Portfel zamówień TOR (TORPOL) w podpisanych umowach wynosi obecnie ok. 0,41 mld zł netto, a potencjalny backlog (z uwzględnieniem kontraktów oczekiwanych do podpisania) - ponad 1,64 mld zł netto, podała spółka.
"Na datę sporządzenia sprawozdania [22 marca] Grupa Torpol posiada portfel zamówień na podstawie podpisanych umów o wartości ok. 0,41 mld zł netto bez udziału konsorcjantów, z tego niemal 0,4 mld zł netto dotyczy umów podpisanych przez emitenta. Należy dodać, że w pierwszym kwartale 2017 roku oferty emitenta o łącznej wartości ponad 1,23 mld zł netto zostały uznane za najkorzystniejsze. Emitent oczekuje w najbliższym czasie na podpisanie umów. Biorąc pod uwagę wybór najkorzystniejszych ofert złożonych przez emitenta wartość portfela zamówień Grupy wynosi ponad 1,64 mld zł netto (odpowiednio spółki ok. 1,63 mld zł netto)" - czytamy w raporcie rocznym.
Średnia rentowność na sprzedaży brutto za ostatnie 12 miesięcy z posiadanego portfela zamówień w grupie wynosi ok. 5,7% na koniec 2016 roku wobec 5,5% na koniec 2015 roku, natomiast w spółce średnia na sprzedaży brutto portfela zamówień wyniosła odpowiednio 5,6% w 2016 roku i 5,4% w 2015 toku, podano także.
W ocenie Torpolu w 2017 roku należy spodziewać się spadku rentowności – będzie to efekt silnej konkurencji i wysokiej determinacji wykonawców do pozyskiwania nowych zamówień, koniecznych do kontynuowania działalności. Ponadto, spółka obserwuje również nową konkurencję zagraniczną pochodzącą m.in. z Turcji i Chin, oraz próby przejęcia doświadczonej kadry inżynierskiej. Z drugiej strony, rekordowe planowane nakłady inwestycyjne PKP PLK mogą spowodować wzrost kosztów materiałów, transportu oraz wynajmu i pracy parku maszynowego.
"Jeśli chodzi o poziom wyników sprzedaży, to spodziewamy się, że choć ożywienie widać już teraz m.in. po rosnącym portfelu zamówień, to dopiero rok 2018 może być jednym z lepszych okresów, a kulminacja nastąpi prawdopodobnie w latach 2019-2021" - dodał prezes Grzegorz Grabowski, cytowany w komunikacie.
"W drugiej połowie 2016 r. miały miejsce aktualizacje dwóch największych projektów inwestycyjnych (KPK i NTP). Już widzimy ożywienie w PKP PLK S.A. i Bane NOR (Norweskie Koleje Państwowe) w rozstrzyganiu przetargów. Pozwala nam to optymistycznie patrzeć w przyszłość, a perspektywy rozwoju Grupy Torpol w Polsce i na rynku norweskim oceniamy pozytywnie" - podsumował prezes.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w lipcu 2014 roku. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 770 mln zł w 2016 r.