Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto Orbisu wzrósł r/r do 207,13 mln zł w 2016 r.

Udostępnij

ORB (ORBIS) odnotował 207,13 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2016 r. wobec 181,55 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.

Zysk operacyjny wyniósł 264,48 mln zł wobec 221,68 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1382,88 mln zł w 2016 r. wobec 1262,73 mln zł rok wcześniej.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie 2016 r. wyniósł 154,74 mln zł wobec 109,2 mln zł zysku rok wcześniej.

"Wyniki osiągnięte przez Orbis w 2016 roku, zarówno operacyjne jak i finansowe, jak też poziom zadowolenia gości i pracowników, rozwój sieci hoteli, oraz inne aspekty działalności spółki wyraźnie potwierdzają, że strategia zrównoważonego rozwoju, którą realizujemy od 2014 roku całkowicie się sprawdza" - napisał prezes Gilles Clavie w liście do akcjonariuszy.

"W 2016 roku Orbis wzmocnił pozycję lidera na rynku rozbudowując swoją bazę hotelową. Otworzyliśmy dwa własne hotele: w Krakowie Mercure Stare Miasto (198 pokoi) i w Gdańsku ibis Stare Miasto (120 pokoi). [...] W 2016 roku sieć powiększyła się również o hotele funkcjonujące w modelu asset light: otwarto 7 nowych hoteli, działających na podstawie umów franczyzy, oferujących łącznie prawie 700 pokoi. Spółka podpisała także 13 kolejnych umów, zapewniając w nadchodzących latach trwały rozwój sieci. Do roku 2020 w krajach regionu Europy Wschodniej wiele nowych hoteli pod markami Novotel, ibis i ibis Styles dołączy do Grupy Orbis" - wskazał także prezes.

Niezależnie od rozwoju sieci i modernizacji hoteli w regionie, Orbis aktywnie zarządza aktywami. Dążąc do optymalizacji portfela hoteli i mając na celu skupienie uwagi na wysoko rentownych inwestycjach, w 2016 roku spółka wykupiła 2 dzierżawione hotele, a w pierwszych dniach 2017 roku zakończyła drugą transakcję wykupu 5 dzierżawionych hoteli. Dzięki tym transakcjom w Budapeszcie Orbis zyskał łącznie prawie 1 600 pokoi za ponad 400 mln zł, przypomniał Clavie.

W 2016 r. frekwencja w hotelach Orbisu wyniosła 72,4% wobec 70% rok wcześniej.  Średnia cena za pokój (ARR) bez VAT wzrosła w tym czasie do 233,7 zł z 217,5 zł (+7,4%), natomiast przychód na 1 dostępny pokój (RevPAR) osiągnął 169,3 zł wobec 152,3 rok wcześniej (+11,2%).

Sieć hoteli Grupy Orbis obejmowała 116 hoteli na koniec 2016 r. wobec 108 rok wcześniej. Znajdowało się w nich 19 741 pokoi (18 824 w 2015 r.) Według stanu na 31 grudnia 2016 roku, Grupa posiadała na polskim rynku 70 obiektów hotelowych z bazą 12 051 pokoi. Najwięcej z nich działało w następujących miastach: Warszawa – 12, Wrocław – 8, Kraków – 7.

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 1997 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus