Po słabszym I półroczu, w którym ZUE odnotowało 108 mln zł przychodów wobec 128 mln zł rok wcześniej, spółka obserwuje ożywienie rynku, które przekłada się na rosnący poziom sprzedaży, poinformowała wiceprezes Anna Mroczek. Jednocześnie ZUE jest pozytywnie nastawione do II połowy roku i kolejnych okresów oraz podtrzymuje, że w szczytowym okresie realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. zamierza realizować na kolei w Polsce poziom 1 mld zł przychodów.
"Pierwszy miesiąc w II półroczu to już są zupełnie inne poziomy sprzedaży i osiągamy też wyższe marże. Widać, że rynek się rusza, nie tylko dostawców, ale też usługodawców i podwykonawców. Nasz sprzęt w coraz większym stopniu znajduje zatrudnienie na zewnątrz. Zdecydowanie rynek zaczyna się ruszać" - powiedziała Mroczek podczas konferencji prasowej.
Komentując słabsze wyniki I półrocza Mroczek podkreśliła, że były one przede wszystkim efektem chęci utrzymania zasobów spółki w postaci potencjału pracowników, przy jednocześnie niskim poziomie sprzedaży, co nie zapewniło progu rentowności. Jak wskazała, kontrakty zawarte w 2017 r. w większości nie generują jeszcze przychodów ze względu na początkową fazę realizacji prac.
Członkowie zarządu przypomnieli, że aktualny portfel zamówień Grupy to ok. 1,51 mld zł, a łącznie z czterema projektami oczekującymi na zawarcie umów - ponad 2,2 mld zł. Ponadto wartość przetargów, w których ZUE obecnie bierze udział to ok. 3,7 mld zł. W I półroczu br. ZUE wzięło udział w 68 przetargach, z czego wygrało 14, co dało skuteczność na poziomie 20,6%.
"Naszym celem nadal jest 1 mld zł przychodów [z rynku robót kolejowych w Polsce] i to podtrzymujemy" - wskazał prezes Wiesław Nowak.
"Pierwszy głód tego rynku został zaspokojony i nie ma już takiego 'szaleństwa', jakie było w 2016 r. , jeśli chodzi o poziom ofertowanych cen. Także PKP PLK dotrzymała obietnic, jeśli chodzi o ogłaszanie przetargów, teraz zaczyna się najważniejszy etap - realizacja kontraktów" - dodał prezes.
Natomiast pozostający w cieniu Krajowego Programu Kolejowego rynek infrastruktury miejskiej, głównie tramwajowej, jest w opinii zarządu ZUE "jeszcze głodny" i nie daje możliwości wygrywania - i tak nielicznych - przetargów z satysfakcjonującym poziomem marż.
"W infrastrukturze miejskiej rynek jest jeszcze głodny. Nie rezygnujemy z tego rynku na rzecz kolei, ale nie chcemy robić zadań 'na nasz koszt'" - podsumował Nowak.
Głównym przedmiotem działalności grupy kapitałowej ZUE jest projektowanie oraz realizacja, w formule generalnego wykonawstwa, kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 343 mln zł w 2016 r.