Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Scanway zwiększa sprzedaż i backlog

Jędrzej Kowalewski, Prezes Zarządu Scanway S.A.
Jędrzej Kowalewski, Prezes Zarządu Scanway S.A.
Udostępnij

SCW (SCANWAY) opublikował wyniki za II kwartał 2024 roku, w którym wygenerował rekordowe 3,8 mln zł przychodów ogółem, co oznacza wzrost o 115% w ujęciu rok do roku. Za tak wysoki wzrost przychodów odpowiada przede wszystkim znaczący rozwój linii biznesowej Space, która wygenerowała 3,1 mln zł przychodów, o 3,0 mln zł więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to efekt m.in. rosnącej rozpoznawalności i pozycji Scanway na arenie międzynarodowej, co Spółka skutecznie przekłada na zawierane kontrakty – w maju br. z Nara Space Technology o wartości 1,7 mln euro oraz w lipcu br. z Marble Imaging o wartości 3,2 mln euro. Scanway osiągnął dodatni poziom na wszystkich kluczowych poziomach rentowności: 1,5 mln zł EBITDA i 1,2 mln zł zysku netto. Backlog Spółki powiększył się z 9,8 mln zł na dzień 15.05.2024 do 19,3 mln zł na dzień 12.08.2024, wzrost o 97%.

- Z dużą satysfakcją przedstawiamy wyniki rekordowego w historii Scanway kwartału w którym zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, to linia kosmiczna odpowiadała już za większość wygenerowanych przychodów. Jest to konsekwencja istotnych kontraktów jakie zawarliśmy na przestrzeni ostatnich miesięcy, odpowiednio z Nara Space Technology z Korei Płd. o wartości 1,7 mln euro, gdzie pierwsza transza płatności jest już uwzględniona w przychodach II kwartału, a także z Marble Imaging z Niemiec o wartości 3,2 mln euro, gdzie finansowanie zapewniane jest przez Europejską Agencję Kosmiczną ESA, a spodziewany wpływ na przychody do końca roku to ok. 1,6 mln euro. Z powodzeniem dywersyfikujemy więc źródła przychodów w linii kosmicznej, gdzie środki pozyskujemy zarówno od podmiotów komercyjnych, jak i instytucji w postaci ESA, a w czerwcu br. rozpoczął się przetarg na krajowy program Camila, w którym również zamierzamy złożyć proposal z uwzględnieniem wartości dodanej jaką Scanway jest w stanie wnieść do projektu poprzez zaawansowane instrumenty optyczne. To duży program o wartości kilkudziesięciu milionów euro, który przewiduje partycypację ze strony polskich podmiotów na poziomie nie mniejszym niż 70% – komentuje Jędrzej Kowalewski, Prezes Zarządu Scanway S.A.

- Równolegle do linii kosmicznej rozwijamy linię biznesową Industry, gdzie na przestrzeni II kwartału zakończyliśmy 2 wdrożenia przemysłowe – u czołowego producenta wyrobów oponiarskich na świecie oraz w polskim oddziale wiodącego amerykańskiego koncernu produkcyjno-handlowego. Zorganizowaliśmy także prezentację systemu wizyjnego do detekcji błędów w procesie zamykania puszek do zastosowania na różnych liniach produkcyjnych i kontynuujemy rozmowy biznesowe nakierowane na komercjalizację tego autorskiego rozwiązania – dodaje Jędrzej Kowalewski.

Przychody ogółem Spółki, liczone jako suma przychodów netto ze sprzedaży oraz uzyskanych dotacji, głównie na projekt PIAST i EagleEye w ramach działalności kosmicznej, wyniosły w II kwartale 2024 roku 3,8 mln zł, co oznacza wzrost w ujęciu rok do roku o 115%. Za 81% wygenerowanych przychodów odpowiadały ładunki optyczne dla branży kosmicznej w linii biznesowej Space, a za 19% modułowe systemy wizyjne w linii biznesowej Industry. EBITDA w omawianym okresie wyniosła 1,5 mln zł w stosunku do 0,3 mln zł w ubiegłym roku. Spółka zanotowała zysk netto w wysokości 1,2 mln zł w porównaniu do 0,2 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Backlog, czyli podpisane i realizowane kontrakty do rozliczenia w przyszłych okresach, wzrósł z 9,8 mln zł na dzień 15 maja 2024 roku do 19,3 mln zł na dzień 12 sierpnia 2024 roku. Przepływy z działalności operacyjnej w II kwartale były dodatnie i wyniosły 1,2 mln zł, a łączne przepływy pieniężne netto wyniosły -0,2 mln zł, co przełożyło się na poziom środków pieniężnych na koniec czerwca 2024 roku w wysokości 0,3 mln zł.

