Pepco Group, dynamicznie rozwijająca się sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, publikuje wybrane wyniki za trzeci kwartał roku obrotowego 2024, zakończony 30 czerwca 2024 r.
Podsumowanie
- Przychody Grupy za pierwsze 9 miesięcy roku („YTD”) wyniosły 4 681 mln EUR, co przy założeniu stałych kursów walutowych oznacza wzrost o 10% wobec poprzedniego roku
- Przychody Grupy w III kw. wyniosły 1 481 mln EUR, co przy stałym kursie walutowym oznacza wzrost o 8% rok do roku
- Przychody Grupy według danych porównywalnych (LFL) za III kwartał spadły o 4,3%:
- Przychody LFL sieci Pepco spadły o 2,7%, odzwierciedlając wcześniejszy okres świąt wielkanocnych, wolniejszą sprzedaż starszych towarów, które są wyprzedawane przy wykorzystaniu obniżek cenowych, a także wyzwania związane z łańcuchem dostaw, które wpływają na dostępność oferty letniej
- Przychody LFL Poundland spadły o 6,9% z uwagi na kwestie, o których informowano poprzednio i które są obecnie rozwiązywane, dotyczące wprowadzania oferty produktowej Pepco w kategoriach odzieży oraz towarów codziennego użytku.
- Przychody LFL Dealz spadły o 7,3% z uwagi na zmianę oferty produktów codziennego użytku na towary dostarczane przez Pepco oraz przez wysoce konkurencyjny rynek towarów szybkozbywalnych
- Utrzymuje się solidne odbicie rok do roku w marży brutto, napędzane wynikami Pepco
- Liczba netto otwarć nowych sklepów w bieżącym roku obrotowym wyniosła 326 (37 w samym III kw.); Grupa pozostaje na dobrej drodze do uruchomienia ok. 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2024
- Grupa podtrzymuje swoje wcześniejsze założenia co do przewidywanego wyniku EBITDA na koniec roku obrotowego wynoszącego 900 mln EUR, co oznacza wzrost tego wskaźnika o ok. 20% wobec poprzedniego roku (2023: 753 mln EUR)
Grupa kontynuuje solidne postępy w realizacji celów strategicznych przedstawionych w październiku 2023 r. podczas Dnia Rynków Kapitałowych Pepco Group (CMD), w tym w odbudowie zyskowności kluczowej działalności PCO (PEPCO) w Europie Środkowo-Wschodniej, wraz z powrotem wyników sklepów do poziomów sprzed pandemii COVID-19, jak również silnie koncentrując się na kosztach i mocniejszym generowaniu gotówki za sprawą zdyscyplinowanych inwestycji kapitałowych.
Komentując wyniki, Andy Bond, przewodniczący wykonawczy (Executive Chair) Pepco Group, powiedział:
"W dalszym ciągu realizujemy naszą strategię, by zapewnić bardziej zrównoważony wzrost - robiąc mniej, aby osiągnąć więcej - z większym naciskiem na poprawę rentowności. Poprawa marży brutto, którą zasygnalizowaliśmy w wynikach półrocznych, utrzymała się w trzecim kwartale, a zdyscyplinowane inwestycje kapitałowe przekładają się na solidny poziom generowanej gotówki. Zgodnie z naszą strategią, w trzecim kwartale otworzyliśmy mniejszą liczbę nowych sklepów netto (37), koncentrując się głównie na naszych głównych rynkach Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie osiągamy najwyższe zwroty.
"Przychody Grupy w ujęciu porównywalnym w trzecim kwartale były poniżej naszych oczekiwań, częściowo ze względu na czynniki makro, takie jak trwające zakłócenia w łańcuchu dostaw, oraz kwestie wewnętrzne, w tym wolniej sprzedające się starsze kolekcje, które są obecnie wyprzedawane, a także przejście na odzież i towary ogólne z oferty produktowej Pepco w Poundland i Dealz. Aktywnie zwiększamy dostępność i poszerzamy zakres oferowanego przez nas asortymentu. Spodziewamy się, że korzyści wynikające z tych działań zobaczymy w nowym roku obrotowym.
"Patrząc w przyszłość, Grupa jest nadal przekonana, że w tym roku finansowym osiągnie bazowy wynik EBITDA w wysokości około 900 mln euro i zakończy rok z rosnącą sprzedażą w ujęciu porównywalnym w ramach naszej kluczowej działalności pod marką Pepco. Nasza silna oferta dla klientów i wiodące na rynku ceny sprawiają, że jesteśmy dobrze przygotowani do przyszłego sukcesu jako wiodąca europejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych".
