Orbis planuje capex bez zdarzeń jednorazowych - takich jak wykup hoteli, czy ewentualne akwizycje - w przedziale 150-170 mln zł w latach 2018-2019, poinformował członek zarządu i dyrektor finansowy Marcin Szewczykowski. Pomimo wzrostu kosztów ORB (ORBIS) liczy na wzrost wyników operacyjnych i marżowości, dodał.
"Obecnie mamy 14 500 pokoi własnych, w II połowie roku otworzymy jeszcze 350. Bez zdarzeń jednorazowych, takich jak wykup hoteli, czy ewentualne akwizycje poziom capexu powinien być w przedziale 150-170 mln zł" - napisał Szewczykowski podczas czatu inwestorskiego w serwisie Stockwatch.pl, zapytany o planowamy capex na lata 2018-2019.
Zapowiedział też, że pomimo wzrostu kosztów Orbis liczy na wzrost wyników operacyjnych i marżowości.
"Wzrost płac oraz usług outsorcingowych to główne czynniki wpływające na stronę kosztową w grupie Orbis. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że dynamika wzrostu może być nieco wyższa niż wzrostu sprzedaży. Jeśli uda nam się utrzymać wzrost sprzedaży na poziomie 5-6%, to pomimo wzrostu kosztów powinniśmy zagwarantować wzrost wyników operacyjnych i marżowości" - wskazał CFO.
"Bogacenie się społeczeństwa, wzrost gospodarczy i ruch turystyczny, to główne czynniki wpływające na wzrost branży hotelarskiej. Ponad 5-proc. wzrost RevPar-u i obserwując 2018 r. nie widzimy przesłanek, aby ten trend miał się zmienić" - dodał.
Zapowiedział też, że Orbis przedstawi prognozę finansową razem z wynikami I półrocza.
"Blisko 6-proc. wzrost RevPAR w I kw. nastraja nas pozytywnie na dalszą część roku. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami głównym czynnikiem tego wzrostu była średnia cena (blisko 4%). Należy pamiętać o dwóch elementach, po pierwsze I kw. stanowi kilkanaście procent rocznego obrotu (low season), a po drugie kluczem do dobrego wyniku będzie wzrost sprzedaży, ale także monitorowanie wzrostu kosztów płac" - poinformował członek zarządu i dyrektor finansowy Marcin Szewczykowski.
W raporcie spółka podała, że w I kwartale 2018 r. RevPAR był wyższy o 5,8% w ujęciu like-for-like i wyniósł 136 zł.
"Podobnie jak w ubiegłych kwartałach, do osiągnięcia tego poziomu przyczynił się wzrost średniej ceny za pokój (ARR), która osiągnęła wartość 222,7 zł w ujęciu like-for-like (wzrost o 3,8% w stosunku do pierwszego kwartału 2017 roku) oraz wzrost frekwencji o 1,2 pkt proc. [do 61,1%] w porównaniu do roku ubiegłego. Rosnące wskaźniki operacyjne odnotowano we wszystkich krajach Europy Wschodniej, w których Orbis prowadzi działalność" - czytamy w raporcie.
Największy przyrost wskaźnika RevPAR w Polskich miastach na poziomie 13,5% zanotowano w Poznaniu. Wśród miast Europy Wschodniej, w których działa grupa, wysoki wskaźnik przychodu na 1 dostępny pokój odnotowały hotele w Sofii, Rydze i Budapeszcie, podano także.
"Dzisiejsza frekwencja na poziomie 61% w low season jest porównywalna z całorocznym poziomem frekwencji np. w 2014 r., dlatego trudno nie być zadowolonym z osiągniętego wskaźnika" - wskazał Szewczykowski.
Grupa Orbis jest największym operatorem hotelowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 1997 r. Partnerem strategicznym Orbisu jest AccorHotels. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spółki sięgnęły 1,46 mld zł w 2017 r.