Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

LPP podtrzymuje plany na 2024 rok i podsumowuje pierwsze półrocze

Udostępnij
  • W drugim kwartale 2024 r. wpływy ze sprzedaży polskiego producenta odzieży przekroczyły 5 mld zł, co pozwoliło zakończyć pierwsze półrocze z przychodem na poziomie 9,3 mld zł (+13,3 r/r).
  • Istotny wpływ na bilans pierwszego półrocza miało utrzymanie marż na poziomie ponad 52 proc. W rezultacie zysk operacyjny LPP zwiększył się o 22 proc. w por. do ubiegłego roku, przekraczając 1 mld zł.
  • Równoległy, dwucyfrowy wzrost sprzedaży w obu kanałach to efekt realizowanej strategii omnichannelowej, wspieranej przez rozbudowę sieci sprzedaży i rozwój aplikacji mobilnych.
  • W okresie od maja do końca lipca br. LPP otworzyło 122 nowe sklepy, z czego większość pod szyldem marki Sinsay. Dzięki rozwojowi sieci i udanym kolekcjom spółka notowała dodatnie dynamiki sprzedaży zarówno w Polsce, jak i za granicą.
  • Pozytywne efekty przyjętej strategii ekspansji skłaniają spółkę do podtrzymania ambitnych planów na 2024 r. Zgodnie z założeniem, LPP zamierza uruchomić w br. łącznie 700 nowych salonów swoich marek.
  • Dobre wyniki sprzedaży w e-commerce dają z kolei podstawę do dalszych inwestycji w rozwój aplikacji mobilnych i zwiększanie ich zasięgu geograficznego. Tam, gdzie już są dostępne, odpowiadają za większość sprzedaży online.

Drugi kwartał br. w działalności LPP upłynął pod znakiem realizacji jednego z najambitniejszych planów rozwojowych Grupy i intensywnej rozbudowy sieci sprzedaży marek. Dzięki nowym otwarciom i dobremu dopasowaniu kolekcji do aktualnych potrzeb klientów, zwłaszcza w marce Sinsay i House, spółka wypracowała w tym okresie korzystne wyniki sprzedażowe. W drugim kwartale br. osiągnęła 5 mld zł przychodu (+ 9,4 proc. r/r.) przy dwucyfrowej dynamice wzrostu zarówno w sieci stacjonarnej, jak i online. Pozytywny wpływ na wyniki finansowe miała dalsza poprawa marży brutto o 4,6 p.p. r/r do poziomu 52,5 proc. Udało się ją osiągnąć m.in. dzięki dobrze zbilansowanym kosztom zakupu kolekcji.

Utrzymujący się wzrost sprzedaży w kanale tradycyjnym i internetowym pozwolił zakończyć pierwsze półrocze br. z przychodami na poziomie 9,3 mld zł, co jest wynikiem lepszym o 13,3 proc. w por. do ubiegłego roku. W walutach stałych dynamika ta sięga 18,6 proc. W tym okresie zysk operacyjny zwiększył się o 22 proc. r/r, przekraczając 1 mld zł.

– Dla firm z branży handlowej miniony kwartał upłynął pod znakiem poprawy nastrojów konsumenckich, które jednak rządziły się swoimi prawami i nie każdemu dały tyle samo powodów do zadowolenia. W naszym przypadku udane kolekcje letnie i dopasowanie ich do zmieniającego się stylu życia konsumentów pozwoliły osiągnąć dobre wyniki kwartalne, które przełożyły się na pozytywne zamknięcie pierwszego półrocza z dwucyfrową dynamiką sprzedaży i poprawą zysku netto o 30 proc. Osiągniecie tak dobrego wyniku było dla nas ważne przede wszystkim ze względu na bardzo ambitne plany rozwojowe. Optymizmu w ich realizacji dodaje nam fakt, że widzimy już pierwsze pozytywne efekty sprzedaży kolekcji jesiennych. Bardzo dobrze przyjęły się też nasze propozycje z kolekcji back to school – komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP.