Podsumowanie III kwartału i pierwszych 9 miesięcy roku obrotowego 2024
III kw. roku obr. 2024 |
9 miesięcy roku obr. 2024 |
|||||||
Pepco |
Poundland |
Dealz |
Pepco Group razem |
Poundland |
Dealz |
Pepco Group Razem |
||
Przychody (mln EUR) |
929 |
480 |
72 |
1 481 |
1 535 |
231 |
4 681 |
|
Wzrost przychodów w ujęciu r/r przy stałych kursach walut |
12,6% |
(2,7%) |
23,3% |
7,6% |
1,6% |
36,2% |
10,0% |
|
Wzrost przychodów według danych porównywalnych (LFL) |
(2,7%) |
(6,9%) |
(7,3%) |
(4,3%) |
(2,8%) |
(5,5%) |
(3,1%) |
|
Liczba sklepów |
|
|
||||||
Sklepy razem na początku okresu |
3 665 |
864 |
316 |
4 845 |
823 |
283 |
4 556 |
|
Nowe otwarcia |
65 |
1 |
9 |
75 |
82 |
42 |
421 |
|
Zamknięcia |
(17) |
(20) |
(1) |
(38) |
(60) |
(1) |
(95) |
|
Sklepy razem na koniec okresu |
3 713 |
845 |
324 |
4 882 |
845 |
324 |
4 882 |
|
Nowe sklepy w ujęciu netto na koniec okresu |
48 |
(19) |
8 |
37 |
22 |
41 |
326 |
|
Łączny wzrost powierzchni sklepów (m2) |
1,6% |
(2,2%) |
2,7% |
0,7% |
9,2% |
15,5% |
9,3% |
Uwaga: Działalność w Austrii jest obecnie uznawana za zakończoną po wyjściu Grupy z Pepco Austria. Z tego względu, wszystkie liczby powyżej, w tym porównania, wyłączają dane dot. Austrii.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
Przychody LFL Grupy spadły o 4,3% w trzecim kwartale, odzwierciedlając wcześniejszy termin świąt wielkanocnych, które w tym roku częściowo przypadły na marzec 2024 r., inaczej niż w roku poprzednim, a także opóźnienie w dostarczaniu letniego asortymentu na półki sklepowe, częściowo z powodu wydarzeń na Morzu Czerwonym. Nowe letnie kolekcje Pepco cieszą się dużym zainteresowaniem klientów, a kwestie starszych towarów są rozwiązywane poprzez działania promocyjne. W Poundland firma zajęła się kwestią różnorodności nowej kolekcji odzieży i towarów codziennego użytku z oferty produktowej Pepco, zaś korzyści z tych działań będą widoczne dopiero w nowym roku obrotowym. Dealz również zmagał się z przechodzeniem na ofertę Pepco w zakresie towarów ogólnych, na wysoce konkurencyjnym rynku produktów spożywczych w Polsce.
Zgodnie z wcześniejszymi wskazaniami, tempo otwierania nowych sklepów w trzecim kwartale zwolniło i wyniosło 37 nowych sklepów netto. Nasz harmonogram otwarć sklepów na ten rok był skoncentrowany na początku roku, odzwierciedlając zobowiązania podjęte w roku obrotowym 2023, także po to by skorzystać ze szczytowego sezonu w handlu. Otwarcia koncentrują się głównie na kluczowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie osiągamy wyższe zwroty. Grupa nadal oczekuje, że otworzy około 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2024.
- Pepco: 48 nowych sklepów netto otwartych w III kw. Do tej liczby znacząco przyczyniła się Europa Środkowo-Wschodnia, w której uruchomiono 71% z tych sklepów, w tym 14 otwarć netto w Polsce, 11 w Rumunii i Serbii. W Europie Zachodniej nowe otwarcia zostały skoncentrowane na Włoszech i Hiszpanii.
- Poundland: 19 zamknięć netto sklepów, w większości odzwierciadlających koniec umów najmu w sklepach osiągających słabsze wyniki.
- Sieć Dealz Poland otworzyła netto 8 nowych sklepów w III kw. i obecnie posiada łącznie 324 placówek w Polsce.
KADRY
1-go lipca 2024 r. Grupa powitała swojego nowego prezesa zarządu, Stephana Borcherta. Stephan, który pracuje w biurze w Londynie, dołącza do nas jako menadżer z ogromnym doświadczeniem w handlu detalicznym, a także z innych sektorów, w tym z branży modowej, kosmetycznej, farmaceutycznej i usług opieki zdrowotnej. W latach 2018-2022 był dyrektorem generalnym GrandVision, globalnego lidera w branży optycznej, posiadającego ponad 7400 sklepów w ponad 40 krajach na całym świecie.
Stephan przechodzi obecnie trzymiesięczny okres wprowadzający. Andy Bond pozostanie na stanowisku przewodniczącego wykonawczego w tym okresie przejściowym, powracając do roli przewodniczącego niewykonawczego w dniu 1 października 2024 r., czyli na początku nowego roku obrotowego.
PERSPEKTYWY
Grupa jest przekonana, że kwestie dostępności, które miały wpływ na poziom sprzedaży LFL, zmniejszą się w czwartym kwartale, ponieważ łagodzimy wpływ sytuacji na Morzu Czerwonym poprzez wcześniejszą wysyłkę produktów i kierowanie towarów różnymi szlakami żeglugowymi. Ponadto jesteśmy podbudowani stopniową poprawą stanu zapasów w Pepco, przy czym starsze towary z poprzednich sezonów są wyprzedawane, co poprawia oferowany asortyment na korzyść nowszych towarów o wyższej marży, które dobrze się sprzedają. Ta sytuacja powinna się przełożyć na ożywienie sprzedaży LFL w IV kw. roku obrotowego 2024 i kolejnych, a zarząd pozostaje przekonany, że rok obrotowy zakończy się z poprawioną trajektorią LFL w podstawowej działalności Pepco.
Chociaż ogólne przychody LFL w trzecim kwartale były poniżej naszych oczekiwań, dynamika marży brutto pokazana w wynikach półrocznych wciąż silnie się utrzymywała w III kw., napędzana przez Pepco. W rezultacie Grupa jest nadal przekonana, że w roku obrotowym 2024 osiągnie bazową EBITDA (MSSF 16) w wysokości około 900 mln euro (w roku obrotowym 2023: EBITDA MSSF 16 w wysokości 753 mln euro).
Grupa nadal generuje wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, w czym pomaga ścisła dyscyplina w zakresie kapitału inwestycyjnego. Jesteśmy przekonani o sile naszej oferty dla klientów i naszej pozycji lidera cenowego, co, wraz z solidnym kapitałem marki i udziałem w rynku na naszym głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej, sprawia, że Grupa jest dobrze przygotowana do przyszłego sukcesu jako wiodącej w Europie sieci dyskontowych sklepów wielobranżowych.