Narastająco przychody ogółem w I półroczu wyniosły 5,3 mln zł, co oznacza wzrost o 133% r/r. Za 68% wygenerowanych przychodów odpowiadała działalność kosmiczna, a za 32% projekty dla przemysłu. EBITDA wyniosła 0,5 mln zł w stosunku do 0,04 mln zł w ubiegłym roku, a zysk netto osiągnął poziom 0,0 mln zł w stosunku do -0,3 mln zł rok temu.

- Zawierane przez nas kontrakty są zgodne z kierunkiem strategicznym rozwoju Scanway, w którym koncentrujemy się przede wszystkim na pozyskiwaniu projektów konstelacyjnych w celu zabezpieczenia naszego pipeline zamówień w kolejnych latach – spodziewamy się powtarzalnych zamówień od naszych partnerów jeszcze przed wyniesieniem satelitów demonstracyjnych. Ponadto skupiamy się na dostarczaniu do rynku coraz większych instrumentów obrazujących, co w przyszłości pozwoli na zagospodarowanie kolejnej części rynku kosmicznego, obejmującego segment satelitów klasy mini od 200 do 600 kg. Projekty z Nara Space Technology i z Marble Imaging mają planowo zakończyć się powstaniem konstelacji, a teleskopy dla Marble Imaging mają mieć średnicę zwierciadła o rozmiarze około 400-450 mm, to dwukrotnie więcej niż największy w historii Polski satelita EagleEye i teleskop SOP200 jaki do niego dostarczyliśmy o zwierciadle 200 mm. Wciąż czekamy na wyniesienie tego mikrosatelity na rakiecie Falcon-9 od SpaceX w ramach misji Transporter-11, oczekujemy, że udany start będzie miał duży wpływ na proces pozyskiwania przez nas kolejnych szans sprzedażowych. Pozytywny wpływ startów na tego rodzaju rozmowy biznesowe zauważamy już po lipcowym starcie europejskiej rakiety nośnej Ariane-6. Zdjęcia jakie wykonał nasz system kamer obiegły praktycznie cały świat i jesteśmy tego beneficjentem – komentuje Mikołaj Podgórski, COO i współzałożyciel Scanway.

- Warto podkreślić także ponowną obecność zespołu Scanway na największym na świecie wydarzeniu dla małych satelitów „Small Satellite Conference” w Utah, USA. To właśnie na tej imprezie w zeszłym roku rozpoczęliśmy rozmowy z Nara Space Technology, które zakończyły się najpierw podpisaniem porozumienia o współpracy, a następnie istotnym kontraktem zawartym z komercyjnym podmiotem. Dopiero wróciliśmy z tego wydarzenia do Polski, ale jesteśmy bardzo zadowoleni z przebiegu tej konferencji, naszej widoczności oraz zgromadzonej puli leadów – dodaje Mikołaj Podgórski.

Scanway rozwija i komercjalizuje dwie linie biznesowe: produkty dla sektora kosmicznego (instrumenty optyczne do obserwacji Ziemi i autodiagnostyki satelitów) oraz dla przemysłu (systemy wizyjne). Dzięki misji STAR VIBE i wystrzeleniu na początku 2023 roku satelity wyposażonego w system wizyjny oraz teleskop optyczny opracowany i wyprodukowany w laboratoriach firmy, Scanway uzyskał tzw. flight heritage – potwierdził niezawodność oraz funkcjonalność swoich rozwiązań w warunkach kosmicznych. Polski satelita potwierdził kompetencje Spółki w dostarczaniu optoelektroniki do zastosowań kosmicznych, a sukces jego misji przełożył się na zaufanie wyrażone kontraktami i deklaracjami współpracy z podmiotami globalnego rynku satelitarnego.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus