Wyniki w III kwartale roku obrotowego 2023/24 (styczeń-marzec) były zbliżone do naszych oczekiwań. Przychody ze sprzedaży Grupy wzrosły o 8.3% r/r do 171.9 mln PLN (szacowaliśmy 172.5 mln PLN), EBIT zwiększył się do 7.5 mln PLN (+9.7% r/r; spodziewaliśmy się 7.2 mln PLN), zaś zysk netto wyniósł 3.0 mln PLN (+12.7% r/r; vs. 3.1 mln PLN nasza prognoza). Spółce udało się więc poprawić rezultaty na wszystkich liniach wynikowych, pomimo że analogiczny okres ubiegłego roku był dla niej bardzo dobry. Niewątpliwie kluczowy wpływ na to miał wcześniejszy niż przed rokiem termin świąt wielkanocnych, który pozytywnie przełożył się na wartość marcowych przychodów (przede wszystkim w Polsce). Jednocześnie, w obliczu wygasającego już efektu wprowadzonych podwyżek cen, Grupa była w stanie zwiększyć sprzedaż w ujęciu ilościowym o 6.5% r/r (w mln średnich butelek 0,75 l; oczekiwaliśmy +4% r/r), przez co była ona istotnie wyższa niż w poprzednich kwartałach. W konsekwencji, procentowy poziom marży brutto ze sprzedaży spółki wzrósł o 0.6 p.p. r/r do 36.1% (prognozowaliśmy płaską dynamikę). Spółce udało się tym samym odwrócić jej negatywny trend obserwowany w I półroczu.
Należy jednak pamiętać, że niedawno zakończony kwartał nie jest dla Ambry zbyt istotnym okresem - jest on bowiem częściowo zniekształcony ruchomym terminem świąt wielkanocnych, a także najmniej odporny na niewielkie w skali całego roku zdarzenia. Dlatego też uważamy, że dopiero połączone ze sobą wyniki za II półrocze (styczeń - czerwiec) będą mogły nam coś więcej powiedzieć o obecnej kondycji konsumenta.
- Sprzedaż na rynku polskim w III kwartale wzrosła o 11.2% r/r (prognozowaliśmy 11.5%), w Czechach i na Słowacji spadła o 11.8% r/r (zakładaliśmy -13% r/r), natomiast w Rumunii zwiększyła się o 10.2% r/r (pozytywny wpływ akwizycji; spodziewaliśmy się 12% r/r). W omawianym okresie, znaczący wpływ na poziom wygenerowanych przychodów w Polsce miał wcześniejszy niż w roku ubiegłym termin Wielkanocy. Warto jednakże zauważyć, że efekt ten został po części skompensowany późniejszym terminem tych świąt w Rumunii (5 maja vs. 14 kwietnia rok temu), a także w wyraźnie większym stopniu przez aprecjację PLN (dynamika sprzedaży w walucie lokalnej w Czechach i na Słowacji była bowiem płaska, zaś w Rumunii wyniosła 20.7% r/r). W III kwartale za rosnące przychody spółki odpowiadały w głównej mierze wina spokojne (+12.2% r/r; w szczególności marki mainstreamowe DORATO, PORTADA, CONO SUR), a także napoje bezalkoholowe (+13.6% r/r; zwłaszcza CIN&CIN). W dalszym jednak ciągu obserwowana jest słabość w kategorii alkoholi mocnych. Wprawdzie w przedstawionym okresie wzrosły one o 2.2% r/r, to jednak ich udział w łącznej sprzedaży spadł z 11.2% do 10.6%.
- W III kwartale marża zysku brutto ze sprzedaży wyniosła 36.1%, co oznacza wzrost o 0.6 p.p. r/r (prognozowaliśmy marżę na poziomie 35.5%). Jest to dla nas pozytywne zaskoczenie. Spółce udało się bowiem poprawić swoją marżowość (zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Zarządu), pomimo znaczącego przyrostu kosztów dystrybucji (+20.5%) oraz słabnącego już efektu wprowadzonych podwyżek cen.
- Koszty SG&A zwiększyły się o 10.3% r/r do 55.4 mln PLN i były tym samym wyższe od naszych oczekiwań (prognozowaliśmy +8.6% r/r). Kluczowy wpływ na to miały dynamicznie rosnące koszty wynagrodzeń (+19.3% r/r; efekt wprowadzonych podwyżek, bonusów za wyniki kwartalne oraz wyższej płacy minimalnej).
- Wynik na linii pozostałej działalności operacyjnej wykazał zysk w wysokości 0.7 mln PLN (spodziewaliśmy się +0.5 mln PLN). Pomimo wysokiej dynamiki kosztowej, EBIT spółki wzrósł więc o 9.7% r/r i osiągnął poziom 7.5 mln PLN (zbliżony do naszej prognozy, tj. 7.2 mln PLN). ▪ Na linii pozostałych przychodów i kosztów finansowych Ambra odnotowała natomiast stratę równą 1.5 mln PLN (prognozowaliśmy -1.9 mln PLN). Na uzyskane saldo wpływ miały wyższe koszty finansowe (będące pochodną rosnącego poziomu zadłużenia), które były równoważone przez dodatnie różnice kursowe. Zyski mniejszości wyniosły z kolei 1.8 mln PLN (spodziewaliśmy się 1.3 mln PLN), zaś podatek dochodowy 1.2 mln PLN (szacowaliśmy 1.0 mln PLN). W konsekwencji zysk netto spółki osiągnął wartość 3.0 mln PLN i był mocno zbliżony do naszych oczekiwań (tj. 3.1 mln PLN).
- Na zakończenie marca dług netto Ambry wyniósł 27.3 mln PLN i był wyższy o 27.4% r/r. Jednocześnie w tym samym czasie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej zwiększyły się z 60.1 mln PLN do 83.9 mln PLN (+39.7% r/r), co spowodowane było znaczącym obniżeniem przez spółkę poziomu należności (-166.7 mln PLN względem grudnia 2023 r.) oraz w mniejszym stopniu poziomu zapasów (odpowiednio -4.0 mln PLN).