Prawie dwie trzecie Polek odkładając pieniądze wybiera całkowicie bezpieczne produkty, przedkładając brak ryzyka nad zysk. Jedna trzecia podzieliłaby swoje oszczędności pomiędzy kilka produktów o zróżnicowanym stopniu ryzyka. Prawie 60% ankietowanych zanim podejmie decyzję dotyczącą oszczędzania i inwestowania pieniędzy, porównuje szczegółowe informacje, aby podjąć optymalną decyzję, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Banku.
Blisko 78% badanych zadeklarowało, że lubi wiedzieć, ile pieniędzy ma do dyspozycji, skrzętnie kontrolując przychody i wydatki. Ponad 61% Polek wie, ile aktualnie środków ma na koncie. Prawie co piąta „zaciska pasa", aby jak najszybciej spłacić swoje zobowiązania.
"Jak wynika z badania Deutsche Bank rola „strażniczki domowego ogniska", zapewniającej przetrwanie i poczucie bezpieczeństwa wciąż przejawia się w zachowaniach finansowych współczesnych kobiet. To typowa kobieca przezorność sprawia, że decyzje finansowe, które mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie w przyszłości, podejmujemy rozważnie i z namysłem" - powiedziała dyrektor bankowości detalicznej i inwestycyjnej Deutsche Bank. Monika Szlosek, cytowana w komunikacie.
Aż 44% aktywnych zawodowo kobiet samodzielnie podejmuje decyzje związane
z pieniędzmi. Niezależność finansowa i umiejętność zarządzania finansami dają kobietom poczucie własnej wartości. "Współczesne pracujące kobiety nie pragną już być na utrzymaniu kogoś, kto lepiej od nich zarabia" - zaznaczyła prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej.
Oszczędności dają kobietom poczucie bezpieczeństwa, jednak 40% deklaruje, że nie ma wystarczającego zabezpieczenia finansowego, by czuć się bezpiecznie.
"Cieszy nas fakt, że jedna trzecia badanych zadeklarowała, że bardzo lubi oszczędzać, a kolejna grupa – tj. 18% odpowiedziała, że raczej lubi. Łącznie aż 51,2% aktywnych zawodowo Polek preferuje długoterminowe oszczędzanie. To pokazuje, że kobiety myślą o przyszłości swojej i swoich bliskich, chcą być przygotowane finansowo na różne okoliczności. Mamy nadzieję, że z roku na rok świadomość Polek w tym obszarze będzie rosła, a w ślad za nią skłonność do oszczędzania i bardziej aktywnej formy pomnażania kapitału, jaką jest inwestowanie części środków" - uważa Monika Szlosek.
Myśląc o przyszłości swojego gospodarstwa domowego w perspektywie ponad 10 lat, więcej niż co druga badana (55,6%), ma pewne obawy, ale mimo to sądzi, że raczej ani jej, ani jej najbliższym nie grożą poważne kłopoty finansowe. Niemal 17% czuje się bezpiecznie myśląc o finansowej przyszłości swojego domu. Podobny odsetek (15%) obawia się
o przyszłość, ponieważ ma duże zobowiązania np. w postaci kredytu hipotecznego. Tylko nieco ponad 3% badanych nie zajmuje się myśleniem o tak odległej przyszłości.
Niemal połowa respondentek (48% ocenia sytuacją finansową swojej rodziny jako przeciętną. Nieco mniej (ponad 43%) jako raczej dobrą. Najbardziej optymistycznie na finanse swoje i swojej rodziny patrzy 5% zapytanych. Jako raczej złą i bardzo złą, swoją sytuację finansową oceniło odpowiednio 1,9% i 1,6% ankietowanych.
Aż 95% Polek zadeklarowało, że posiada konto osobiste. Zapytane o inne produkty bankowe, najczęściej wskazywały na kartę kredytową (prawie 46%) i lokaty (niespełna 37%). Dokładnie jedna trzecia (33%) wskazała na ubezpieczenie, niemal co czwarta (23%) kobieta zadeklarowała posiadanie kredytu hipotecznego. Nieco mniej (prawie 16%) korzysta z kredytu gotówkowego. Identyczny odsetek kobiet przyznał, że posiada program emerytalny.
Jedynie co dziesiąta pracująca Polka aktywnie korzysta z produktów inwestycyjnych, co nie stanowi dużego odsetka.
Ponad 40 % ankietowanych Polek nie zaciąga kredytów konsumpcyjnych ani nie korzysta z kredytu w karcie kredytowej. Więcej niż co druga preferuje dostęp do banku za pomocą internetu (55 % a zdecydowanie mniej (36%) woli udać się osobiście do oddziału
i porozmawiać z doradcą. Ponad 5% kontaktuje się ze swoim bankiem telefonicznie,
a tylko 2,4% za pomocą aplikacji lub strony mobilnej.
Prawie połowa Polek (48%) za zakupy najchętniej płaci kartą debetową. Z kolei niecałe 30% preferuje płatność gotówką wypłaconą wcześniej w bankomacie. Niespełna 15%. korzysta w tym celu z karty kredytowej. Zdecydowana większość kobiet (90%) woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych, niż w sklepach internetowych (10%).
Badanie ogólnopolski przeprowadzone na zlecenie Deutsche Banku obejmowało próbę 1067 kobiet w wieku od 18 do 65 lat, z wyłączeniem tych, które pozostają poza rynkiem pracy.