British Automotive Holding (BAH (BAHOLDING)) odnotował 48,06 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2017 r. wobec 46,73 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
"Dynamiczny rozwój biznesu przekłada się na co najmniej satysfakcjonujące wyniki finansowe grupy. 2017 r. zamknęliśmy ze 742,6 mln zł skonsolidowanych przychodów, 57,6 mln zł zysku operacyjnego oraz blisko 48,1 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej. Zysk netto za rok obrotowy, uwzględniający wyniki wydzielonej działalności deweloperskiej, wyniósł niemal 80 mln zł [79,66 mln zł wobec 69,02 mln zł rok wcześniej]" - napisał prezes Mariusz Książek w liście załączonym do raportu rocznego.
"Bardzo dobra kondycja biznesowa grupy pozwala nam równolegle inwestować w dalszy dynamiczny rozwój oraz dzielić się wypracowanym zyskiem z akcjonariuszami. Zgodnie ze zaktualizowaną polityką dywidendową zarząd spółki zarekomenduje akcjonariuszom przeznaczenie 80% zysku z działalności kontynuowanej grupy za 2017 r. na wypłatę dywidendy. Chcąc dodatkowo zwiększyć inwestycyjną atrakcyjność naszej spółki, zdecydowaliśmy się, jako pierwszy emitent z rynku głównego GPW, na wprowadzenie regularnych, ratalnych wypłat dywidendy. i tak w tym roku nasi akcjonariusze mogą liczyć nie tylko na wypłaconą w dwóch ratach dywidendę z zysku za 2017 r., ale i na pierwszą ratę dywidendy zaliczkowej z zysku za 2018 r." - napisał także prezes.
Zysk operacyjny wyniósł 57,62 mln zł wobec 60,06 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody z dział. kont. sięgnęły 742,63 mln zł w 2017 r. wobec 657,61 mln zł rok wcześniej.
"O wzroście przychodów przesądził 20-proc. wzrost wolumenu sprzedaży samochodów w segmencie importerskim. Rentowność operacyjna w 2017 r. wyniosła 7,8%, wobec 9,1% rok wcześniej, na co złożyła się m.in. zmiana miksu sprzedawanych samochodów, jak również niższa sprzedaż dilerska samochodów, związana z przebudową warszawskiego salonu przy ul. Waszyngtona" - czytamy w raporcie.
W związku z systematycznie rosnącą skalą działalności grupy w 2017 r. suma bilansowa grupy (skorygowana o wydzielone aktywa i pasywa) wzrosła o 35%, do 408,4 mln zł na 31 grudnia 2017 r. Aktywa obrotowe grupy zwiększyły się w tym okresie o 25%, do 321,8 mln zł, przy 146% wzroście zapasów, do 177,2 mln zł. Wzrost wartości zapasów związany jest z systematycznym rozszerzaniem oferty o nowe modele samochodów oraz uzupełnieniem stanów magazynowych samochodów i części, których stosunkowo niski poziom, w 2016 r., skutkujący m.in. wzrostem średniego czasu oczekiwania klientów na najbardziej poszukiwane modele samochodów, stanowił jedną z barier ekspansji marki na rynku polskim, podano także w omówieniu wyników.
"Wzrost wartości zapasów, w połączeniu z reklasyfikacją istotnej części zadłużenia odsetkowego (kredytu w rachunku bieżącym z terminem spłaty na 30.11.2018 r.) na zadłużenie krótkoterminowe, przesądził o okresowym obniżeniu wskaźników płynności grupy. w ocenie zarządu grupy zmiana ta ma charakter przejściowy i fundamentalnie nie wpływa na niezmiennie bardzo dobrą sytuację płynnościową grupy. Otrzymujący się na niskim poziomie, na tle branży, wskaźnik cyklu konwersji gotówki, potwierdza wysoką efektywność modelu biznesowego grupy" - czytamy dalej.
Zadłużenie odsetkowe grupy utrzymuje się, wg raportu, na niskim poziomie. Na koniec 2017 r. dług netto grupy wyniósł 47,6 mln zł, a wskaźnik długu netto do EBITDA wyniósł 0,8.
"Mając na uwagę bardzo dobrą sytuację finansową grupy, intencją zarządu jest aktywniejsze niż do tej pory wykorzystywanie zewnętrznych źródeł finansowania do wspierania rozwoju grupy, w tym realizacji inwestycji. Zwiększenie dźwigni finansowej umożliwi równoległą realizację planów rozwojowych, w tym rozbudowy sieci dilerskiej, przy równoczesnej realizacji polityki dywidendowej, zakładającej wypłatę ok. 80% zysku netto grupy akcjonariuszom" - wyjaśniono.
W ujęciu jednostkowym zysk netto z działalności kontynuowanej w 2017 r. wyniósł 38,47 mln zł wobec 14,69 mln zł zysku rok wcześniej.
"W 2018 r. mamy ambicję przebyć kolejny istotny etap w drodze na biznesowy szczyt. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży samochodów, udane wprowadzenie na rynek dwóch nowych modeli Jaguar: E-Pace i I-Pace, uruchomienie British Motor Club - showroomu Jaguar Land Rover przy ul. Wawelskiej w Warszawie, start budowy nowych salonów w Gdańsku, w Katowicach i w Warszawie to główne zadania, jakie przed nami stoją. W imieniu własnym oraz całego zespołu Grupy British Automotive Holding pragnę zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, by w 2018 r. przedłużyć passę naszych biznesowych sukcesów" - podsumował Książek w liście.
British Automotive Holding (BAH) poprzez spółki zależne, prowadzi na polskim rynku dystrybucję samochodów, części zamiennych i akcesoriów oraz kompleksową obsługę serwisową marek Jaguar, Land Rover i Aston Martin. Wchodzące w skład Grupy spółki są od 2003 r. generalnym importerem Jaguar Land Rover, bezpośrednim Dilerem (Direct Dealer) Aston Martin. Spółki z grupy prowadzą również działalność dilerską Jaguar Land Rover w Warszawie, Łodzi i Trójmieście.