu MRC (MERCATOR).
Dzięki sukcesywnemu oddawaniu nowych mocy wytwórczych i globalnemu popytowi na rękawice jednorazowe wyraźnie przyspieszył długoterminowy trend wzrostowy skali działalności Grupy Mercator. O ile w pierwszej połowie roku skonsolidowane przychody wzrosły o 19% rdr, o tyle w III kw. o 46%, a w IV kw. już o 74%, do 131,7 mln PLN.
- Choć rezultaty finansowe, wypracowane dzięki tak szybkiej ekspansji sprzedażowej, wykazują duże dynamiki, to mamy zdecydowanie większe ambicje. Wyniki roku 2018 byłyby istotnie wyższe, gdyby nie aprecjacja dolara w II połowie roku, która spowodowała spadek marż w segmencie dystrybucyjnym. Z kolei zysk netto nie powinien być wprost porównywany do lat wcześniejszych ze względu na czysto księgową wycenę kredytu dolarowego oraz wyższe koszty finansowe, ściśle związane z finansowaniem wzrostu mocy wytwórczych – podkreśla Witold Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical S.A.
Nowa fabryka zwiększyła możliwości bezpośrednich dostaw kontenerowych do klientów w USA. Na rynku tym w 2018 roku Grupa Mercator Medical potroiła sprzedaż, realizując największy nominalny wzrost wartości przychodów z pojedynczego rynku (+62,5 mln PLN). Z kolei największy procentowy wzrost przychodów wśród istotnych rynków zanotowano we Włoszech, gdzie wartość sprzedaży wzleciała w ujęciu rok do roku o 586%, do 5,7 mln PLN.