Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Amica jest optymistycznie nastawiona w kwestii marż produktów

Wojciech Kocikowski
Wojciech Kocikowski
Udostępnij

AMC (AMICA) z optymizmem patrzy na marże swoich produktów, dzięki spowalniającemu wzrostowi cen komponentów, wynika ze słów wiceprezesa Wojciecha Kocikowskiego. Spółka podkreśla, że w przeciwieństwie do I półrocza, w którym marże znalazły się pod silną presją kosztową, w III kwartale br. Amica zanotowała już wyraźne wzrosty marży EBITDA, brutto i netto.

"Oceniamy, że wzrost cen komponentów stracił już impet. Dlatego też optymistycznie patrzymy na marże produktów, choć niewiadomą pozostaje zachowanie rynku pracy w przyszłości. Co do rentowności sprzedaży towarów, sytuacja nie jest jeszcze jednoznaczna, ale widzimy symptomy stabilizacji. Jednocześnie dużym wsparciem dla tegorocznych wyników jest uruchomiony we wrześniu zeszłego roku zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania, który generuje istotne oszczędności kosztowe względem wcześniejszego outsourcingu magazynowego. Ogólna dyscyplina kosztowa i zoptymalizowane wydatki marketingowe również pozytywnie wpływają na osiągane rezultaty" - powiedział Kocikowski, cytowany w komunikacie.

Amica kontynuuje dwucyfrowe tempo zwiększania skali biznesu, podano także w materiale. Po wzroście skonsolidowanych przychodów do 773,1 mln zł w III kw. br. (+10% r/r), ich wartość za ostatnie cztery kwartały to rekordowe 2 842,3 mln zł.

"Cieszy nas sprzedaż w Polsce, która w minionym kwartale wzrosła o 14% w ujęciu r/r. Konsekwentna ekspansja geograficzna Grupy Amica przekłada się również na wzrosty innych obszarów geograficznych, w tym Europy Zachodniej (+13% r/r), gdzie od II kw. 2017 r. konsolidowana jest francuska spółka dystrybucyjna Sideme. Coraz mocniej zbliżamy się do przekroczenia progu 3 mld zł rocznych przychodów" - skomentował wiceprezes ds. finansowych.

Grupa zauważa, że Amica realizując ekspansję sprzedażową oraz prowadząc znaczne inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych, stabilnie utrzymuje bezpieczne wskaźniki zadłużenia i płynności. Na koniec września posiadała 84,7 mln zł gotówki i jej ekwiwalentów, a wskaźnik zadłużenia netto wobec EBITDA LTM znajduje się na bezpiecznym poziomie 1,33.

Wzrost Grupy Amica w najbliższych kwartałach wspierać będzie ekspansja produktowa, zapowiedziano także. Do oferty zostanie wprowadzona nowa linia produktów do zabudowy Amica X-Type, która została zaprezentowana na tegorocznych targach IFA w Berlinie oraz Ptak Expo w Polsce.

"Z linią X-Type wiążemy duże nadzieje sprzedażowe, tym bardziej, że oprócz atrakcyjnej stylistyki oferuje ona również innowacyjne rozwiązania użytkowe" - wskazał Kocikowski.

"Nowy piekarnik wyróżnia się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, pozwalający na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Komora piekarnika jest dużo większa niż dotychczas, a co za tym idzie - nowy jest również sposób dystrybucji ciepła. Dla użytkowników linii Amica X-Type oznaczać będzie to możliwość upieczenia np. bardzo dużej pieczeni lub zmieszczenie na blasze większej liczby muffinów. Dodatkowo w ramach nowej linii Amica wprowadzi do oferty urządzenia, których do tej pory nie miała w portfolio produktów przeznaczonych na rynek polski, jak szuflada grzejna i winiarki, które z powodzeniem sprzedaje m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii" - czytamy dalej.

W samym III kw. Amica odnotowała 27,93 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 22,15 mln zł zysku rok wcześniej. Marża EBITDA wzrosła o 1,2 pkt proc. r/r do 7,2%.

Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus