DBC (DEBICA) odnotowała 15,59 mln zł jednostkowej straty netto w IV kw. 2016 r. wobec 22,59 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Strata operacyjna wyniosła 23,2 mln zł wobec 25,38 mln zł straty rok wcześniej.
Przychody ze sprzedaży sięgnęły 322,05 mln zł w IV kw. 2016 r. wobec 354,6 mln zł rok wcześniej.
W 2016 r. spółka miała 64,62 mln zł jednostkowego zysku netto w porównaniu z 78,91 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1 678,68 mln zł w porównaniu z 1 765,58 mln zł rok wcześniej.
Spadek przychodów o 4,9% r/r miał związek przede wszystkim z mniejszą sprzedażą do podmiotów powiązanych, wynikającym z niższych cen sprzedaży z uwagi na spadek ceny surowców, oraz z niższych wolumenów produkcji, podano w komunikacie.
Przychody ze sprzedaży uzyskane od podmiotów z Grupy Goodyear po czterech kwartałach 2016 r. stanowiły 89,7% sprzedaży ogółem, wobec 92,6% w analogicznym okresie 2015 r. Wartość sprzedaży do podmiotów niepowiązanych wzrosła w minionym roku o 31,3% w porównaniu z rokiem 2015, zaś jej udział w przychodach ogółem wzrósł z 7,4% do 10,3%.
"Potencjał rynkowy, zarówno w Polsce, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej, był w czwartym kwartale 2016 r. wyższy, niż w analogicznym okresie roku 2015. Dotyczyło to segmentu opon do pojazdów osobowych oraz ciężarowych. W ujęciu rok do roku, obserwowaliśmy również na rynkach europejskich tendencję wzrostową w segmencie opon do aut osobowych, a w przypadku Polski nawet 12,6% wzrost. W segmencie opon do samochodów ciężarowych w 2016 roku dało się zauważyć stabilny wzrost potencjału na rynku polskim oraz całej Europy Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie rosła sprzedaż opon do samochodów ciężarowych w Europie Zachodniej, która jest dla nas głównym rynkiem sprzedaży tego produktu. Efektywnie wykorzystując dobrą sytuację rynkową, w 2016 roku znacząco - o 31,3% - zwiększyliśmy sprzedaż do podmiotów niepowiązanych. W efekcie stanowiła ona w tym okresie ponad 10% naszej sprzedaży" – skomentował prezes Stanisław Cieszkowski, cytowany w komunikacie.
W 2016 r. wydatki inwestycyjne FO Dębica wyniosły 77 mln zł. Przeznaczono je głównie na dostosowanie procesu produkcji opon do samochodów osobowych z wysokimi i bardzo wysokimi prędkościami (tj. opon High Performance i Ultra High Performance) oraz produkcji opon o rozmiarach 18 cali, które należą do najbardziej dochodowych segmentów rynku oponiarskiego, podano także.
Firma Oponiarska Dębica to wiodący polski producent opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Od 1995 roku jej inwestorem strategicznym jest amerykański koncern The Goodyear Tire & Rubber Company, który poprzez Goodyear S.A. posiada ok. 81,4% kapitału zakładowego spółki. FO Dębica sprzedaje swoje produkty w Polsce i 60 krajach na sześciu kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech, USA i Brazylii.