LPP spodziewa się w tym roku spadku marży brutto o ok. 2 pkt proc. r/r, choć jednocześnie liczy na poprawę sprzedaży w sklepach porównywalnych w ujęciu rocznym, podała spółka. Cel na ten rok to wzrost powierzchni sklepów o 10% (wobec wcześniej planowanego wzrostu o 11-13%). LPP planuje też zmniejszyć w tym roku capex o 20% r/r do ok. 390 mln zł.
"Cele na 2016:
* Wzrost sprzedaży grupy powyżej wzrostu powierzchni;
* Rozwój e-commerce (dwie nowe marki on-line w CEE/SEE w IV kw. 2016).
* Spadek marży brutto o ok. 2 pkt proc. w porównaniu do 2015 roku" - czytamy w prezentacji wynikowej.
W I kw. 2016 r. marża brutto wyniosła 46,1% wobec 54,2% rok wcześniej, sprzedaż w sklepach porównywalnych (LFL) wzrosła o 4,2%, zaś sprzedaż ogółem - o 17,2% r/r do 1 175 mln zł.
"Spadek marży brutto w I kw. 2016 wynika z aprecjacji USD do PLN, której nie udało się przełożyć na klienta, ze względu na presję konkurencyjną w Polsce. Marża brutto na sklepach własnych za granicą jest ok. 3 pkt proc. wyższa niż w sklepach w Polsce. Dalsza aprecjacja USD do PLN stanowi ryzyko do poziomów marży brutto w następnych kwartałach" - czytamy dalej w prezentacji.
Wśród szans na bieżący rok LPP wymieniło m.in. poprawę sprzedaży w sklepach porównywalnych r/r oraz rozwój na dotychczasowych rynkach zagranicznych. Ryzyka to podatek od handlu i ewentualny zakaz handlu w niedzielę, niekorzystne kursy walutowe oraz opóźnieni ekspansji na Bliskim Wschodzie.
LPP chce zwiększyć powierzchnię sklepów w tym roku o 10% do 931,3 tys. m2 - w lutym zapowiadano jej wzrost o 11-13%.
Powierzchnia w Polsce ma wzrosnąć o 7% do 496,6 tys. m2, w innych krajach UE - o 19% do 212,7 tys. m2, w krajach Wspólnoty Niepodległych Państwa (WNP) - o 10% do 213,1 tys. m2 oraz na Bliskim Wschodzie - o 64% do 9 tys. m2, podano w prezentacji.
W I kw. br. powierzchnia zwiększyła się ogółem o 14,6% r/r do 855 tys. m2, przy czym w Polsce - o 10,6% do 468,3 tys. m2, w innych krajach UE - o 32,1% do 184,4 tys. m2, w krajach WNP - o 7,5% do 194,7 tys. m2, a na Bliskim Wschodzie - o 395,7% do 7,6 tys. m2, podano także.
Większość otwarć w Polsce to nowe sklepy marki Tallinder (2,9 tys. m2 z 3,3 tys. m2). LPP tłumaczy też, że dynamiczny wzrost w rejonie EU w I kw. br. wynika z: (1) rozwoju w Niemczech (1 nowy sklep, 2,7 tys. m2) oraz (2) otwarć w Chorwacji (5 sklepów, 3,4 tys. m2). W tym okresie dokonano także dwóch nowych otwarć na Bliskim Wschodzie (sklepy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i w Katarze).
"Cele na 2016 rok: (1) kontynuacja rozwoju w Niemczech, (2) 10% wzrost powierzchni w Rosji oraz (3) rozwój marki Tallinder w Polsce" - czytamy dalej.
Na koniec 2016 roku sklepy Reserved pozostaną dostępne w 18 krajach, podano także.
"Planowany capex w 2016 roku to ok. 390 mln zł (spadek o 20% r/r), w tym wydatki na sklepy własne to 290 mln zł (spadek o 26% r/r, ze względu na zwiększone otwarcia sklepów franczyzowych)" - napisała także spółka.
Otwarcia na Białorusi i w Kazachstanie przesunięte na 2017 r. ze względu na opóźnienia w budowie centrów handlowych, podano także.
LPP zarządza 6 markami modowymi - Reserved, Cropp, House, Mohito, SiNSAY i Tallinder. Spółka jest notowana na GPW w Warszawie od 2001 roku.