Podobnie jak w pierwszym kwartale, priorytetem w działaniach firmy w ostatnich miesiącach była rozbudowa sieci stacjonarnej. W okresie od maja do końca lipca br. LPP otworzyło 122 nowe sklepy, z czego większość pod szyldem marki Sinsay. Przyjęty harmonogram otwarć w pierwszym półroczu przybliża spółkę do realizacji założonego na ten rok ambitnego planu uruchomienia 700 nowych lokalizacji. Znajduje również odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży w kanale stacjonarnym, który w pierwszym półroczu wzrósł o ponad 19 proc. w por. do ubiegłego roku.

– Pozytywne efekty rozbudowy sieci salonów widoczne są w dynamice przychodów marki Sinsay, której sprzedaż w pierwszym półroczu zwiększyła się o 43 proc. Z drugiej strony mamy na uwadze fakt, że trwające inwestycje wpływają na koszty działalności. Traktujemy to jednak jako sytuację naturalną i przejściową, którą w przyszłości będziemy w stanie przekuć w źródło naszych wzrostów – dodaje Przemysław Lutkiewicz.

Korzystny bilans pierwszego półrocza LPP to również zasługa wysokiej dynamiki sprzedaży w kanale online, który w porównaniu do poprzedniego roku wzrósł o ponad 17 proc. Istotny wpływ na ten wynik miało wykorzystanie potencjału aplikacji mobilnych, które wspierają sprzedaż i wzmacniają lojalność klientów wobec marki. Na 9 rynkach, gdzie dostępna jest aplikacja Sinsay, odpowiada ona za średnio 70 proc. sprzedaży online. W przypadku Reserved jest to 55 proc. Z kolei aplikacja Mohito, uruchomiona pod koniec ubiegłego roku, zdobywa szerokie uznanie klientów na kluczowych dla spółki rynkach: Polsce i Rumunii.

Rozwój sprzedaży internetowej pociąga też za sobą konieczność wzmocnienia zaplecza logistycznego spółki, dlatego w minionym kwartale Grupa LPP uruchomiła dwa nowe magazyny do obsługi e-commerce – pod Bydgoszczą i Bukaresztem. Wsparciem realizowanych tam procesów logistycznych są zaawansowane technologie, które umożliwiają automatyzację wysyłek i przyspieszają obsługę dużych wolumenów. W nowych obiektach zastosowane zostały algorytmy sztucznej inteligencji, które usprawniają zarządzanie towarem w czasie rzeczywistym i kategoryzację produktów, z uwzględnieniem takich parametrów jak optymalny czas realizacji i godziny odbiorów przez kurierów. Nowe moce logistyczne przy silnym wsparciu zaawansowanych technologii pozwolą na obsługę większych wolumenów sprzedaży na kluczowych dla spółki rynkach Europy Centralnej i Południowej.

Równoległy rozwój obu kanałów sprzedaży wzmacnia rozpoznawalność marek LPP w Polsce i za granicą, co w obu przypadkach w drugim kwartale br. wpłynęło na dwucyfrową dynamikę sprzedaży. W analizowanym okresie sprzedaż zagraniczna odpowiadała za 53,5 proc. przychodów Grupy, a najlepsze wyniki poza krajem uzyskano w Rumunii oraz Czechach.

Mimo że Polska pozostaje najważniejszym rynkiem sprzedażowym spółki, analiza struktury geograficznej sieci stacjonarnej wskazuje, że LPP szuka dla siebie możliwości rozwoju głównie za granicą. Świadczy o tym znaczący, 25 proc. przyrost powierzchni handlowej poza krajem w drugim kwartale 2024 roku w porównaniu do ubiegłego roku. Priorytetowym kierunkiem ekspansji spółki pozostaje środkowa i południowa część Europy. Zgodnie z planem, do końca roku powierzchnia sprzedażowa spółki ma zwiększyć się o 25 proc. r/r. Gros z planowanych w tym roku 700 nowych sklepów będzie udziałem Sinsaya. W ramach międzynarodowej ekspansji marka wykorzystuje potencjał mniejszych miejscowości, otwierając swoje salony m.in. w popularnych w takich lokalizacjach retail parkach.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus